Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen de groepen 1 en 2 kiezen we bewust voor samengestelde groepen. Vanuit onze visie op samen leren krijgen de kinderen van groep 1 en 2 de kans om elkaar optimaal te stimuleren tijdens de specifieke kleuterontwikkeling. In de kleutergroepen werken we thematisch volgens vastgestelde leerlijnen. De ontwikkeling volgen we via observaties, zodat we zo goed mogelijk aansluiten op de volgende fase in de ontwikkeling.
We besteden structureel aandacht aan de basisvaardigheden rekenen, taal, spelling en lezen. Op die momenten maken we instructiegroepen. Dat kunnen enkele groepen zijn, maar ook samengestelde groepen. Wat altijd bovenaan staat bij de samenstelling van een groep, is de vraag hoe we voor ieder kind het leren zo optimaal mogelijk kunnen inrichten.
Daarnaast besteden we structureel aandacht aan samen leren. Daarbij werken we in toenemende mate klassendoorbrekend. We kiezen dan bewust voor een groepssamenstelling van verschillende leeftijden. Leerlingen krijgen door het samen spelen en samen leren oefenruimte voor het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid in relatie met de ander. Door samen verantwoordelijkheid te dragen en te delen, leren kinderen zich tot elkaar te verhouden. Daarbij verkennen ze spelenderwijs hun eigen grenzen en die van de ander.
In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. Daardoor is de scheiding tussen de ontwikkelingsgebieden minder makkelijk te maken. Door spelend leren komen alle vakgebieden in relatie tot elkaar aan bod.
Organisatie van specifieke hulp in de groepen
Het onderwijs in de school richt zich op alle kinderen. De extra ondersteuning van leerlingen is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. Het grootste deel van de ondersteuning vindt plaats in de klas, door de leerkracht. De lessen zijn zo georganiseerd dat dagelijks extra leerhulp mogelijk is voor leerlingen die na de basisinstructie nog extra instructie nodig hebben. We voeren onze lessen uit volgens het EDI-model (expliciet, gedifferentieerde, directe instructie).Soms heeft een leerling meer nodig dan de groepsaanpak kan bieden. Dat is bijvoorbeeld het geval als een leerling onvoldoende profiteert van de groepsaanpak, als de onderwijsbehoeften van de leerling onduidelijk blijven, bij ernstige gedragsproblematiek of als er een vermoeden is van een stoornis die belemmerend werkt. In nauwe samenwerking met ouders denkt de school dan na over licht curatieve interventies binnen de school. De intern begeleider speelt hierbij een centrale rol. Vaak kunnen we binnen de school een individuele aanpak bieden, soms is het nodig om extern advies of hulp te vragen. Samen met de partners van PPO Delflanden, ouders en de intern begeleider bepalen we de route om de leerling zo goed mogelijk te begeleiden.
Talentmodules
Eén dagdeel per week begeleidt een leerkracht Talentontwikkeling de leerlingen die meer verdiepende uitdaging nodig hebben. We werken met modules die ongeveer 8 weken duren. Op die manier worden verschillende talenten van leerlingen aangesproken en wisselen de groepen van samenstelling. Zo bieden we modules aan op het gebied van rekenen en wiskunde, wetenschap, kunst en meetkunde. Daarbij zetten we de materialen in van De Pittige Plustorens. We bieden ook lessen Spaanse taal en cultuur aan. Kinderen die de talentmodules bezoeken, worden geprikkeld thuis aan de module verder te werken. De kinderen sluiten een module altijd af met een presentatie van het geleerde.
We bieden naast bovenstaande theoretische talentmodules ook praktische modules aan. Kinderen gaan een dagdeel in de week aan de slag met een thema, bijvoorbeeld overleven. Wat heb je nodig om te overleven? Hoe kun je rivierwater zuiveren? Zo leren ze praktische oplossingen verzinnen voor 'dagelijkse problemen'. Deze modules richten zich specifiek op meer praktisch ingestelde leerlingen van de bovenbouw.Het ontwikkelen, coördineren en uitvoeren van het zorg- en ondersteuningsbeleid.
Passend Primair Onderwijs Delflanden
Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Delflanden (PPO Delflanden). Dit samenwerkingsverband bestaat uit de basisscholen, die gehuisvest zijn in Delft, Den Hoorn, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Schipluiden. Hieronder vallen ook de scholen voor speciaal basisonderwijs. Doel van deze samenwerking is om kinderen in de leeftijd van 4 – 12 jaar een passende onderwijsplek aan te bieden. Alle scholen houden zich aan de zorgplicht. Dit betekent dat de school waarbij u uw kind aanmeldt, zorgt voor een passende onderwijsplek. Dit kan zijn op de eigen school, maar ook op een andere basisschool of in het speciaal onderwijs. Wanneer hier sprake van is, zal de school samen met de ouders en het samenwerkingsverband intensief samenwerken om de best passende plek voor uw kind te realiseren.Het schoolondersteuningsprofiel van onze school vindt u op de site: www.scholenopdekaart.nl.
Het ondersteuningsplan van PPO Delflanden vindt u op de site: www.ppodelflanden.nl.Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
Onze school werkt samen met de Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ). In groep twee krijgen alle leerlingen een uitnodiging voor een gezondheidsonderzoek en een logopedische screening, in groep zeven krijgen de leerlingen een gezondheidsles van de jeugdverpleegkundige en ouders ontvangen oproepen voor het rijksvaccinatieprogramma. Ouders kunnen voor (preventieve) vragen over opvoeding en gezondheid van de kinderen contact opnemen met de JGZ. U vindt meer informatie op www.scholenopdekaart.nl bij onze eigen school onder het kopje 'ouders en school'.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
zie schoolondersteuningsprofiel.
Er is een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen SCO Delft voor de Waterhof en kinderopvangorganisatie Morgen, gericht op het ontwikkelen en op termijn aanbieden van opvang voor kinderen van 0 t/m 12 jaar.
Op dit moment wordt opvang aangeboden door diverse professionele aanbieders, die actief zijn op het gebied van peuteropvang en kinderopvang. De kinderen die aan ons worden toevertrouwd, komen vaak van deze aanbieders. Met de meeste aanbieders hebben wij goede, professionele contacten. Meestal is er sprake van een goede overdracht. Natuurlijk vindt die overdracht alleen plaats met instemming van de ouders.