Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onderbouwd is een methode waar de cognitieve ontwikkeling en competenties van de leerjaren 1 en 2 worden aangeboden.
Alles in 1 is een project methode waarin de vakken taal, aardrijkskunde, begrijpend lezen, geschiedenis, biologie , techniek, Engels integraal en betekenisvol worden aangeboden
Analyse schoolpopulatie: Onze leerlingen zijn afkomstig uit de directe schoolomgeving: de wijken Bornholm, Zandplatenbuurt en Kwelderland en hebben veel verschillende culturen als achtergrond. 50% van onze leerlingen hebben een/twee ouders niet geboren in Nederland. En 71% hebben een/twee ouders met een niet Nederlandse cultuur als achtergrond. De wijk kenmerkt zich door een lage SES. Het opleidingsniveau van de ouders is divers, van zeer laag opgeleid tot universitair niveau. Het merendeel van de ouders heeft MBO-niveau.
Het Kindcentrum Noord staat al jaren voor de enorme uitdaging om een passend aanbod te creëren voor hun doelgroep: 0-13 jarigen en hun ouders/verzorgers uit de wijk Delfzijl Noord. Kinderen die opgroeien in deze wijk staan vaak al op jonge leeftijd voor grotere uitdagingen dan kinderen die elders in de gemeente opgroeien. Vooral als zij opgroeien in de gebieden Bornholm en Zandplaat, zo blijkt uit “Het Kompas op Delfzijl” (2019).
Belemmerende factoren om kansrijk op te groeien in de wijk Noord Delfzijl zijn o.a.:
- groot verloop in de huursector (draagt niet bij aan sociale cohesie );
- relatief veel bewoners met een lage sociaal economische status;
- relatief veel bewoners met complexe problematiek;
- relatief veel wijkbewoners die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen: zowel autochtoon als met een migranten achtergrond.
Beschermende factoren in de wijk zijn o.a.:
- verschillende voorzieningen in de wijk waar inwoners (kinderen) terecht kunnen;
- verschillende preventieve aanpakken als stimulans voor inwoners zodat zij hun eigen kansen en die van hun kinderen kunnen vergroten;
- realisatie gespecialiseerd zorgaanbod door schoolbesturen, gemeente, Cadanz, CJG etc.
- een multiculturele wijk waarin de eigen culturele identiteiten mogen bestaan.
Het schoolondersteuningsprofiel kun u ook vinden op onze website: https://kindcentrumnoord.nl/praktische-informatie/documenten/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zien dat we leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte een goede plek bij ons op school kunnen bieden. We willen voor de komende jaren dit aanbod continueren en zorg blijven dragen voor een passend aanbod voor deze categorie kinderen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.