CBS de Waterhof

Angolastraat 3 2622 EA Delft

  • Kleuterplein
  • Kleuterplein
  • Schoolfoto van CBS de Waterhof
  • Bibliotheek op school waar lekker lezen centraal staat.
  • Trots! We zijn op de tweede plaats geeindigd bij de verkiezing van de sportiefste school van Nederland in 2022.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2022-2023 hebben we de eindtoets afgenomen. Vanaf 2023-2024 wordt de naam van de eindtoets veranderd in doorstroomtoets. Ook de afname periode verandert. De doorstroomtoets wordt in februari afgenomen.

Sinds een aantal jaar voeren we actief beleid om de opbrengsten te verhogen. Dat geldt zowel voor de eindopbrengsten als voor de tussenopbrengsten. In deze opbrengsten houden we rekening met het feit dat de kinderen, op beide locaties, twee keer een lockdown hebben meegemaakt. We zien de opbrengsten binnen de school, na het inzetten van onze plannen gericht op het verbeteren van de resultaten, omhoog gaan. We scoren binnen de minimale inspectienormen. De doelen zijn gericht op het behalen van de scores van vergelijkbare scholen. We gaan hier in schooljaar 2023-2024 planmatig mee verder. Ondanks corona en weken van thuiswerken zien we de stijgende lijn zich voortzetten. Hierbij dus een compliment voor ouders en alle leerkrachten van de Waterhof die dit samen voor elkaar hebben gekregen.

Jaarlijks maken we een uitgebreide analyse van de resultaten. Op basis daarvan benoemen we vervolgacties. Naast de gegevens die we verkrijgen uit de eindtoets, maken we ook gebruik van de gegevens van de CITO LEERLING IN BEELD-toetsen die tussentijds door alle kinderen gemaakt worden. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten vormen de basis voor de PDCA-cyclus die we doorlopen om de kwaliteit te monitoren en te handhaven (PDCA staat voor Plan Do Check Act, een cyclus voor continu verbeteren en leren). Vanuit het schoolplan, het jaarplan en deze cyclus bepalen we grotendeels het onderwijsaanbod.

De tussenresultaten vormen, samen met landelijke gegevens, de basis voor het vaststellen van de schooldoelen. Deze doelen stellen we jaarlijks bij, waardoor de doelen hoog en realistisch blijven.

De tussenresultaten meten we met methodetoetsen, methode-onafhankelijke toetsen van CITO LEERLING IN BEELD, Kindbegrip (voorheen Zien), gesprekken met ouders en kinderen en observaties door leerkrachten, IB'er en directeur.

In het jaarverslag leggen we hierover verantwoording af.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De groepen 1 t/m 6

De ontwikkeling van de leerlingen wordt een aantal keer per jaar met ouders besproken aan de hand van onder andere leerlijnen, het rapport en de CITO groeigrafieken uit Parnassys.

Voorlopig advies groep 7

Alle leerlingen worden besproken met de leerkracht, intern begeleider en directie. Het voorlopig advies is gebaseerd op informatie uit verschillende bronnen. We kijken hierbij naar het kind zelf (werkhouding, concentratie, zelfstandigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling etc.) en we gebruiken gegevens uit het leerlingvolgsysteem met daarbij de gegevens van de entreetoets of de E7 toetsen. Het voorlopig advies wordt eind groep 7 of begin groep 8 gegeven. Dat is ruim voor de open dagen van het VO starten.

Definitieve advies groep 8

Alle leerlingen worden besproken met de leerkracht, intern begeleider en directie. Het definitieve advies is gebaseerd op informatie uit verschillende bronnen. We kijken hierbij naar het kind zelf (werkhouding, concentratie, zelfstandigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling etc.) en we gebruiken gegevens uit het leerlingvolgsysteem met daarbij gegevens van de entreetoets of de E7 toetsen en de B8/M8 toetsen. Daarnaast zal ook gekeken worden naar gegevens van adaptieve toetsen, bij leerlingen die die specifieke toetsen hebben gemaakt. Voorbeelden daarvan zijn het Drempelonderzoek, de NIO en CITO toetsen.

Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte

Het gaat hierbij om leerlingen die een arrangement hebben of leerlingen waarvan we verwachten dat zij in het voortgezet onderwijs extra ondersteuning nodig hebben. De intern begeleider en de leerkracht van groep 7 bespreken de leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. De leerlingen met ondersteuningsbehoefte worden aan het begin van groep 8 door de intern begeleider aangemeld als zorgleerling bij SWV VO Delflanden in Onderwijs Transparant.

Heroverwegen voorlopig basisschooladvies

Wij maken gebruiken van de doorstroomtoets van CITO. Deze toets wordt in februari afgenomen. We volgen daarbij de volgende procedure:

·         Uiterlijk 31 januari ontvangen leerlingen hun voorlopig advies.

·         In de eerste of tweede week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.

·         Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

·         Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve advies.

·         Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies aan op de middelbare school. Dit geldt alleen niet voor leerlingen die doorstromen naar speciaal voortgezet onderwijs.

·         Uiterlijk 15 mei zijn de ouders van leerlingen bericht over de plaatsing.

·         In mei – juni vindt de warme overdracht plaats tussen de school van herkomst en de school van ontvangst. De doorstroomtoets geeft ons een objectief beeld van waar elke leerling staat aan het einde van de basisschoolperiode op het gebied van taalverzorging, lezen en rekenen. De school kan ervoor kiezen om de toets op papier of digitaal af te nemen.

Het basisschooladvies is leidend voor toelating op een VO-school. De doorstroomtoets (voorheen eindtoets) is een controletoets nadat het voorlopig advies door de PO-school is gegeven in het onderwijskundig rapport in Onderwijs Transparant. Wanneer de uitslag van de CET bekend is, worden de volgende stappen ondernomen:

·         De uitslag van de doorstroomtoets en het gegeven advies worden met elkaar vergeleken door de leerkracht, intern begeleider en directie.

·         Is de uitslag van de doorstroomtoets gelijk of lager dan het gegeven advies, dan blijft het gegeven advies staan.

·         Krijgt de leerling een hoger advies vanuit de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We verstaan onder een sociaal veilige school een school waar iedereen zich thuis voelt. De leerkrachten van CBS de Waterhof doen er alles aan om sociaal onveilig gedrag te voorkomen, dan wel tegen te gaan als het gedrag zich toch voordoet. Wij werken vanuit de visie 'voorkomen is beter dan genezen'. Daartoe geven we de kinderen handvatten mee vanuit de methode Kwink. Kinderen krijgen handvatten aangereikt en oefenen sociaal emotionele situaties, zodat ze in staat worden gesteld te leren en toe te passen.

De sociale opbrengsten meten we met het volgsysteem Kindbegrip (voorheen Zien). Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf ook een vragenlijst in. Zo ontstaat een mooi beeld van hoe leerkrachten een kind zien en hoe kinderen naar zichzelf kijken. Samen met de gedragsspecialist brengen we de data van deze onderzoeken in kaart en voeren we waar nodig gesprekken.

Een onderdeel van ons veiligheidsbeleid zijn de afspraken gericht op het omgaan met mobiele telefoons. Leerlingen mogen niet ongevraagd hun mobiele telefoon in de school of op het plein tijdens de schooluren gebruiken. Dit heeft alles te maken met de wet op de privacy en onze eigen normen en waarden. De afspraken gericht op het omgaan met mobiele telefoons zijn voor leerlingen heel moeilijk om na te komen. De telefoon heeft ook bij basisschoolleerlingen een enorme aantrekkingskracht. Om hen te helpen hebben we de afspraak gemaakt dat kinderen, als zij hun mobiel bij zich hebben, die tijdens de schooluren inleveren bij de leerkracht. Mocht u uw kind om wat voor een reden dan ook tijdens schooluren willen bereiken dan kan dat altijd via het gewone telefoonnummer van de school: locatie Lepelaarstraat 015-2610372 en locatie Angolastraat 015-2617670. U geeft een mobiel mee aan uw kind op eigen verantwoording: in geen enkel geval is de school, dan wel de leerkracht, aansprakelijk voor de mobiele telefoon van de kinderen.

Fysieke veiligheid wordt elders beschreven bij het onderdeel veiligheidsbeleid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en socialisatie
  • Voorkomen i.p.v. repareren
  • Kwalificatie-persoonsvorming

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven