IKC Bernadette Maria

Aan 't Verlaat 30 2612 XZ Delft

  • De basis van ons onderwijs is kennis en vaardigheden aanleren, verbreden en verdiepen.
  • Natuur-en milieu educatie begint al jong! We zijn een Gezonde school en we besteden veel aandacht aan duurzaamheid door projecten en lessen.
  • Wij bieden onderwijs en opvang aan in 1 organisatie. Dit biedt veiligheid en structuur voor de kinderen en gemak voor u als ouder.
  • Elk kind heeft talenten en wij ontdekken samen wat die talenten zijn!
  • Veiligheid en vertrouwen, als dat er is, kan je goed leren! Dus besteden wij wekelijks aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling.

Het team

Toelichting van de school

De Laurentius Stichting is een stichting voor onderwijs en kinderopvang. De BMS is sinds januari 2012 het eerste integrale kindcentrum van de stichting. De directeur van onderwijs is ook integraal verantwoordelijk voor de opvang. Zij wordt bijgestaan door een locatiemanager van de BSO.



Grote voordelen hiervan zijn:




  • Ouders en kinderen hebben maar met 1 organisatie, 1 team te maken. Dit zorgt voor veiligheid, structuur, regelmaat, geen onnodige reisbewegingen en opvang met alleen de kinderen van de eigen school. 

  • Er zijn gedurende de dag meer handen in de school voor verdergaande differentiatie naar het kind.

  • Er zijn meer mogelijkheden voor andere werkverbanden, die zowel de keuzevrijheid van individuele medewerkers als van de schooldirectie vergroot. Specialismen worden breder ingezet. Hierdoor is er altijd opvang mogelijk. 

  • Het personeel, het gebouw en het materiaal van de school worden multifunctioneel gebruikt. 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben een aantal leerkrachten die ambulant zijn ingeroosterd. Zij zijn de eerste waar wij aanspraak op maken in geval van ziekte/verlof. Daarna gaan wij een vraag uitzetten in de vervangerspool. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De directeur van de school zorgt vanuit haar eindverantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken en voor een goede aansturing en coördinatie. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingondersteuning en zorg. 

De school is verdeeld in drie ‘bouwen’. De onderbouw (groep 1 t/m 2), de middenbouw (groep 3 t/m 5) en de bovenbouw (groep 6 t/m 8) deze worden aangestuurd door de bouwcoördinatoren. Zij vormen de schakel tussen de directie en de groepsleerkrachten.

Binnen de school zijn verschillende overlegvormen, die ervoor zorgen dat iedereen op de hoogte is.

Door middel van een blokplanning en in sommige gevallen individuele handelingsplannen wordt aan leerlingen (individueel of groepsgewijs) specifieke leerhulp geboden. Wij hebbende beschikking over een gediplomeerde gedragsspecialist, onderwijsspecialist en rekenspecialist. 

Op onze school vallen opvang en school onder integrale verantwoordelijkheid van de directeur van de school. Dit betekent in de praktijk dat u met 1 organisatie te maken heeft.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het spelen en leren is een integraal proces bij de kleuters, dat is niet specifiek in uren uit te drukken. Wij maken gebruik van de methode kleuteruniversiteit. Daarin komen aan bod; rekenen en meetkunde, taal en woordenschat, wetenschap en techniek, wereldoriëntatie, sociaal emotionele ontwikkeling, muziek, beweging, dans, drama, spelen. 

Daarnaast werken wij de SLO leerlijnen van rekenen en taal. De kinderen spelen elke dag met de ontwikkelingsmaterialen en de kinderen spelen elke dag in de diverse hoekopstellingen. 

Wij bieden elke dag beweging aan d.m.v. buitenspelen en bewegingslessen in de speelzaal. 

Met logo3000 bieden wij elk leerjaar 1500 woorden aan, dat zijn 3000 woorden eind groep 2. Bewezen effectief voor een goede start in groep 3. 

De leerkrachten zijn geschoold in Spelend leren en EDI instructie. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school biedt extra ondersteuning, dit kan binnen de groep of buiten de groep plaatsvinden door de eigen leerkracht of een RT leerkracht/ondersteuner.
We zien ook de noodzaak in dat kinderen die ver boven de lesstof uitstijgen eveneens voorzien dienen te worden in hun leerbehoeften. Wij hebben een beleid ontwikkeld voor de “pluskinderen”.Onze school is samen met een peuterspeelzaal een cluster. De doelgroep bestaat uit kinderen die door het VVE- beleid en hierin de samenwerking met de peuterspeelzaal, een aanbod in taal (en rekenen) krijgen in een doorgaande lijn.
Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs heeft zich bekwaamd in het geven van motorische remedial teaching. Kinderen die hiervoor in aanmerking komen kunnen geobserveerd worden. Voor andere kinderen kan preventieve ambulante begeleiding bij ons op school aangevraagd worden, een leerarrangement op onze school of een andere basisschool of een (tijdelijke) speciale lesplaats.  Aan de inzet van extra ondersteuning gaat altijd uitgebreid overleg vooraf met de ouders en de benodigde deskundigen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben een breed aanbod. Onze ambitie is om ons brede aanbod goed te waarborgen en te verdiepen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuterspeelzaal maakt gebruik van het VVE programma Piramide.

Terug naar boven