Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er werken meerdere vakleerkrachten op onze school. Naast de leerkrachten bewegingsonderwijs, hebben we ook een leerkracht taalbevordering bij de tussenklas van groep 1/2. Deze leerkracht biedt leerlingen met een taalachterstand extra ondersteuning.
Verder worden er, gedurende het jaar, diverse workshops aangeboden voor de kinderen binnen ons Kindcentrum. Hiervoor zetten we vakleerkrachten in op het gebied van techniek, muziek, drama, dans, creatieve vorming etc.
Onze school biedt onderwijs aan 4 t/m 12 jarigen. Wij bieden extra ondersteuning, middels de tussenklas, voor peuters en kleuters met een taalachterstand. Wij hebben tevens een dependance van Kentalis in ons KC.
Wij beschikken binnen ons KC ook over NT2 klassen met leerkrachten die een specialisatie hebben op het gebied van NT2 onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben al een tussenklas waar peuters en kleuters met een ondersteuningsbehoefte op twee ochtenden in de week naartoe gaan. M.i.v. schooljaar 2023-2024 breiden we dit uit naar meerdere dagdelen.
Voor kinderen die meer leerstof aan kunnen hebben we het afgelopen jaar een scholing voor meer- en hoogbegaafdheid gevolgd en beleid gemaakt op dit onderwerp. We gaan dit nu in de praktijk vormgeven in 2023-2024 zodat we deze kinderen op een passende manier onderwijs kunnen aanbieden.
Daarnaast gaan we ons focussen op het voeren van kindgesprekken. Door het voeren van een kindgesprek werk je doelgerichter, je gaat met de leerling in gesprek over hoe ze doelen kunnen halen met de focus op hun groei. Door het inzetten van kindgesprekken werken we bewuster aan onze visie; bestaande uit relatie, competentie en autonomie. De leerling staat centraal, het kind voelt dat het belangrijk is.
Binnen Kindcentrum de Rietpluim zien we jonge kinderen binnenstromen in de peuteropvang en in de basisschool, waarbij sprake is van een belemmering in de ontwikkeling op één of meer gebieden. De grootste belemmering lijkt voor kinderen een onvoldoende taalontwikkeling (kleine woordenschat, NT2, communicatieve vaardigheden) te zijn. Zij zijn hierdoor nog onvoldoende toegerust om het onderwijs op de basisschool te kunnen volgen. Voor deze kinderen hebben wij de tussenklas opgericht zodat zij in een kleine setting een taalrijk aanbod krijgen. De tussenklas draait op meerdere dagdelen in de week. De kinderen, die hiervoor in aanmerking komen, gaan 2 dagdelen per week naar de tussenklas. De rest van de week zitten zij in een reguliere kleuterklas.