Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De school kiest ervoor om alle leerlingen de eindtoets te laten maken, ongeacht hun uitstroomniveau. Wij maken gebruik van de adaptieve eindtoets van DIA omdat wij ook adaptief onderwijs verzorgen. De school biedt kinderen met een leerachterstand een eigen leerlijn en verwijst slechts sporadisch kinderen naar het SBO.
Bij de eindtoets van 2021-2022 mocht 1 leerling uitgesloten worden echter is dit niet verwerkt in DIA. Onze 1F score is wel behaald.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voor het meten van de tussenresultaten maken wij gebruik van de nieuwste versie van CITO, Leerling in beeld.
Tweemaal per jaar toetsen wij de kinderen met behulp van deze methode onafhankelijke toets; eind januari en in juni.Wekelijks vinden er methodetoetsen plaats waarbij aangeboden stof wordt getoetst.
- Kleuters maken geen toetsen, wij observeren de kleuterontwikkeling met behulp van het observatiesysteem Kijk!
- Groep 3 en 4 maken de toetsen op papier.
- Vanaf groep 5 maken de leerlingen de toetsen digitaal.
- De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van de hele school wordt gemonitord in KANVAS, dat is het leerlingvolgsysteem van onze Kanjermethode.
Op basis van de methodetoetsen en de tussenresultaten wordt er op school/groeps-en individueel niveau een analyse gemaakt. De resultaten vormen, samen met de uitkomsten van de methodetoetsen de basis van de planning die de leerkracht bijhoudt.
Eind groep 7 wordt het kijkrichting advies gegeven. Tussen 10 en 31 januari ontvangen de leerlingen van groep 8 hun voorlopig advies. Dit is tijdens een gesprek. Begin februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen het definitieve advies schriftelijk en kan er optioneel nog een gesprek plaatsvinden. De te volgen lijn is uiteengezet in een kwaliteitskaart.
- Alle leerlingen ontvangen bij het kijkrichting adviesgesprek eind groep 7 een portfolioblad met de toets-en werkhoudingsgegevens vanaf groep 6.
- Leerlingen op een gemiddeld niveau ontvangen een ontwikkelingsperspectief vanuit Leerling in Beeld.
- Leerling met een beneden gemiddeld niveau of bovengemiddeld niveau ontvangen een toetsoverzicht van de LOVS gegevens (ontwikkelingsperspectieven zijn niet accuraat bij deze leerlingen).
- Kijkrichting adviezen worden samengesteld door een team van groep 7 en groep 8 leerkrachten, intern begeleider en mogelijk te raadplegen adviseurs zijn leerkrachten van groep 6 en de directie.
- Bij leerlingen die extra ondersteuning ontvangen en scoren op PRO of VMBO BBL/KBL of leerlingen met een discrepantie tussen verbaal en perfomaal, wordt begin groep 8 de drempeltoets en/of NIO toets afgenomen.
- Drempeltest wordt afgenomen om de leerachterstanden goed in kaart te krijgen.
- NIO bij leerlingen die uitstromen naar Pro of waarbij twijfel is tussen Pro of VMBO B.
- Leerlingen zijn aanwezig bij zowel het kijkrichtingadvies, voorlopig adviesgesprek en eventueel bij het definitieve adviesgesprek. Het voorlopig adviesgesprek vindt plaats na de B8 Leerling in Beeld toetsen (afname november)
- Er wordt gebruik gemaakt van een officiële doorstroomtoets (CITO/DIA/ROUTE8) waarna eventueel het advies nog zou kunnen worden bijgesteld naar het definitieve advies.
Resultaten en normen
Het resultaat van deze cyclus is, dat de ontwikkeling van alle leerlingen en groepen leerlingen in kaart zijn en dat ernaar gehandeld wordt. Er wordt gewerkt in een 3-slag; lange termijn (van citotoets tot citotoets), Middellange termijn (planningen en doelen per blok) en de korte termijn (elke les wordt geëvalueerd en de bevindingen gebruikt voor ontwerpen volgende lessen.
De normen die wij hanteren, zijn de normen die zijn opgesteld door het Cito voor het landelijk gemiddelde (vaardigheidsscores). Daarnaast werken wij met de volgende school specifieke norm op basis van onze populatie.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op onze school maken wij gebruik van de methode Kanjertraining. Wij passen deze methode toe in zowel onderwijs als opvang.
Vanuit het themaonderzoek in 2020 hebben wij het oordeel "voldoende" gekregen.