Het Spectrum

Florijnstraat 5 2645 HH Delfgauw

  • Aandacht voor de individuele leerling.
  • Buiten spelen in een groenrijke omgeving.
  • Veel bewegen van klein tot groot.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2019 - 2020 gebruiken wij de IEP als eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Het Spectrum worden methodegebonden toetsen afgenomen en Cito toetsen. De Cito's vinden plaats halverwege (midden) en aan het einde van het schooljaar. Wij nemen Cito toetsen af bij rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling (groep 3 t/m 8) en werkwoordspelling (groep 7 en 8). 

De leerkrachten van groep 1-2 bepalen aan de hand van de observaties in Mijn Kleutergroep!, gesprekjes, spelletjes/werkjes op welk niveau de leerlingen presteren. Kleuters leren elke dag iets nieuws: kleuren, tekenen, motorische ontwikkeling, het leggen van sociaal contact en het maken van vriendjes hoort daarbij. Voor leerkrachten is het belangrijk om die ontwikkeling te kunnen volgen. Met behulp van verzamelde informatie kan de leerkracht besluiten of een kleuter wat extra hulp nodig heeft of juist meer uitdaging nodig heeft.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een fijne basisschooltijd in een veilige omgeving: dát willen wij voor al onze leerlingen. Het verzorgen van een prettig klassenklimaat hebben wij dan ook hoog in het vaandel. De basis van ons onderwijs is het welbevinden en plezier. Plezier is de basis om te werken aan vertrouwen, vertrouwen in jezelf maar ook betrouwbaar zijn naar een ander.

Aan de hand van de methode De Kanjertraining zorgen wij ervoor dat onze leerlingen kunnen leren op een plek waar ze zich fijn en veilig voelen, met positieve gedragsregels en het volgen van de sociaal-emotioneel ontwikkeling van de kinderen.

Onze school is een Gezonde School op het gebied van Welbevinden en sociale veiligheid. Deze werkwijze wordt gemonitord door de GGZ en vraagt om een aantal kwaliteitseisen die regelmatig worden geanalyseerd en bijgesteld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Vertrouwen
  • Kwaliteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Via onderstaande link vindt u ons onderzoeksrapport van de Inspectie.

Inspectierapport

Terug naar boven