De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.
Veiligheid is een belangrijk onderdeel van ons schoolklimaat, zowel voor de leerlingen als de teamleden. Een veilig gevoel stelt een kind in staat om te kunnen leren. Alle kinderen hebben recht op een veilige en onbezorgde schooltijd. We denken dan aan sociale en fysieke veiligheid. De sociale veiligheid wordt d.m.v. afspraken met de leerlingen vorm gegeven. Aan het begin van het jaar maken de groepen afspraken over wat er binnen en buiten belangrijk is om met elkaar een veilige sfeer te creëren. Deze afspraken worden in pictogrammen en schriftelijke regels opgehangen in de klassen. Ze worden ondertekend door alle leerlingen, vertegenwoordigers van het team en ouders. De algemene schoolregel luidt: wij doen Netjes, Aardig en Rustig op school.
Sociale veiligheid
Leerlingen doen op school kennis op. Maar school is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met de samenleving, met normen, waarden en omgangsvormen. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook fouten maken. Leerkrachten begeleiden dit leer- en ontwikkelingsproces. In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien.
Een brede aanpak
Om een veilig klimaat te creëren, werkt de school aan de sociale veiligheid op individueel niveau, op klassikaal niveau en op schoolniveau. Ook betrekt de school de ouders en de omgeving bij de aanpak. Grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten, houdt meestal niet op bij het verlaten van het schoolplein. Het kan zich voortzetten op weg naar huis, bij de sportvereniging en op internet. Pesten is een maatschappelijk probleem. Samenwerking van alle betrokken partijen is dan ook belangrijk. Maatregelen moeten zich niet alleen richten op de leerling die grensoverschrijdend gedrag vertoont, maar ook op de schoolomgeving, de thuisomgeving en op leeftijdsgenoten. Hierbij is met name een open dialoog tussen school, ouders en leerlingen erg belangrijk.
Duidelijke normen en waarden
Op de Rembrandtschool hechten wij eraan te werken in een sfeer waarin harmonie en respect centraal staan en waarin pesten en ander negatief gedrag niet worden geaccepteerd. Een open en ondersteunende schoolcultuur, waarin leerlingen een eigen verantwoordelijkheid hebben, bevordert hun welbevinden en vermindert problematisch gedrag. Het is daarbij belangrijk dat leerlingen, teamleden en ouders zich bewust zijn van de kernwaarden van de school en de daarvan afgeleide normen en regels die in de school gelden, dat zij deze naleven en dat er sancties volgen als zij dat niet doen.
Pedagogisch vakmanschap
Leraren spelen een belangrijke rol bij het creëren van een sociaal veilig klimaat voor kinderen. Zij kunnen grensoverschrijdend gedrag tijdig signaleren en adequaat ingrijpen. Ook dragen zij normen en waarden uit en laten zij leerlingen voorbeeldgedrag zien. Dit alles vereist pedagogisch vakmanschap. Het is belangrijk dat leraren zich op dit terrein (verder) professionaliseren. Het begin van het schooljaar is cruciaal voor het realiseren van een sociaal veilig klimaat in een klas. Dan begint de groepsvorming. Als de leraar in deze fase een positief stempel drukt op de sfeer en met de leerlingen duidelijke regels afspreekt, creëert hij een positief klimaat waarvan iedereen de rest van het jaar de vruchten plukt. Dit zijn de Gouden weken, waarin de groepsvorming centraal staat.Het team van de Rembrandtschool heeft een inspirerende training gevolgd waarin een goede start van het schooljaar centraal stond. Op deze manier willen we ons pedagogisch vakmanschap verder uitbreiden en vormgeven.
Fysieke veiligheid
Door regelmatige controles van gebouw en plein wordt onderzocht of er onderhoud en reparaties plaats moeten vinden bij gebreken. Deze controles vinden plaats door o.a. Arbodienst en brandweer. Verschillende teamleden volgen ieder jaar een BHV-cursus (bedrijfshulpverlener). Zij oefenen daar EHBO-vaardigheden en ook brandbestrijding is een onderdeel.
Ontruimingsplan
Twee keer per jaar wordt een ontruimingsoefening gehouden met alle leerlingen van het gebouw. Zodat er bij een alarmmelding een routine is om het gebouw ordelijk te verlaten en op een vaste plaats te verzamelen en te controleren of iedereen aanwezig is. Ieder jaar wordt er een nieuw ontruimings- en calamiteitenplan gemaakt, waarbij ieder teamlid vaste taken heeft. De ontruimingsoefeningen wordt door de hoofd BHV-er gecoördineerd en door de op school aanwezige BHV-ers begeleid.
Medicijngebruik
De verantwoordelijkheid voor het verstrekken van medicijnen aan leerlingen ligt bij de ouders. Dit staat beschreven in het medicatieprotocol. Het medicatieprotocol kunt u opvragen bij de directie. Leerkrachten zijn niet aansprakelijk voor het niet- of te laat verstrekken van medicijnen. Op school is een medicatielijst van de leerlingen aanwezig, alsmede een lijst met allergieën van de leerlingen.