Koningin Beatrixschool

Laan 1954 3454 CR De Meern

  • Schoolfoto van Koningin Beatrixschool
  • Schoolfoto van Koningin Beatrixschool
  • Schoolfoto van Koningin Beatrixschool
  • Schoolfoto van Koningin Beatrixschool
  • Schoolfoto van Koningin Beatrixschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we gedurende het gehele jaar het observatiesysteem van KIJK. Voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken we tweemaal per jaar (januari en juni) het leerlingvolgsysteem van CITO. 

Daarnaast gebruiken we de toetsen van de mehtodes die we gebruiken

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Veruit het grootste percentage kinderen stroomt doorgaans uit op HAVO/VWO-niveau.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich prettig voelen op school en met plezier naar school gaan, dat zij zich 'welbevinden'. Wij monitoren dat structureel middels observatiesysteem 'Zien!'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • competentie
  • betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Sinds 1 augustus 2017 heeft de Onderwijsinspectie een nieuwe werkwijze. Zij begint haar toezicht voortaan niet bij de scholen maar bij het schoolbestuur. Dat moet laten zien hoe het de kwaliteitszorg voor zijn scholen heeft geregeld. Het schoolplan vormt daarbij het uitgangspunt.

De inspectie checkt vervolgens op een aantal scholen of de bevindingen van het bestuur overeenkomen met de bevindingen van de inspecteur. In het voorjaar van 2018 was de Stichting PCOU aan de beurt voor een inspectiebezoek. De Beatrixschool was één van de scholen waar de check werd uitgevoerd. Het onderzoek richtte zich op 4 kwaliteitsaspecten te weten:

·         Zicht op ontwikkeling

·         Didactisch handelen

·         Kwaliteitszorg

·         Kwaliteitscultuur

Op 19 april hebben wij de inspecteur ontvangen en trots hebben we verteld en laten zien hoe wij invulling geven aan de genoemde aspecten.

We hebben een presentatie gegeven en de inspecteur heeft een aantal groepen bezocht en gesproken met leerlingen, leerkrachten, MT, IB en directie.

We hoefden gelukkig niet lang op het oordeel van de inspecteur te wachten, want op het einde van de dag kregen we dat al te horen.  Gelukkig werd onze verwachting bewaarheid en was de inspecteur op alle punten tevreden. We hebben veel complimenten gekregen en een paar tips over hoe we op de verschillende punten van een voldoende een goed kunnen maken, aangezien we daar al een heel eind naar op weg zijn.

De inspecteur gaf aan ons terug dat de leerlingen die zij had gesproken ook erg positief waren. Een aantal positieve punten die zij benoemden waren: ‘we hebben leuke meesters en juffen die streng zijn waar nodig en grapjes maken en ruzies worden snel opgelost’. Als tip gaven de leerlingen mee dat zij graag meer onderzoekend wilden leren.

Terug naar boven