Kindcentrum de Rietpluim

Hallehuis 2 9932 CR Delfzijl

  • kleuteringang
  • bibliotheek in school
  • uitdagend onderwijs
  • Wij zorgen tussen een goede balans qua werken op een device en op papier
  • Een impressie van ons nieuwe schoolgebouw

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aan de hand van toetsen (LVS en methode toetsen) worden de resultaten gemeten. In schooljaar 2022-2023 zijn wij met de toetsen van DIA gestart. 

Als het resultaat van een kind niet zo is als wij verwachten, betekent dat misschien wel dat we consequenties moeten trekken uit onze manier van lesgeven of dat we onderdelen van het onderwijsprogramma moeten verbeteren. Wij maken daarom jaarlijks een zgn. trendanalyse, middels een meerjarenoverzicht. Hiervoor gebruiken we de overzichten uit Focus PO. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst. De resultaten van de toetsen worden besproken met directie, leerkrachten en interne begeleider. U kunt aan de groepsleerkracht vragen wat de resultaten van uw kind zijn. Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra hulp nodig hebben. Niet alleen op leergebied, maar ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets i.p.v. de eindtoets. Inhoudelijk verandert er niets aan de toets. De naam is gewijzigd omdat een kind zich na de basisschool doorontwikkelt op de middelbare school. De naam eindtoets klopte dus eigenlijk niet. 

Het moment van deze doorstroomtoets is vanaf heden in februari. 

Voordat de leerlingen de doorstroomtoets maken hebben zij al het schooladvies voor het V.O. gekregen. Na de toets kan, bij een hogere toetsscore, het advies van de leerkracht worden bijgesteld naar boven. Wanneer de score van de toets lager is dan het advies verandert er niets. 

Data schooljaar 2023-2024:

- Tussen 10-31 januari ontvangen ouders en leerlingen het voorlopig schooladvies. Dit advies berust op observaties en (toets)gegevens van de afgelopen schooljaren. 

- In de eerste helft van februari maken alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets op school. 

- Halverwege maart krijgen de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets. 

- Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen hun definitief schooladvies. 

- Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich aan met hun definitieve advies bij de middelbare school (schriftelijk of digitaal)

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In september 2017 zijn we gestart met KiVA. Dit is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVA zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. We verwachten van u als ouder medewerking. Alleen samen kan je iets bereiken! 

Wij vinden het sociaal emotioneel leren erg van belang. Naast de KiVa lessen zetten we in op groepsvorming d.m.v. de Gouden/Zilveren weken, Rots en Water trainingen (vanaf groep 3) en eventueel groepsdynamica in groepen waarin dit nodig is. 

Het team is geschoold in de ABC methodiek. We hebben geleerd hoe we naar gedrag van kinderen kunnen kijken en hoe we hiermee om kunnen gaan. 

Wij hebben naast een gedragsspecialist ook een gedragsteam binnen ons Kindcentrum. Dit team bestaat uit onze gedragsspecialist, 2 Intern Begeleiders (regulier en schakels, SchoolMaatschappelijk Werker en de teamleider van de schakelgroepen (zij is ook vertrouwenspersoon en anti-pest coördinator). 

Wij zien door bovenstaande interventies dat er een goede sfeer op onze school is ontstaan. In de KiVa meting (analyse monitoring sociale veiligheid) zien wij een stijging in het welbevinden van onze leerlingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een fijne en veilige plek
  • Een positieve sfeer
  • Leren en plezier gaan samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2021 is er op het gebied van VVE een deelonderzoek van de inspectie geweest bij de reguliere groep 1/2 en de tussenklas. We werden voldoende beoordeeld. Alle aandachtspunten zijn reeds uitgevoerd. 

In maart 2022 is de Onderwijsinspectie bij ons op school geweest om te kijken naar de kwaliteit van het onderwijs aan de schakelgroepen (NT2 onderwijs). Wij zijn hierop beoordeeld met een voldoende. 

Wat gaat goed? De inspectie heeft gezien dat de leraren in de lessen voldoende mogelijkheden inzetten om hun leerlingen tot leren te brengen. Zo zorgen zij voor een mooie leeromgeving met bijvoorbeeld geheugensteuntjes voor het leren van de taal en afspraken over het werk. De uitleg van de leerstof is van voldoende kwaliteit. De leraren stemmen daarbij de lessen af op wat de leerlingen nodig hebben. Het team zorgt voor rust en duidelijkheid, zowel in de lessen als daarbuiten, bijvoorbeeld in de gangen en op het schoolplein. Het KC waarin de Schakelklassen thuishoren, heeft afspraken over de zorg voor de veiligheid. Het team werkt gezamenlijk aan verbetering en versterking van de kwaliteit van het onderwijs. De afspraken daarvoor zijn duidelijk en de taken zijn in het team verdeeld.

Wat kan beter? In de kleutergroepen is een beter volgsysteem nodig. Hier zijn wij meteen mee aan de slag gegaan zodat dit nu op orde is. Tevens hebben de Schakelklassen te maken gehad met beperkingen in de lerarenbezetting waardoor een deel van de leerlingen niet voldoende onderwijstijd krijgt. Dit is inmiddels niet meer aan de orde. 

We voldoen aan de gestelde normen. 

Terug naar boven