De Bonte Pael

Bikolaan 113 2622 EE Delft

  • De Bonte Pael heeft een zeer prettig binnenklimaat: goede ventilatie, prettig licht en ordelijke ruimtes.
  • Nieuwsgierig zijn, creativiteit ontwikkelen, trots op jezelf!
  • Voorbereidend op de nieuwe huisvesting groeien we steeds meer naar elkaar toe. We gebruiken hiervoor een gezamenlijk logo.
  • Kinderen ontwikkelen verantwoordelijkheid voor hun werk.
  • Vertrouwen in en op jezelf ontwikkelen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de jaren 2015-2016 en 2016-2017 waren er diverse leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte in groep 8. De kinderen behaalden wel hun persoonlijke groei, maar hadden desondanks een negatief effect op de gemiddelde groepsscore. In 2015-2016 konden deze leerlingen niet uit de berekening gehaald worden. Leerlingen werden op het moment van overstappen naar het VO door het PrO geadviseerd naar het VMBO te gaan. Uiteindelijk bleek voor deze leerlingen toch het PrO het juiste vervolgonderwijs te zijn.

Een aantal van de leerlingen uit deze leerjaren kwam naar de Bonte Pael in het kader van de kleine groepen, onze goede zorg op het gebied van dyslexie en de aandacht voor de sociaal-emotionele vorming (Kanjertraining). Deze kinderen dienden echter wel gewoon meegeteld te worden in de eindopbrengsten. Met het team en de MR is destijds opnieuw nagedacht of wij deze kinderen wel aan hadden moeten nemen en in het vervolg aan willen nemen. Ons besluit is geweest dat wij open staan voor alle kinderen aan wie wij goed onderwijs kunnen bieden. Deze kinderen zijn gegroeid in hun ontwikkeling en hun welzijn. We zouden hen dus  opnieuw aannemen. 

In 2017-2018 zijn wij gestart met lesgeven volgens het EDI model. Effectief, gericht op dat wat de leerling al kan en met extra leertijd en instructie voor iedere leerling op de individuele onderdelen die nog moeilijk gaan. Op deze manier geven wij les en het resultaat mag er zijn

Wat wel duidelijk moet zijn en blijven: we zijn trots op al onze leerlingen. Ongeacht het niveau waarop zij uitstromen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 observeren we de kinderen en volgen we de kinderen via KIJK!. In schoolweek 10 en schoolweek 30 registreren de leerkrachten de KIJK! (zij leggen hun observaties dan vast). Aan de hand van deze registratie wordt er een groepsplan gemaakt en krijgen de kleuters een beredeneerd aanbod in de klas. 

In de groepen 3 t/m 8 nemen we tussentijds de Citotoetsen van Rekenen, spelling en Begrijpend lezen ( indien van toepassing) af. Daarnaast nemen we ook de leestoetsen AVI en DMT (Drie-Minuten-Test) af. We toetsen in januari/februari en mei. We toetsen omdat we graag willen weten:

  • hoe we ons beredeneerd aanbod moeten invullen,
  • welke groei de leerlingen hebben doorgemaakt,
  • in welke mate het onderwijsaanbod is opgepakt door de leerlingen.

Deze toetsresultaten worden door de leerkracht en de intern begeleider geanalyseerd. De bevindingen en interventies worden beschreven in het document 'analyse midden/ eindtoetsen'. Leerkrachten verwerken de interventies in hun roosterplanning. Op die manier kunnen ze precies terug zien wanneer een kind extra aandacht nodig heeft of verrijking nodig heeft. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

“Goed in je vel zitten” en “durf te vertrouwen op jezelf” zijn positieve waarden binnen onze Bonte Pael. Zelfvertrouwen is belangrijk voor het geluk van ieder kind. Wij werken aan vertrouwen in jezelf, respect voor elkaar en betrokkenheid bij de ander.  Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Kinderen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. We gaan er van uit dat in gedrag een keuze kan worden gemaakt. Op onze school is geen ruimte voor discriminatie en pesten.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Samenwerken
  • Reflectie en zelfregulering

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven