Christelijk Daltonschool De Groen

Langewijk 436 7701 AT Dedemsvaart

Schoolfoto van Christelijk Daltonschool De Groen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht. Wij maken hiervoor gebruik van de DIA eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van uw kind wordt nauwgezet gevolgd. De leerkrachten observeren het gedrag van uw kind en nemen op vaste momenten toetsen af. Deze combinatie (observatie en toetsing) geeft een betrouwbaar beeld van hoe uw kind het doet en hoe het zich de afgelopen tijd ontwikkeld heeft.

Voor de toetsing maken we gebruik van toetsen die bij de lesmethodes horen. Na ieder onderdeel bekijkt de leerkracht of uw kind voldoende van de aangeboden lesstof heeft begrepen. Zo niet, dan wordt extra hulp en oefening geboden. Ook gebeurt het toetsen regelmatig vooraf, om te kijken wat het kind al beheerst, om daar de lesstof op af te stemmen.

Daarnaast maken we gebruik van een ontwikkelingsvolgsysteem en/of methode onafhankelijke toetsen. In groep 1 en 2 volgen we de kinderen met de leerlijnen van Parnassys. Hierbij kijken we hoever uw kind in de ontwikkeling is.

Vanaf groep 3 gebruiken we de methode onafhankelijke toetsen,  de Dia-volgtoetsen. Dit zijn adaptieve toetsen. Dat betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Dit zorgt ervoor dat het maken van de toets geen frustrerende opdracht wordt en de leerling succeservaringen opdoet. Bij de DIA-toetsen vormt de uitslag het startpunt voor leren, leerlingen kunnen laten zien hoe ver ze zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn. Zo kunnen we iedere leerling laten groeien!

De resultaten van de leerlingen worden met de IB-er geëvalueerd. wanneer de resultaten daartoe aanleiding geven wordt extra zorg en ondersteuning geboden. Vragen die we onszelf hierbij stellen zijn: zitten we met uw kind op het goede spoor? Kunnen we tevreden zijn, heeft uw kind meer uitdaging nodig, moeten we extra hulp bieden en hoe kunnen we zo goed mogelijk aansluiten bij wat het kind nodig heeft.

Daar waar nodig worden plannen opgesteld om individuele of groepsresultaten te verbeteren. De groepsresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en in de groepsbesprekingen besproken.

Als onderdeel van DIA nemen we ook in de groepen 5,6 en 7 de NSCCT af. Dit is een leerpotentie onderzoek, waarbij we kunnen zien wat de leerling voor mogelijkheden heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het Voortgezet Onderwijs

Of het vmbo/havo/vwo voor uw kind haalbaar is, hangt niet alleen af van de resultaten op  en de kwaliteiten van de basisschool, het hangt minstens zoveel af van de interesse, de motivatie en de aanleg van het kind. Met onderwijs op maat proberen we het maximale uit ieder kind te halen en er zo voor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van Voortgezet Onderwijs terechtkomt en op die school goed mee kan komen.

Hoe gaan we te werk bij de overstap naar het Voortgezet Onderwijs

In juni vindt er met de leerlingen van groep 7 en hun ouders een pre-adviesgesprek plaats, waarin ook doelen vastgesteld worden voor de komende periode. In dit gesprek wordt gevraagd naar welke school en welk niveau de voorkeur van de kinderen uit gaat. Deze informatie wordt per kind genoteerd en is mede input voor het bepalen van het voorlopig advies.

In groep 8 wordt aan het begin van het schooljaar de NIO afgenomen.(Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau.

In overleg met de IB-er, leerkrachten van groep 7(van het jaar ervoor) en groep 8 en directeur wordt er eind januari een voorlopig advies vastgesteld. Dit voorlopige advies komt tot stand door input vanuit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6, werkhouding (waaronder huiswerkattitude, taakgerichtheid), NIO en leerling competenties.  Het voorlopig advies wordt aan het kind en ouders gegeven. Tevens wordt besproken waar volgens de school nog mogelijkheden tot ontwikkeling liggen.  Naar aanleiding van deze voorlopige adviezen kunnen ouders en leerlingen scholen voor Voortgezet Onderwijs de Open Dagen van de verschillende scholen bezoeken.

Begin februari wordt de Dia doorstroomtoets afgenomen. Mocht de uitkomst van de doorstroomtoets positiever uitvallen dan het advies van de school aangeeft dan zal er een heroverweging plaatsvinden. Daar waar de eindtoets een negatievere uitslag heeft, blijft het advies van de school staan. De eindtoets is in de meeste gevallen een bevestiging en zal aansluiten op het advies. Als school gebruiken we de uitkomsten voor het zo nodig bijstellen van het curriculum. 

Nadat de definitieve adviezen verstrekt zijn (uiterlijk 24 maart), melden de ouders hun kind aan bij de school voor Voortgezet Onderwijs van hun keuze. Wanneer de aanmeldingen zijn afgerond vindt een warme overdracht naar het VO plaats.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen horen zich veilig en geborgen te voelen op school. Alleen dan kunnen ze zich ontwikkelen in een vertrouwde omgeving. Ieder kind heeft recht op een fijne schooltijd. Met behulp van dit protocol laten we zien hoe we er samen een fijne school van maken voor iedereen. Wij willen dan ook een sociaal pedagogisch klimaat creëren waarin ieder kind zich ondersteund, betrokken, veilig en geaccepteerd voelt. Alle regels en afspraken die de school hierover heeft kunt u terugvinden in het protocol Sociale Veiligheid. 

Wij proberen een veilig sociaal klimaat op school te creëren door pesten te voorkomen (preventief) en tegen pesten op te treden als het zich toch voordoet (curatief).

Uitgangspunten

·      Op onze school mag iedereen zijn wie hij/zij is. Iedereen is uniek en daarom accepteren wij verschillen.

·      Wij geloven in de kracht van de groep. Pesten is een groepsproces en pesten wordt bij ons daarom in de groep opgelost.

Het is niet makkelijk om pesten vroegtijdig te signaleren. Een kind kan signalen uitzenden die erop duiden dat hij/zij pest of gepest wordt, Een kind kan signalen uitzenden, maar dat hoeft niet. Mocht er sprake zijn van gedragsveranderingen is het belangrijk alert te zijn. Veel signalen zijn namelijk vooral in de thuissituatie zichtbaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen is uniek.
  • ondersteund, betrokken.
  • veilig en geaccepteerd.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven