Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen graag leren. Wij stimuleren daarom de kinderen en dagen ze uit om eigenaar te worden van hun eigen ontwikkeling. Wanneer deze ontwikkeling minder voorspoedig verloopt, bieden wij hulp. De school maakt onderscheid in verschillende vormen van extra ondersteuning voor kinderen die dit nodig hebben, zoals: ondersteuning voor kinderen met een leerachterstand of concentratieprobleemondersteuning voor kinderen met gedragsproblemen of andere sociaal-emotionele problemenondersteuning voor hoog- en meer begaafde kinderen. De school onderzoekt samen met de ouders wat het beste is voor een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van hun kind.
We hebben drie groeigroepen voor kinderen met een combinatie van leer- en gedragsproblemen. Gespecialiseerde leerkrachten begeleiden deze kinderen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Extern advies, externe leerlingenzorg en passend onderwijs
De school ziet het als haar taak om voor alle kinderen adequaat en passend onderwijs te realiseren op pedagogisch (opvoedkundig) en didactisch (onderwijskundig) vlak, zodat uw kind zich optimaal kanontwikkelen. Als de ontwikkeling stagneert en de interne mogelijkheden van de school om de ontwikkeling op gang te brengen onvoldoende resultaat hebben, wordt externe hulp ingeschakeld. Voordat externe hulp wordt ingeschakeld vindt eerst een gesprek met ouders plaats om hulpvragen en verwachtingen ten aanzien van externe hulp op een lijn te krijgen. Externe hulp kan zijn een orthopedagoog, psycholoog of gedragsdeskundige, die onderzoek verricht naar de problemen en adviseert over de aanpak. Ook kan hulp ingeroepen worden van het samenwerkingsverband. Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Delflanden (PPO Delflanden). Dit samenwerkingsverband bestaat uit de basisscholen, die gehuisvest zijn in Delft, Den Hoorn, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Schipluiden. Hieronder vallen ook de scholen voor speciaal basisonderwijs. Op www.ppodelflanden.nl vindt u het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Doel van deze samenwerking is om kinderen in de leeftijd van 4 – 12 jaar een passende onderwijsplek aan te bieden. Alle scholen houden zich aan de zorgplicht. Dit betekent dat de school waarbij u uw kind aanmeldt zorgt voor een passende onderwijsplek. Dit kan zijn op de eigen school, maar ook op een andere basisschool of in het speciaal onderwijs. Wanneer hier sprake van is zal de school samen met de ouders en het samenwerkingsverband intensief samenwerken om de best passende plek voor uw kind te realiseren.
Het schoolondersteuningsprofiel van onze school vindt u op de site: www.scholenopdekaart.nl/
Het ondersteuningsplan van PPO Delflanden vindt u op de site: www.ppodelflanden.nl
Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
Onze school werkt samen met de Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ). In groep twee worden alle leerlingen uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek, in groep zeven krijgen de leerlingen een gezondheidsles van de jeugdverpleegkundige en ouders ontvangen oproepen voor het rijksvaccinatieprogramma. Ouders kunnen voor (preventieve) vragen over opvoeding en gezondheid van de kinderen contact opnemen met de JGZ. U vindt meer informatie op www.scholenopdekaart.nl bij onze eigen school onder het kopje “ouders en school”.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben volgend schooljaar 3 groeigroepen en 2 taalgroepen waarin de leerlingen onderwijs op maat krijgen. Zo kijken we bij elke leerling wat er nodig is en hebben we een goed zicht op het individu.
Binnen het VVE-cluster overleggen wij als school intensief met de peuterspeelzaal over de thema's binnen Piramide en Early Years, we organiseren samen informatiebijeenkomsten voor ouders en we organiseren collegiale bezoeken. Ook zijn er gezamenlijke thema afsluitingen.