De Boustien

Sportloane 2 a 9271 VN De Westereen

  • In alle groepen is er aandacht voor Frysk en Engels.
  • In de brede school is een prachtige bibliotheek gehuisvest.
  • Talentontwikkeling staat centraal. We hebben aandacht voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen.
  • Alleen kom je ver, samen kom je verder! We bouwen aan het zelfvertrouwen en het vertrouwen op een ander.
  • Onze gereconstrueerde schoolpleinen zijn ruimtelijk, groen en uitdagend ingericht. Zo is er veel ruimte om samen te spelen!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op CBS De Boustien wordt gewerkt met de cyclus handelingsgericht werken. Binnen deze cyclus vormen de tussenresultaten van de methodetoets resultaten en de methode onafhankelijke tussenresultaten in januari en juni de basis voor signalering, analyse en diagnose. De tussenresultaten worden door leerkrachten individueel geanalyseerd, per groep en per school. Vanuit deze analyse worden groepsplannen opgesteld met daarin de inhoud en de doelen voor het onderwijsprogramma en aanbod. Hierin wordt gedifferentieerd in drie niveaus rekening houden met een basis, een verdiept en een verrijkend programma.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies

Vanaf groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig basisschooladvies. Het definitief advies wordt halverwege groep 8 geformuleerd en kan dus in individuele gevallen hoger of lager uitvallen als hiertoe de ontwikkeling van de leerling aanleiding geeft. Het definitief advies wordt met name samengesteld met behulp van de plaatsingswijzer. Daarnaast worden ook de kind kenmerken en de wens van ouders en leerling meegewogen. Bij twijfel kan de uitslag van de NSCCT-toets ook nog benut worden. Deze toets meet het logisch beredeneervermogen van de leerling. Het beeld van de groepsleerkracht groep 8 is echter doorslaggevend. De ouders en leerlingen vernemen het definitief tijdens het ontwikkelgesprek, daarna op schrift. In een leerlingbespreking wordt het definitief advies samengesteld. De vorige leerkracht(en) groep 7, leerkracht(en) groep 8, kwaliteitsmedewerker en directeur zijn aanwezig bij deze bespreking.

Kansrijk adviseren

Op De Boustien willen wij kansrijk adviseren. Een analyse van NRO maakt nl. duidelijk dat kansrijk adviseren in het voordeel van de leerling is: die maakt de verwachting vaak waar. Stroomt de leerling toch af in (de onderbouw van) het VO, dan komt de leerling alsnog terecht op het niveau dat bij hem of haar past. Het is in ons huidige stelsel gemakkelijker af te stromen naar een niveau dat bij je past, dan op te stromen naar een niveau dat je in eerste instantie niet geadviseerd werd. In de praktijk betekent dit, dat wij bij gegronde twijfel kiezen voor de ambitie van de leerling.   De procedure Allereerst wordt informatie gegeven over hoe het basisschooladvies tot stand komt. Om tot een goed advies te komen wordt gekeken hoe de leerling zich de afgelopen jaren op school heeft ontwikkeld. De uitkomsten van zowel methode gebonden als niet-methode gebonden toetsen worden meegenomen in een oordeel over de wijze waarop een leerling zich cognitief heeft ontwikkeld. Daarnaast spelen factoren als werkhouding, doorzettingsvermogen en het welbevinden van de leerling een belangrijke rol.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als een kind zich veilig voelt, zal het zich kunnen ontwikkelen. Duidelijkheid, structuur en rust bevorderen een veilige sfeer. Regels zijn hierbij ondersteunend en leidend. Waar we elke dag mee te maken hebben is het klimaat in de klas. Wij proberen een sfeer te scheppen, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school toe gaan. We onderscheiden hierbij twee zaken. Enerzijds proberen we een zo goed mogelijke school te zijn. Dat houdt in dat we willen proberen individuele capaciteiten van de leerlingen zo te ontwikkelen en te stimuleren dat populair gezegd: ‘eruit komt wat erin zit.’ Bewust werken aan een plezierige school betekent daarnaast dat we bijzondere aandacht besteden aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. We vinden dat het aanleren hiervan niet iets is wat in een methode te vangen is. Het is iets wat alle dagen en ieder moment een rol speelt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Duidelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

CBS De Boustien heeft haar kwaliteit op orde en het basisarrangement wordt gehandhaaft.
Dit waren bevindingen uit het inspectiebezoek in november 2016

In februari 2020 heeft er een audit plaatsgevonden op CBS De Boustien. Deze audit is uitgevoerd door een extern bureau.
De bevindingen zijn na te lezen in de bijgevoegde bijlage. We zijn als school enorm trots op de uitkomsten van de audit waarbij we op veel onderdelen een goed resultaat behaalden. Ook hebben we concrete adviezen gekregen voor de gebieden waarop we onze kwaliteit van voldoende naar goed kunnen krijgen.

En daar gaan we voor!

Terug naar boven