Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ook onze jongste leerlingen geven wij voldoende leertijd (planning) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dag voorbereiding.
De kinderen van groep 1 zijn iedere woensdag vrij. De kinderen van groep 2 zijn om de woensdag vrij.
Ieder kind heeft in de basisschoolperiode recht op minimaal 7520 uren onderwijs tijd. Met onze schooltijden voldoen wij aan deze verplichting.
Op het Spectrum besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We geven de leerlingen voldoende leertijd (planning) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dagvoorbereiding. We streven ernaar om alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.
Onze afspraken zijn:
- De leraren bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en)
- De leraren zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd)
- Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel)
- De leraren beschikken over een expliciet week- en dagrooster
- De leraren plannen extra tijd voor taal (gelet op de behoeften van onze populatie)
- De leraren variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de groep.
Vanuit passend onderwijs werken wij met een aantal onderwijswerkniveaus:
Basisondersteuning. De scholen hebben met elkaar afspraken gemaakt over wat iedere basisschool moet kunnen bieden. In het schoolondersteuningsprofiel van de school zijn deze afspraken terug te vinden. Voor deze basisondersteuning hebben wij expertise in huis op verschillende vakgebieden.
Soms zal een kind meer nodig hebben dan de basisondersteuning, die de school biedt. Het samenwerkingsverband zal bij die kinderen worden betrokken om na te gaan wat deze kinderen nodig hebben. We spreken hier dan van een arrangement.
Bij een aantal kinderen zal blijken dat basisondersteuning niet toereikend is. Samen met het Samenwerkingsverband wordt vastgesteld dat een arrangement niet op onze school kan worden aangeboden en dat een speciale lesplaats dan van toepassing is. In die situaties gaan we samen met ouders en scholen aan de slag om te komen tot de juiste onderwijsplek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan wij ons met het hele team meer focussen op ons rekenonderwijs. Hiervoor maken wij gebruik van externe experts. Dit jaar is één van onze leerkrachten gestart met de opleiding tot gedragspecialist en kunnen wij nu al gebruik maken van deze kennis.
Daarnaast nemen al onze leerkrachten deel aan netwerkbijeenkomsten binnen onze stichting. Tijdens deze bijeenkomsten wordt kennis gedeeld en worden en casussen besproken.
In samenwerking met SkippyPepijn, organiseren we de peuteropstap. Hierbij komen kinderen vanaf 3 jaar een uur per week op school en worden zij onder begeleiding van een pedagogisch medewerker van SkippyPepijn en een onderwijsassistent van onze school voorbereid op de gang naar de basisschool.