Plechelmus-School

Plechelmusstraat 9 7587 AL de Lutte

  • Elke week gaan de kleuters naar het bos om daar te spelen en te leren.
  • Spel, ontwikkeling en plezier
  • Schoolfoto van Plechelmus-School

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van leerkrachten wordt voor vervanging gebruik gemaakt van de diensten van het mobiliteitscentrum van het OBT (Onderwijsbureau Twente).  http://www.obt.nl/

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is gebaseerd op het leerstofjaarklassensysteem, waarbinnen we zo adaptief mogelijk inspelen op verschillen tussen leerlingen.
We geven daarom voor de vakken lezen, taal en rekenen onderwijs op drie niveaus: instructieafhankelijk; instructiegevoelig en instructie-onafhankelijk. Wij vinden de instructie de basis van goed onderwijs; een klassikale start van de instructie vinden we daarom een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. 

Tijdens ons dagelijks handelen besteden we aandacht aan drie 'basisbehoeften' van ieder individu:
* competentie (het geloof in eigen kunnen)
* relatie (de interactie tussen leraar en leerling,en tussen leerlingen onderling
* autonomie (het zelfstandig iets kunnen, zonder hulp van anderen).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met lessen over burgerschap komen diverse kerndoelen naar voren. De volgende kerndoelen komen hoofdzakelijk aan bod:

Kerndoel 36: de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting. 

Kerndoel 37: leerlingen leren zich te gedragen met respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. 

Kerndoel 38: leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen en leren respectvol omgaan met seksualiteit en met diversiteit, waaronder seksuele diversiteit. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We zijn een dorpsschool; we zijn er trots op dat het ons lukt leerlingen passend onderwijs te bieden in hun eigen woonomgeving. Alle leerlingen zijn welkom bij ons op school. Met ouders, het interprofessionele team en het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) bepalen we per leerling elke keer opnieuw of we nog voldoende in staat zijn om aan de (specifieke) onderwijsbehoefte van zorgleerlingen tegemoet te komen. Mocht de ondersteuning die geboden wordt onvoldoende zijn, dan zullen we voor een passender onderwijsarrangement samenwerking zoeken met onze partners (21 andere schoolbesturen voor Primair en Speciaal onderwijs) in Samenwerkingsverband 23.02.

Het volledige schoolondersteuningsprofiel is te vinden op: de website van Scholen op de kaart en onze eigen website https://www.plechelmus-delutte.nl/praktische-informatie/beleidsplannen/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen onze school zijn we bezig om de zorgstructuur te actualiseren. De rol van de intern begeleider verandert ook; de focus op het stimuleren en coördineren van de onderwijskwaliteit neemt toe. In het kader van de basis- en extra ondersteuning én het kwaliteitsbeleid op de scholen, zullen onze IB'ers ook nadrukkelijker ingezet worden om de onderwijskwaliteit te versterken. Hierbij werken zij samen in een interprofessioneel team dat bestaat uit een jeugdconsulente, de schoolverpleegkundige, de voorschoolse opvang en directie waardoor hulp of ondersteuning ook preventief aangeboden kan worden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het Kindcentrum Supertof is gevestigd in hetzelfde gebouw als onze school en verzorgt de kinderopvang. De omgeving van het Kindcentrum is dus ook de omgeving van de school. Samenwerking geschiedt op basis van korte lijnen tussen leraren, pedagogisch medewerkers en ouders. Bij de interprofessionele overleggen, schuift het Kindcentrum aan daar waar dit helpend is. Af en toe worden er ook avonden georganiseerd waarbij pedagogisch medewerksters van het Kindercentrum samen met onderbouwleerkrachten in gesprek gaan over allerlei thema's. 

Relevante informatie bij de overgang van het kind naar de basisschool vindt plaats via een overdrachtsformulier. Waar nodig vindt er een warme overdracht (mondeling) plaats.

Terug naar boven