Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering leerlingen
De school geeft de voorkeur aan enkelvoudige groepen. Een combinatiegroep wordt geformeerd bij organisatorische knelpunten of vanuit onderwijskundige overwegingen.
Vakdocenten
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen maken wij gebruik van de Orka training, een speciaal voor ons centrum ontwikkelde vorm van Rots en Watertraining. Hiervoor hebben wij een professionele trainer ingehuurd.
Voor de muzikale ontwikkeling zijn er twee muziekdocenten. Deze docenten verzorgen de muziekles en helpen en ondersteunen de leerkracht bij de eigen muzieklessen.
De gymleerkracht verzorgt twee keer per week de lessen bewegingsonderwijs voor alle leerlingen.
Ondersteuning voor kinderen die iets extra’s nodig hebben
Inleiding
Max Havelaar Kindcentrum is een organisatie waar kinderopvang en onderwijs samen zorgen voor een natuurlijke en rijke omgeving waarin kinderen zich via een doorgaande lijn kunnen ontwikkelen.
We bieden de kinderen kansen om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen en de nodige vaardigheden en kennis op te kunnen doen om succesvol deel te nemen aan de maatschappij. Als kindcentrum streven we naar een inclusieve leeromgeving waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen. Passend onderwijs en opvang is hierbij een belangrijke pijler. We streven naar een zo goed mogelijke ondersteuning van de kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte, zodat zij bij de kinderopvang en op school kunnen meedoen en zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.
Kindcentrum en ondersteuning
Binnen ons kindcentrum hebben wij een ondersteuningsteam dat bestaat uit:
- Twee intern begeleiders vanuit het onderwijs: Nienke Bakkers voor de groepen 1-4 en Pia Admiraal voor de groepen 5 – 8.
- Pedagogisch coach vanuit de kinderopvang : Nienke Selbeck.
Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor de ondersteuning van kinderen binnen ons kindcentrum. Het is nu nog zo dat dit twee aparte branches zijn met verschillende wetgeving. Binnen ons kindcentrum werken wij nauw samen binnen de wettelijke ruimte die wij hebben, waarbij de behoefte van het kind voorop staat. Ouders worden hierin altijd betrokken. Opvang en onderwijs stemmen veel zaken af, zoals onze gedragsmethodiek, het kindvolgsysteem “KIJK”, de warme overdracht 3-4 jarigen, enz. Dit stuk beschrijft echter vooral het passend onderwijs en is daarmee geldend voor onze afdeling onderwijs. Voor de ondersteuning in de kinderopvang verwijzen wij naar zorgaanbieders kinderopvang
3. Onderwijs en ondersteuning
De school ziet het als haar taak om voor alle kinderen adequaat en passend onderwijs te realiseren op pedagogisch (opvoedkundig) en didactisch (onderwijskundig) vlak, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Als de ontwikkeling stagneert en de interne mogelijkheden van de school om de ontwikkeling op gang te brengen onvoldoende resultaat hebben, wordt externe hulp ingeschakeld. Voordat externe hulp wordt ingeschakeld vindt eerst een gesprek met ouders plaats om hulpvragen en verwachtingen ten aanzien van externe hulp op elkaar af te stemmen.
Om het mogelijk te maken dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen beschrijft de school in het document “Schoolondersteuningsprofiel” , vanaf nu SOP genoemd , wat er mogelijk is binnen de organisatie en ook waar de grenzen liggen. Het SOP van Max Havelaar Kindcentrum kunt u elders in de schoolgids vinden en op de website scholenopdekaart .
3A. Wat staat er in het SOP?
Het SchoolOndersteuningsProfiel is een dynamisch instrument, dat ouders, leraren en school handvatten geeft om passend onderwijs praktisch vorm te geven. Het biedt houvast bij het beantwoorden van de vraag of de school in staat is om een leerling passende onderwijsondersteuning te bieden en speelt daarom een belangrijke rol bij de toelating van leerlingen. Ook gedurende de schoolloopbaan kan er een ondersteuningsvraag ontstaan. Kan de school de benodigde ondersteuning niet zelf bieden, dan moet de school in overleg met ouders op zoek gaan naar een passende plek op een andere school binnen het samenwerkingsverband.
Alle scholen in Nederland stellen een SOP op. In het SOP legt het schoolbestuur vast welke extra ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en hoe de ondersteuning is georganiseerd. Op basis van de schoolondersteuningsprofielen van de scholen beoordeelt het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs of er in de regio een dekkend ondersteuningsaanbod is. Bron: steunpunt passend onderwijs
3B. Welke ondersteuning is er nu bij Max Havelaar Kindcentrum?
3B.1 Basisondersteuning
Basisondersteuning is een afspraak waarin minimale ondersteuning wordt omschreven. De basisondersteuning geldt voor alle scholen binnen het samenwerkingsverband PPO Delflanden. Max Havelaar Kindcentrum begeleidt leerlingen met dyslexie, hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met lichte gedragsproblemen. Als school kunnen we ook preventieve ondersteuning bieden. Dit doen we door een aanvraag te doen bij ons samenwerkingsverband PPO Delflanden. Een preventief ondersteuner van bureau PPO Delflanden komt een aantal keer op de school. De preventief ondersteuner adviseert naar aanleiding van een vraag rondom een leerling. Heeft u vragen over preventieve ondersteuning? Neem dan contact op met de intern begeleiders: Nienke Bakkers ( groepen 1-4) en Pia Admiraal (groepen 5 – 8).
3B.2 Extra ondersteuning
Extra ondersteuning overstijgt de basisondersteuning. Als school kunnen wij bij het samenwerkingsverband PPO Delflanden extra ondersteuning aanvragen. Extra ondersteuning wordt gecreëerd in de vorm van arrangementen. Arrangementen worden gemaakt binnen de school met behulp van middelen, mensen of expertise binnen of buiten de school. Arrangementen kunnen licht zijn en kort duren, maar kunnen ook zwaar zijn en lang duren. Een lokale onderwijsadviseur (LOA) van bureau PPO Delflanden wordt betrokken en samen met school en ouders wordt er een arrangement ‘gebouwd’, passend bij de behoefte van het kind.
Voor informatie over arrangementen op school kunt u contact opnemen met interne begeleider Pia Admiraal (groepen 5 -8) of Nienke Bakkers ( groepen 1-4). Informatie over hoe wij als school de ondersteuning voor leerlingen invullen is te vinden in het SOP. Hierbij een specifieke lijst met ondersteuning van Max Havelaar kindcentrum.
3B.3 Jeugdzorg
Soms hebben kinderen ook jeugdhulp nodig. De inzet van jeugdhulp is de verantwoordelijkheid van de gemeente Delft. Deze ondersteuning wordt uitgevoerd door DelftSupport. Je kan dan b.v. denken ondersteuning in de opvoeding of aan problemen bij een echtscheiding. Renske van Gaalen van Delft Support heeft elke donderdag (van 8.30 uur tot 10.30 uur) Inloopspreekuur op school. Hier kun je altijd terecht voor vragen of advies. Heb je vragen over ondersteuning via Delftsupport? Neem dan contact op met de IB-er: Nienke Bakkers ( groepen 1-4) en Pia Admiraal (groepen 5 – 8).
4. Rechten en plichten
Ouderbetrokkenheid en een goede samenwerking tussen jou als ouder en wij als school komt de ontwikkeling van je kind ten goede. Wij hebben elkaar nodig bij het vormgeven van passend onderwijs. Wij betrekken ouders intensief bij alle niveaus van ondersteuning binnen de school en het samenwerkingsverband PPO Delflanden. Jij als ouder zorgt ervoor dat de daarvoor benodigde informatie van je kind op school beschikbaar is.
4A. Ouders als educatief partner
Binnen de werkwijze op school ben je als ouder een gelijkwaardige partner. Bij uitstek ben je ervaringsdeskundige, want jij kent je kind goed. Bij de gesprekken met betrekking tot ondersteuning binnen de school ben je erbij als ervaringsdeskundige en wordt er gezamenlijk een plan gemaakt. Als school mogen wij van jou als ouder verwachten dat je de school informeert over zaken thuis. In openheid en respect met elkaar omgaan is een natuurlijke wisselwerking tussen jou als ouder en ons als school. De zienswijze van ouders wordt dan ook als zeer belangrijk geacht. Daarbij kan je als ouder bij samenwerkingsverband PPO Delflanden ook vragen stellen.
4B .Rechten van ouders
Een aantal waarborgen is er voor ouders vastgelegd waaronder:
5. Toekomst
In schooljaar 2022-2023 is er een nieuw IKC-plan van een termijn van 4 jaren opgesteld. Hierin is ook het passend onderwijs geëvalueerd en waar gewenst aangepast.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er is een toename van NT2 kinderen. De meeste van deze kinderen spreken de Nederlandse taal niet. Voor deze doelgroep willen we meer expertise in de school hebben, met als doel zo goed mogelijk de basis van de Nederlandse taal machtig te worden zodat het onderwijsprogramma goed doorlopen kan worden.
Door die samenwerking hebben we binnen ons kindcentrum de beschikking over eigen kinderopvang van 0 tot 12 jaar van 7.30 - 18.30 uur (52 weken per jaar geopend).