Het Spectrum

Florijnstraat 5 2645 HH Delfgauw

  • Aandacht voor de individuele leerling.
  • Buiten spelen in een groenrijke omgeving.
  • Veel bewegen van klein tot groot.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Net als andere scholen in het gehele land, is ook bij ons, binnen de Stichting Katholiek Onderwijs Pijnacker, het lerarentekort voelbaar. Onze reguliere vacatures zijn ingevuld. Met de vijf SKOP scholen hebben we afgesproken dat we er natuurlijk altijd voor willen zorgen dat een groep, bij een zieke leerkracht, bemand wordt, maar inmiddels weten we ook dat dit niet altijd mogelijk is. Mocht vervanging niet lukken, gewoon omdat er geen leerkracht?beschikbaar is,?kan een volgende stap zijn dat een klas opgedeeld wordt. Dan gaan de kinderen in kleine groepjes naar een andere klas en hebben zij?werk bij zich om te maken. Voor een ziektevervanging van een dag is dit te realiseren, maar veel langer kunnen we kinderen niet verdelen over de groepen.? De laatste mogelijkheid is er één die we liever niet uitvoeren, maar waarvan we weten dat dit wellicht ook bij ons kan gebeuren:?het thuis laten blijven van de kinderen. Als er echt geen andere oplossing is, kan het zijn dat we genoodzaakt zijn om aan ouders te vragen hun kind thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook onze jongste leerlingen geven wij voldoende leertijd (planning) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dag voorbereiding.

De kinderen van groep 1 zijn iedere woensdag vrij. De kinderen van groep 2 zijn om de woensdag vrij.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ieder kind heeft in de basisschoolperiode recht op minimaal 7520 uren onderwijs tijd. Met onze schooltijden voldoen wij aan deze verplichting. 

Op het Spectrum besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We geven de leerlingen voldoende leertijd (planning) om zich het leerstofaanbod eigen te maken. We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dagvoorbereiding. We streven ernaar om alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.

Onze afspraken zijn: 

  • De leraren bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en) 
  • De leraren zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd) 
  • Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel) 
  • De leraren beschikken over een expliciet week- en dagrooster 
  • De leraren plannen extra tijd voor taal (gelet op de behoeften van onze populatie)
  • De leraren variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de groep.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Vanuit passend onderwijs werken wij met een aantal onderwijswerkniveaus:   

Basisondersteuning. De scholen hebben met elkaar afspraken gemaakt over wat iedere basisschool moet kunnen bieden. In het schoolondersteuningsprofiel van de school zijn deze afspraken terug te vinden. Voor deze basisondersteuning hebben wij expertise in huis op verschillende vakgebieden. 

Soms zal een kind meer nodig hebben dan de basisondersteuning, die de school biedt. Het samenwerkingsverband zal bij die kinderen worden betrokken om na te gaan wat deze kinderen nodig hebben. We spreken hier dan van een arrangement.

Bij een aantal kinderen zal blijken dat basisondersteuning niet toereikend is. Samen met het Samenwerkingsverband wordt vastgesteld dat een arrangement niet op onze school kan worden aangeboden en dat een speciale lesplaats dan van toepassing is. In die situaties gaan we samen met ouders en scholen aan de slag om te komen tot de juiste onderwijsplek. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren gaan wij ons met het hele team meer focussen op ons rekenonderwijs. Hiervoor maken wij gebruik van externe experts. Dit jaar is één van onze leerkrachten gestart met de opleiding tot gedragspecialist en kunnen wij nu al gebruik maken van deze kennis.

Daarnaast nemen al onze leerkrachten deel aan netwerkbijeenkomsten binnen onze stichting. Tijdens deze bijeenkomsten wordt kennis gedeeld en worden en casussen besproken.

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In samenwerking met SkippyPepijn, organiseren we de peuteropstap. Hierbij komen kinderen vanaf 3 jaar een uur per week op school en worden zij onder begeleiding van een pedagogisch medewerker van SkippyPepijn en een onderwijsassistent van onze school voorbereid op de gang naar de basisschool.

Terug naar boven