Plechelmus-School

Plechelmusstraat 9 7587 AL de Lutte

  • Elke week gaan de kleuters naar het bos om daar te spelen en te leren.
  • Spel, ontwikkeling en plezier
  • Schoolfoto van Plechelmus-School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score die bij de school zelf en het bestuur van deze school Stg. Konot bekend is, wijkt af van de score die in het Venster PO getoond wordt. De score die (het bestuur van) de school, uitgaande van de berekeningsregels van de inspectie hanteert, vindt u onder 'Door de school zelf ingevuld'.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het observatie/volgsysteem van 'Mijn kleutergroep'. De resultaten worden opgeslagen in Parnassys.
De resultaten van de groepen 3 t/m 8 worden gemeten middels methodegebonden toetsen en toetsen van Leerling in Beeld. Ouders kunnen de resultaten van de methodetoetsen altijd op aanvraag inzien. De toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd, besproken met interne begeleider en er worden eventuele interventies opgesteld. Deze interventies worden vertaald in een groepsplan. Dit is een 'levend document' en wordt regelmatig bijgesteld en/of aangevuld. Eigenaarschap van de leerlingen staat hierbij centraal; resultaten en interventies worden ook met de leerling zelf besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De centrale eindtoets van groep 8 gaat vanaf schooljaar 2023-2024 doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen.

In groep 7 krijgt elke leerling een persoonlijk voorlopig advies voor het Voortgezet Onderwijs. Het advies wordt opgesteld door leerkrachten van groep 7, de interne begeleider en directie. Er wordt gekeken naar leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool. In groep 8 komt er voor de afname van de doorstroomtoets een definitief advies. Naast de leerkracht van groep 8, de interne begeleider en directie zit ook de leerkracht van groep 7 hierbij.

Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school opnieuw naar het afgegeven advies en stelt eventueel haar advies bij naar boven. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal veilig en aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect.

Elke leerkracht besteedt veel aandacht aan de regels en de omgang met elkaar, vanuit het besef dat we als leerkrachten een belangrijke bijdrage leveren aan positieve groepsvorming. Dit doen we door aan te geven wat we van kinderen verwachten, belonen van het positief gewenste gedrag en het corrigeren van gedrag waar dit nodig is. We maken daarbij gebruik van de RESPECT-aanpak; ‘Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas!’, geschreven door Jelly Bijlsma.

Ook wordt er aan het begin van het schooljaar in elke groep samen met de leerlingen een groepsmissie en visie opgesteld. In de groepsmissie worden de waarden en de identiteit gedefinieerd. In de groepsvisie wordt een blik geworpen op de toekomst en wordt de gewenste situatie op de lange termijn beschreven.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • erkenning
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven