Wat is de klachtenregeling?
Klachten en integriteit
SCO Delft e.o. kent een klachtenregeling (A), een klokkenluidersregeling (B) en een integriteitscode (C). Deze regelingen zijn te vinden op de site van SCO Delft e.o. (www.scodelft.nl).
Klachten
Het kan zijn dat u het niet eens bent met gedragingen of beslissingen van een medewerker van SCO Delft e.o. of een andere betrokkene bij de stichting of dat het verwijt juist is dat bepaalde gedragingen zijn nagelaten of beslissingen niet zijn genomen. In dat geval kunt u een klacht indienen. De behandeling daarvan is geregeld in de klachtenregeling. Deze klachtenregeling is bedoeld voor individuele gevallen.
Het bespreken van klachten
Wij vinden het belangrijk dat een klacht zoveel mogelijk door partijen binnen een school of locatie wordt besproken en opgelost met de mensen die het betreft. Voor alle klachten geldt daarom dat men zich in eerste instantie wendt tot de medewerker in kwestie (zie ook art. 5.1. van de regeling). Het kan zijn dat dit gesprek niet tot resultaat leidt of dat er een specifieke reden is waarom niet met de betrokkene kan worden gesproken. In dat geval wendt u zich tot de directeur van de basisschool.
Het indienen van een klacht
Als het niet lukt om met behulp van het gesprek de klacht op te lossen dan zijn er twee mogelijkheden voor het indienen van een klacht:
- u wendt zich tot het bevoegd gezag volgens de beschreven procedure in de regeling. Wanneer u uw klacht wilt indienen bij het college van bestuur dan moet dit schriftelijk gebeuren. Dat kan per post: SCO Delft e.o., Vulcanusweg 263-G, 2624 Delft, t.a.v. dhr. Robert Lock, college van bestuur.
- u wendt zich rechtstreeks tot de externe landelijke klachtencommissie. Dat kan overigens ook nog na de interne afhandeling door SCO Delft e.o. U kunt dan terecht bij de stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). Klachtencommissies Katholiek, Christelijk, Algemeen Bijzonder en Gereformeerd Onderwijs Postbus 394 3440AJ Woerden, Tel.: 070-3861697 Email: info@gcbo.nl
Ondersteuning bij het bespreken of indienen van een formele klacht
Om u zo nodig te kunnen bijstaan, kunt u, al naar gelang de aard of de ernst van het probleem, een beroep doen op de interne contactpersoon of op de externe vertrouwenspersoon.
Interne contactpersoon
Voor de sector PO zijn er interne contactpersonen. Deze collega’s werken op verschillende scholen; u bent vrij te kiezen met welke persoon u contact opneemt. Voor de namen van de interne contactpersonen verwijzen wij u door naar de klachtenregeling op onze site www.scodelft.nl onder "Publicaties".
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en verbonden aan de stichting als geheel. De externe vertrouwenspersoon is: Mevr. Karin van den Heuvel. Wanneer u uw klacht eerst wilt voorleggen aan de externe vertrouwenspersoon dan kunt u haar bereiken via: k.vandenheuvel@kwadraad.nl of telefonisch via: 088–9004000 of mobiel: 06–40894202.