Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs is gebaseerd op het leerstofjaarklassensysteem, waarbinnen we zo adaptief mogelijk inspelen op verschillen tussen leerlingen.
We geven daarom voor de vakken lezen, taal en rekenen onderwijs op drie niveaus: instructieafhankelijk; instructiegevoelig en instructie-onafhankelijk. Wij vinden de instructie de basis van goed onderwijs; een klassikale start van de instructie vinden we daarom een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs.Tijdens ons dagelijks handelen besteden we aandacht aan drie 'basisbehoeften' van ieder individu:
* competentie (het geloof in eigen kunnen)
* relatie (de interactie tussen leraar en leerling,en tussen leerlingen onderling
* autonomie (het zelfstandig iets kunnen, zonder hulp van anderen).
Met lessen over burgerschap komen diverse kerndoelen naar voren. De volgende kerndoelen komen hoofdzakelijk aan bod:
Kerndoel 36: de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting.
Kerndoel 37: leerlingen leren zich te gedragen met respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 38: leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen en leren respectvol omgaan met seksualiteit en met diversiteit, waaronder seksuele diversiteit.
We zijn een dorpsschool; we zijn er trots op dat het ons lukt leerlingen passend onderwijs te bieden in hun eigen woonomgeving. Alle leerlingen zijn welkom bij ons op school. Met ouders, het interprofessionele team en het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) bepalen we per leerling elke keer opnieuw of we nog voldoende in staat zijn om aan de (specifieke) onderwijsbehoefte van zorgleerlingen tegemoet te komen. Mocht de ondersteuning die geboden wordt onvoldoende zijn, dan zullen we voor een passender onderwijsarrangement samenwerking zoeken met onze partners (21 andere schoolbesturen voor Primair en Speciaal onderwijs) in Samenwerkingsverband 23.02.
Het volledige schoolondersteuningsprofiel is te vinden op: de website van Scholen op de kaart en onze eigen website https://www.plechelmus-delutte.nl/praktische-informatie/beleidsplannen/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen onze school zijn we bezig om de zorgstructuur te actualiseren. De rol van de intern begeleider verandert ook; de focus op het stimuleren en coördineren van de onderwijskwaliteit neemt toe. In het kader van de basis- en extra ondersteuning én het kwaliteitsbeleid op de scholen, zullen onze IB'ers ook nadrukkelijker ingezet worden om de onderwijskwaliteit te versterken. Hierbij werken zij samen in een interprofessioneel team dat bestaat uit een jeugdconsulente, de schoolverpleegkundige, de voorschoolse opvang en directie waardoor hulp of ondersteuning ook preventief aangeboden kan worden.
Het Kindcentrum Supertof is gevestigd in hetzelfde gebouw als onze school en verzorgt de kinderopvang. De omgeving van het Kindcentrum is dus ook de omgeving van de school. Samenwerking geschiedt op basis van korte lijnen tussen leraren, pedagogisch medewerkers en ouders. Bij de interprofessionele overleggen, schuift het Kindcentrum aan daar waar dit helpend is. Af en toe worden er ook avonden georganiseerd waarbij pedagogisch medewerksters van het Kindercentrum samen met onderbouwleerkrachten in gesprek gaan over allerlei thema's.
Relevante informatie bij de overgang van het kind naar de basisschool vindt plaats via een overdrachtsformulier. Waar nodig vindt er een warme overdracht (mondeling) plaats.