R.K. Basisschool WSKO De Achtsprong

Sportlaan 47 2678 VG De Lier

  • Wij zijn een gezonde, sportieve school!
  • Wij hebben in de school een glijbaan. 'We klimmen omhoog, bereiken succes en genieten!'
  • Het gebouw biedt mogelijkheden tot samenwerken, van en met elkaar leren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de Eindtoets zijn hoger dan verwacht. We hebben ons doel bereikt om de signaalwaarde te behalen gemeten op de score van 2021-2022. Er hebben uiteindelijk meer kinderen het referentieniveau 1F behaald. Ook het percentage 2F/1S is hoger dan verwacht.

De volgende zaken hebben bijgedragen bij deze resultaten:

- inzet van de zorgcyclus: planmatig en doelgericht werken

- Specifieke doelen stellen voor leerlingen die op weg naar 1F waren.

- Expliciet hoge verwachtingen uitspreken naar leerkrachten en leerlingen.

- Aanbod beter afstemmen op wat een leerling kan en wat deze nog moet leren.

- Aanbod extra inoefenen.

- Verbetertraject rekenonderwijs: implementeren van de methode Getal en Ruimte Junior

- Instructies volgens afgesproken strategie (zie instructiemap)

- Samen leren van leerkrachten d.m.v. doelenborden, consultaties, samen lessen voorbereiden en beeldcoaching.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Wij nemen hiervoor de DIA-toetsen af. Dit gebeurt bij kinderen in groep 3 t/m 8. Groep 1/2 gebruikt de SLO-doelen die nauw worden gevolgd in Mijn Kleutergroep d.m.v. observaties en CPS-toetsen.

Naast de DIA-toetsen die met name de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen in beeld brengen, gebruiken we ook het leerlingvolgsysteem KANVAS dat een beeld geeft van het sociaal welbevinden van de leerlingen. Op basis van de toetsresultaten en KANVAS worden de plannen op school-, groeps- en leerlingniveau geëvalueerd, geanalyseerd en aangepast. 

Voor ouders zijn de resultaten van de methodegebonden toetsen op elk moment in te zien in het digitale rapport (MijnRapportfolio). De resultaten van DIA krijgen de kinderen twee keer per jaar mee op papier. In de toekomst hopen we deze ook met ouders te kunnen delen in het digitale rapport. Deze resultaten zijn ook te zien in het ouderportaal.
De kinderen uit groep 2 hebben in het digitale rapport aan het eind van het schooljaar een rapportage van MijnKleutergroep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 van de basisschool krijgen de kinderen een schooladvies. Dit is een belangrijke stap. Het schooladvies bepaalt op welk niveau een kind zich mag inschrijven op het voortgezet onderwijs (VO). Sinds 2015 is het schooladvies wettelijk leidend bij de toelating tot het VO. Om kinderen de beste kansen te kunnen bieden in het vervolgonderwijs, is het belangrijk dat het schooladvies op een zorgvuldige manier wordt opgesteld. Op WSKO De Achtsprong hanteren wij een vaststaande procedure met betrekking tot de vorming van het schooladvies en de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Om ervoor te zorgen dat het voor iedereen duidelijk is op welke manier het schooladvies op WSKO De Achtsprong tot stand komt en welke procedure wordt gevolgd bij de overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs, is deze kwaliteitskaart opgesteld. Hierbij is rekening gehouden met de landelijke wet- en regelgeving die terug te vinden is op de website van de Inspectie van het Onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De doelen waar wij met de kinderen aan werken zijn:

  • Bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas;
  • Versterking van sociale vaardigheden bij de leerlingen;
  • Beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategieën in conflicten;
  • Bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: Ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben;
  • Verantwoordelijkheid nemen; 
  • Bevordering actief burgerschap en sociale integratie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft op 13 september 2022 een schoolbezoek gehad van de inspectie. We beschikken over een rapport met de bevindingen (zie bijlage). De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school op orde is: onze school heeft een basisarrangement (voldoende).

Terug naar boven