SWS Twaspan

Spoorstrjitte 7 9033 WJ Deinum

Schoolfoto van SWS Twaspan

Het team

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023/2024 bestaat het team van sws Twaspan uit de volgende personen:

Jos v.d. Meulen - Directeur - [email protected]

Hiltje Groendijk - Intern Begeleider - [email protected]

Lutske Feijen - Leerkracht groep 1/2A - [email protected]

Aniek Vijver - Leerkracht groep 1/2A - [email protected]

Yt Lettinga - Leerkracht groep 1/2A + ambulante zorg - [email protected]

Marrit Faber - Leerkracht groep 2B/3 - [email protected]

Janine Koopal - Leerkracht groep 4/5A - [email protected]

Tytsje v.d. Wulp - Leerkracht groep 4/5A + ambulante zorg - [email protected]

Marije Bijlsma - Leerkracht groep 5B/6 + 7/8 - [email protected]

Leonie Rolf - Leerkracht groep 5B/6 - [email protected]

Marije Stienstra - Leerkracht groep 7/8 - [email protected]

Baukje Houtsma - Onderwijsassistente - [email protected]

Dagmar Kiestra - stagiaire LIO - [email protected]

Daniëlle Veenstra en Mike Faber - Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verschil tussen vraag en aanbod van onderwijzend personeel is groot. Hierdoor zijn er weinig leerkrachten beschikbaar voor invalwerkzaamheden. Met vele scholen vissen we uit dezelfde vijver met invallers. Aangezien dit gevolgen kan hebben voor de organisatie van ons onderwijs bij ziekte van personeel, is dit protocol ontstaan. Hierdoor zijn alle betrokkenen bij de school op de hoogte van de te nemen stappen wanneer er ziekte is onder het personeel. Hiervoor wordt onderstaand stappenplan gehanteerd.

  1. Wanneer een leerkracht ziek wordt, meldt deze dat zo snel mogelijk bij de leiding van de school.
  2. De leiding van de school vraagt het eigen personeel, allemaal parttimers, of zij een dag extra kunnen werken.
  3. Als stap 2 geen resultaat oplevert, neemt de leiding contact op met de invalpool met de aanvraag voor een invaller.
  4. Als stap 3 geen resultaat oplevert wordt de groep van de zieke leerkracht voor maximaal één werkdag verdeeld over de andere groepen.
  5. Als de leerkracht langer dan één werkdag ziek is en er nog steeds geen invaller beschikbaar is, zullen de ouders van de kinderen uit de betreffende groep worden gevraagd de kinderen thuis te houden zolang er geen invalkracht beschikbaar is.
  6. Als de kinderen uit een bepaalde groep langer thuis zouden moeten worden gehouden bij gebrek aan invalkrachten, wordt deze last mogelijk gedeeld met andere groepen uit dezelfde bouw. Zodoende zijn het niet steeds dezelfde kinderen die een dag onderwijs missen. Een beslissing hierover wordt weloverwogen gemaakt door het team van SWS Twaspan.

NB: In alle gevallen geldt dat het een zeer ongewenste situatie is dat kinderen thuis moeten blijven vanwege ziekte van een leerkracht. Dit is dan ook een uiterste redmiddel dat alleen zal worden ingezet als dit echt niet anders kan.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit schooljaar werken we op sws Twaspan met de volgende groepen en leerkrachten:

- Groep 1/2A > juf Aniek (maandag/dinsdag), juf Lutske (woensdag/vrijdag) en juf Yt (donderdag)

- Groep 2B/3 > juf Marrit

- Groep 4/5A > juf Janine (maandag t/m woensdag) en juf Tytsje (donderdag en vrijdag)

- Groep 5B/6 > juf Marije B. (maandag t/m woensdag) en juf Leonie (donderdag en vrijdag)

- Groep 7/8 > juf Dagmar + juf Marije S. (maandag t/m woensdag) en juf Marije B. (donderdag en vrijdag)

Pleinwacht is van maandag t/m vrijdag aanwezig van:

  • 08.20 - 08.30 uur
  • 10.15 - 10.30 uur
  • 12.15 - 12.30 uur

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan alle kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar. Ieder kind is van harte welkom. We willen graag dat alle kinderen de juiste onderwijsplek krijgen waarbinnen ze maximale ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Daarom analyseren we elke aanmelding aandachtig, waarbij we beoordelen of wij, met onze expertise, de juiste onderwijsplek zijn voor elk individueel kind. Slechts zeer sporadisch kan het voorkomen, dat wij constateren dat wij niet de beste onderwijsplek kunnen bieden. In dat geval zoeken wij binnen ons netwerk een school die wel past bij de onderwijsbehoeften van een individueel kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • School beschikt over een Taalcoördinator en een nieuw Taalbeleidsplan
  • School beschikt over een Rekencoördinator en een nieuw Rekenbeleidsplan
  • Alle teamleden passen de werkwijze van Groepsdynamisch Onderwijs (GDO) toe
  • Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt herzien op basis van nieuwe wetgeving

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het schoolgebouw bevinden zich twee organisatie's die peuteropvang bieden; Kindercentrum Deinum en It Hummelhonk (Kids First). Kindercentrum biedt verder voor- en naschoolse opvang. Er is afstemming en een warme overdracht wanneer kinderen vanaf hun vierde jaar naar de basisschool gaan.

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op Peuteropvang It Hummelhonk en/of op Kindercentrum Deinum. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie (VVE) is het betrekken van ouders belangrijk. Het VVE-beleid is gericht op zogenaamde ‘doelgroepkinderen’. De JGZ- verpleegkundige beoordeelt tijdens het contactmoment via het consultatiebureau, als het kind 1,9 jaar is, of een kind in deze als een ‘doelgroepkind’wordt aangemerkt. De beoordeling vindt plaats aan de hand van een aantal vastgestelde criteria. De definitie geldt gedurende de volledige VVE-periode, dus zowel binnen de opvang als in de onderbouw van de basisschool.

Kleuters leren spelenderwijs. Naast het werken vanuit de kring wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in de speelzaal en op het schoolplein. Door de kinderen te stimuleren tot veel inbreng en betrokkenheid komen we samen tot een rijke speel- en leeromgeving. Daarbij maken we gebruik van de leerlijnen van Onderbouwd. Spelenderwijs komen alle ontwikkelingsgebieden voor kleuters aan bod aan de hand van verschillende thema’s.We volgen de ontwikkeling van ieder kind nauwgezet via de leerlijnen uit ‘Kleuterplein’ en observaties. Hiermee brengen we het gedrag, het spelen, het werken, de taal- en rekenontwikkeling, het omgaan met anderen etc. in kaart. Zo kunnen wij vaststellen of een kind zich voldoende ontwikkelt, dan wel een voorsprong of een vertraging in de ontwikkeling heeft. Wanneer wij vinden dat uw kind op school extra hulp nodig heeft, hoort u dat zo snel mogelijk van ons. Deze hulp vindt meestal in de klas plaats. Wanneer dat nodig is, schakelen we hulp van buitenaf in.

Terug naar boven