Basisschool Kindcentrum Noord

Waddenweg 1 9933 KH Delfzijl

Schoolfoto van Basisschool Kindcentrum Noord

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als wij door ziekte van een leerkracht  een invaller nodig hebben vragen wij dit aan bij de invalpoule van Marenland en Noordkwartier. We moeten dan wachten totdat zij iemand voor ons hebben gevonden. Het ging tot nu redelijk goed. Nu merken we dat het steeds moeilijker wordt. We staan dan voor de lastige keuze hoe dit op te lossen. Dit probleem hebben we binnen onze schoolorganisatie Marenland afgestemd. Mochten er geen vervangers beschikbaar zijn dan proberen we intern een oplossing te vinden. Als dat niet lukt sturen we de kinderen naar huis. Dit gebeurt pas nadat er is gebeld met de ouders/verzorgers. Als ouder(s)/verzorger(s) niet voor opvang kunnen zorgen, regelen wij dat op school. Er wordt dan geen les gegeven.  

Ons schoolbestuur erkent dit probleem. Zij zetten alles in het werk om oplossingen te bedenken. Meer invallers werven. Ook vast personeel benoemen in een zogenaamde flexpool. Dit gaat allemaal niet zo snel en het is ook de vraag of dit genoeg is om het tekort zeker in piekperiodes op te vangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderbouwd is een methode waar de cognitieve ontwikkeling en competenties van de leerjaren 1 en 2 worden aangeboden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alles in 1 is een project methode waarin de vakken taal, aardrijkskunde, begrijpend lezen, geschiedenis, biologie , techniek, Engels integraal en betekenisvol worden aangeboden

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Analyse schoolpopulatie:   Onze leerlingen zijn afkomstig uit de directe schoolomgeving:  de wijken  Bornholm, Zandplatenbuurt en Kwelderland en hebben veel verschillende culturen als achtergrond. 50% van onze leerlingen hebben een/twee ouders niet geboren in Nederland. En 71% hebben een/twee ouders met een niet Nederlandse cultuur als achtergrond. De wijk kenmerkt zich door een lage SES. Het opleidingsniveau van de ouders is divers, van zeer laag opgeleid tot universitair niveau. Het merendeel van de ouders heeft MBO-niveau.  

Het Kindcentrum Noord staat al jaren voor de enorme uitdaging om een passend aanbod te creëren voor hun doelgroep: 0-13 jarigen en hun ouders/verzorgers uit de wijk Delfzijl Noord. Kinderen die opgroeien in deze wijk staan vaak al op jonge leeftijd voor grotere uitdagingen dan kinderen die elders in de gemeente opgroeien. Vooral als zij opgroeien in de gebieden Bornholm en Zandplaat, zo blijkt uit “Het Kompas op Delfzijl” (2019).  

Belemmerende factoren om kansrijk op te groeien in de wijk Noord Delfzijl zijn o.a.:

  • groot verloop in de huursector (draagt niet bij aan sociale cohesie );
  • relatief veel bewoners met een lage sociaal economische status;
  • relatief veel bewoners met complexe problematiek;
  • relatief veel wijkbewoners die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen: zowel autochtoon als met een migranten achtergrond.

Beschermende factoren in de wijk zijn o.a.:

  • verschillende voorzieningen in de wijk waar inwoners (kinderen) terecht kunnen;
  • verschillende preventieve aanpakken als stimulans voor inwoners zodat zij hun eigen kansen en die van hun kinderen kunnen vergroten;
  • realisatie gespecialiseerd zorgaanbod door schoolbesturen, gemeente, Cadanz, CJG etc.
  • een multiculturele wijk waarin de eigen culturele identiteiten mogen bestaan.

Het schoolondersteuningsprofiel kun u ook vinden op onze website: https://kindcentrumnoord.nl/praktische-informatie/documenten/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zien dat we leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte een goede plek bij ons op school kunnen bieden. We willen voor de komende jaren dit aanbod continueren en zorg blijven dragen voor een passend aanbod voor deze categorie kinderen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven