Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In leerjaar 1 en 2 wordt er gewerkt middels de TLA (Thema, Leerdoel, Activiteit) benadering.
Leerkrachten bepalen gezamenlijk een thema voor minimaal 4 weken.
Aan de hand van landelijk vastgestelde kerndoelen worden vervolgens leerdoelen bepaald.
Hieraan gekoppeld worden de activiteiten. Binnen de themaweken staan de doelen centraal.
Deze doelen zijn verweven in het activiteiten aanbod zowel middels het maken van 'werkjes' als ook uitdagende 'ontdek' hoeken.
Een en ander betekent dat rekenen-taal etc. vaak integraal aangeboden worden in plaats van zoals hierboven aangegeven per vak.
De leerkrachten op CBS De Boustien stemmen hun aanbod binnen de groep af op de verschillende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Ze zijn in staat om binnen de methode te differentiëren zowel op basis, extra en verdiepend niveau. Er is een cyclus handelingsgericht werken op school waarbij leerkrachten door directie en IB gecoacht en bevraagd worden op het gegeven aanbod en behoeften van leerlingen. Hulpvragen worden besproken. Wanneer er handelingsverlegenheid (situaties waarbij de leerkracht niet weet hoe te handelen) is die niet op te lossen is binnen de eigen mogelijkheden dan wordt er expertise vanuit passend onderwijs Friesland ingezet. Na toestemming van de ouders kan dan ook een eventueel uitgebreid onderzoek gedaan worden. In het stadium van handelingsverlegenheid worden ouders betrokken bij het proces. Ook in eerdere stadia is overleg en communicatie voor ons van belang.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
tekst
In onze brede school is ook Kids First gehuisvest. Vanaf 2 jaar kunnen kinderen hier naar de peuterschool. Ook is er buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 - 12 jaar. Er is regelmatig overleg tussen de leidsters van de peuterschool en onze school. Belangrijkste doel is om de continuïteit en doorgaande lijn van peuterschool naar basisschool te waarborgen.
Naast de samenwerking met Kids First werken we ook nauw samen met de andere kinderopvangorganisaties in het dorp namelijk;
It Boefke en It Flinterke.