CBS de Waterhof

Angolastraat 3 2622 EA Delft

  • Kleuterplein
  • Kleuterplein
  • Schoolfoto van CBS de Waterhof
  • Bibliotheek op school waar lekker lezen centraal staat.
  • Trots! We zijn op de tweede plaats geeindigd bij de verkiezing van de sportiefste school van Nederland in 2022.

Het team

Toelichting van de school

Vakleerkracht Verkeer:

In schooljaar 2023-2024 maakt De Waterhof gebruik van de expertise van een verkeersleerkracht. De verkeersleerkracht helpt de leerkrachten om zelf verkeerslessen te geven. Het einddoel is dat de kinderen aan het eind van de basisschool veilig gebruik kunnen maken van het verkeer, zodat ouders ze met een gerust hart naar de middelbare school kunnen laten gaan.

Rekenspecialist:

Wendy Overeinder is onze rekenspecialist. Zij krijgt dit schooljaar specifiek de taak om leerkrachten te ondersteunen bij het uitvoeren van de rekenlessen.

Gedragsspecialist:

Het schoolondersteuningsteam, onder leiding van de gedragsspecialist, bedenkt plannen om alle kinderen tot leren te laten komen. Soms gaat dat vanzelf, een enkele keer is dat wat moeilijker. Vanuit dit specialisme biedt het team interventies aan aan de leerkracht. Onze gediplomeerde gedragsspecialist is Lizanne Verbeek. 

Bouwcoördinatoren:

De directie wordt ondersteund door bouwcoördinatoren. Zij monitoren het werken in de bouw waarvoor zij verantwoordelijk zijn. De bouwcoördinatoren vormen samen met de directie een managementteam. Dit team zet de grote lijnen uit, die onder verantwoordelijkheid van de bouwcoördinatoren zijn weg vinden naar de groepen. De bouwcoördinatoren in schooljaar 2023-2024 zijn:

Bovenbouw (groep 4 t/m 8): Lizanne Verbeek (loc. Lepelaarstraat) en Nicky Freriks (loc. Angolastraat).

Onderbouw (groep 1 t/m 3): Dominique van Diepen (loc. Angolastraat) en Leonie Pasman (loc. Lepelaarstraat).

Intern begeleider: Inge Hoving (beide locaties).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Personeel kan verlof krijgen op basis van de regelingen die vastgelegd zijn in de CAO-po. Te denken valt dan aan verzuim door klachten die het werken verhinderen, zwangerschapsverlof en verlof bij feestelijke en verdrietige gebeurtenissen.

Wanneer collega's afwezig zijn, hanteren we onderstaand noodscenario, dat in de MR-vergadering voor 2022-2023 is vastgesteld:

In geval van verzuim regelen we vervanging via de officiële invalpool (Pool West) van SCO Delft e.o.

Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn vanuit de invalpool, dan proberen we eigen leerkrachten (parttimers) in te zetten.

Als dat niet lukt, dan kijken we of iemand ambulant is en de vervanging kan regelen (de intern-begeleider, schoolopleiders en de directeur worden hiervan in principe uitgezonderd).

Mocht geen medewerker beschikbaar zijn, dan kijken we of student(en) onder toezicht en verantwoordelijkheid van een bevoegde leerkracht de groep kunnen begeleiden. De toezichthouder neemt de instructiemomenten dan zoveel mogelijk over.

Groepen verdelen we in principe niet over andere groepen. Dit zorgt voor te veel onrust en minder effectieve leertijd in de gehele school. 

In het uiterste geval sturen we een groep naar huis. Hiervan brengen we de ouders op de hoogte. Voor de kinderen die niet thuis kunnen worden opgevangen, regelen we op school opvang. Het bevoegd gezag wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Wanneer een leerkracht meerdere dagen afwezig is en we kunnen die dagen geen vervanging regelen, dan sturen we iedere dag een andere groep naar huis. Op die manier wordt de onderwijstijd voor alle groepen bewaakt.

In de midden- en bovenbouw kunnen we thuisonderwijs inzetten. Als een leerkracht langdurig afwezig is en er is geen invaller beschikbaar, dan overleggen we met het team hoe we goed onderwijs kunnen bieden voor alle leerlingen van de school. Ouders brengen we hiervan op de hoogte.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen de groepen 1 en 2 kiezen we bewust voor samengestelde groepen. Vanuit onze visie op samen leren krijgen de kinderen van groep 1 en 2 de kans om elkaar optimaal te stimuleren tijdens de specifieke kleuterontwikkeling. In de kleutergroepen werken we thematisch volgens vastgestelde leerlijnen. De ontwikkeling volgen we via observaties, zodat we zo goed mogelijk aansluiten op de volgende fase in de ontwikkeling.

We besteden structureel aandacht aan de basisvaardigheden rekenen, taal, spelling en lezen. Op die momenten maken we instructiegroepen. Dat kunnen enkele groepen zijn, maar ook samengestelde groepen. Wat altijd bovenaan staat bij de samenstelling van een groep, is de vraag hoe we voor ieder kind het leren zo optimaal mogelijk kunnen inrichten.

Daarnaast besteden we structureel aandacht aan samen leren. Daarbij werken we in toenemende mate klassendoorbrekend. We kiezen dan bewust voor een groepssamenstelling van verschillende leeftijden. Leerlingen krijgen door het samen spelen en samen leren oefenruimte voor het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid in relatie met de ander. Door samen verantwoordelijkheid te dragen en te delen, leren kinderen zich tot elkaar te verhouden. Daarbij verkennen ze spelenderwijs hun eigen grenzen en die van de ander.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. Daardoor is de scheiding tussen de ontwikkelingsgebieden minder makkelijk te maken. Door spelend leren komen alle vakgebieden in relatie tot elkaar aan bod.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Organisatie van specifieke hulp in de groepen
Het onderwijs in de school richt zich op alle kinderen. De extra ondersteuning van leerlingen is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. Het grootste deel van de ondersteuning vindt plaats in de klas, door de leerkracht. De lessen zijn zo georganiseerd dat dagelijks extra leerhulp mogelijk is voor leerlingen die na de basisinstructie nog extra instructie nodig hebben. We voeren onze lessen uit volgens het EDI-model (expliciet, gedifferentieerde, directe instructie).

Soms heeft een leerling meer nodig dan de groepsaanpak kan bieden. Dat is bijvoorbeeld het geval als een leerling onvoldoende profiteert van de groepsaanpak, als de onderwijsbehoeften van de leerling onduidelijk blijven, bij ernstige gedragsproblematiek of als er een vermoeden is van een stoornis die belemmerend werkt. In nauwe samenwerking met ouders denkt de school dan na over licht curatieve interventies binnen de school. De intern begeleider speelt hierbij een centrale rol. Vaak kunnen we binnen de school een individuele aanpak bieden, soms is het nodig om extern advies of hulp te vragen. Samen met de partners van PPO Delflanden, ouders en de intern begeleider bepalen we de route om de leerling zo goed mogelijk te begeleiden.

Talentmodules

Eén dagdeel per week begeleidt een leerkracht Talentontwikkeling de leerlingen die meer verdiepende uitdaging nodig hebben. We werken met modules die ongeveer 8 weken duren. Op die manier worden verschillende talenten van leerlingen aangesproken en wisselen de groepen van samenstelling. Zo bieden we modules aan op het gebied van rekenen en wiskunde, wetenschap, kunst en meetkunde. Daarbij zetten we de materialen in van De Pittige Plustorens. We bieden ook lessen Spaanse taal en cultuur aan. Kinderen die de talentmodules bezoeken, worden geprikkeld thuis aan de module verder te werken. De kinderen sluiten een module altijd af met een presentatie van het geleerde.

We bieden naast bovenstaande theoretische talentmodules ook praktische modules aan. Kinderen gaan een dagdeel in de week aan de slag met een thema, bijvoorbeeld overleven. Wat heb je nodig om te overleven? Hoe kun je rivierwater zuiveren? Zo leren ze praktische oplossingen verzinnen voor 'dagelijkse problemen'. Deze modules richten zich specifiek op meer praktisch ingestelde leerlingen van de bovenbouw.Het ontwikkelen, coördineren en uitvoeren van het zorg- en ondersteuningsbeleid. 

Passend Primair Onderwijs Delflanden
Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Delflanden (PPO Delflanden). Dit samenwerkingsverband bestaat uit de basisscholen, die gehuisvest zijn in Delft, Den Hoorn, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Schipluiden. Hieronder vallen ook de scholen voor speciaal basisonderwijs. Doel van deze samenwerking is om kinderen in de leeftijd van 4 – 12 jaar een passende onderwijsplek aan te bieden. Alle scholen houden zich aan de zorgplicht. Dit betekent dat de school waarbij u uw kind aanmeldt, zorgt voor een passende onderwijsplek. Dit kan zijn op de eigen school, maar ook op een andere basisschool of in het speciaal onderwijs. Wanneer hier sprake van is, zal de school samen met de ouders en het samenwerkingsverband intensief samenwerken om de best passende plek voor uw kind te realiseren.  

Het schoolondersteuningsprofiel van onze school vindt u op de site: www.scholenopdekaart.nl.
Het ondersteuningsplan van PPO Delflanden vindt u op de site: www.ppodelflanden.nl. 

Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
Onze school werkt samen met de Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ). In groep twee krijgen alle leerlingen een uitnodiging voor een gezondheidsonderzoek en een logopedische screening, in groep zeven krijgen de leerlingen een gezondheidsles van de jeugdverpleegkundige en ouders ontvangen oproepen voor het rijksvaccinatieprogramma. Ouders kunnen voor (preventieve) vragen over opvoeding en gezondheid van de kinderen contact opnemen met de JGZ. U vindt meer informatie op www.scholenopdekaart.nl bij onze eigen school onder het kopje 'ouders en school'.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

zie schoolondersteuningsprofiel.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen SCO Delft voor de Waterhof en kinderopvangorganisatie Morgen, gericht op het ontwikkelen en op termijn aanbieden van opvang voor kinderen van 0 t/m 12 jaar.

Op dit moment wordt opvang aangeboden door diverse professionele aanbieders, die actief zijn op het gebied van peuteropvang en kinderopvang. De kinderen die aan ons worden toevertrouwd, komen vaak van deze aanbieders. Met de meeste aanbieders hebben wij goede, professionele contacten. Meestal is er sprake van een goede overdracht. Natuurlijk vindt die overdracht alleen plaats met instemming van de ouders.

Terug naar boven