De Klaeter

Jokweg 14 8394 VL De Hoeve

  • Bewegend leren is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Op De Klaeter passen we dit concept toe binnen onze lessen.
  • De Klaeter staat in een prachtig groene omgeving en dit integreren we in ons onderwijs.
  • Op De klaeter werken we met chromebooks en leren kinderen programmeren. Zo zijn ze goed voorbereid op hun toekomst.
  • Onze school is gehuisvest in een prachtig oud gebouw. De school bestaat al sinds 1876.
  • De lessen bij ons op school vinden zowel ín als buiten de klassen plaats. Buiten leren verhoogd de motivatie bij kinderen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Trend: Onze school scoort in 2023 >LG. Eén leerling scoort VWO+, twee leerlingen scoren HAVO/VWO en één leerling scoort Kader/TL. Dit is een hele mooie score waarbij genoemd kan worden dat de leerling VWO+ in de middenbouw nog op een TL-lijn zat. De leerling Kader/TL is in groep 7 teruggeplaatst van het speciaal basisonderwijs en heeft het dus heel goed gedaan. In 2022 en in 2021 scoorden we <LG. In 2022 (6 leerlingen)had 66,7% 1F, 33,3 % had <1F en 0% had 1S voor rekenen. Voor taal had 100% 1F en 66,7% had 2F. We zijn dan ook heel blij dat inspectie ons onderwijs als voldoende heeft beoordeeld en heeft aangegeven dat we de goede dingen doen. Tevens besteden we voldoende tijd aan ons onderwijs en is het inhoudelijk van goede kwaliteit. Natuurlijk zijn we ons terdege bewust van het feit dat onze groepen klein zijn en dat we hierdoor kwetsbaar zijn. Vandaar we extra zorgen voor gedegen en zinvol onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen worden tijdens hun ontwikkeling gevolgd. Deze ontwikkeling wordt bijgehouden in het zogenaamde leerlingvolgsysteem. Bij ons op school gebruiken we hiervoor Leerling in Beeld van Cito. In ons leerlingvolgsysteem treffen we de volgende gegevens aan:

Begrijpend lezen - technisch lezen - taalverzorging - rekenen/wiskunde - sociaal emotionele ontwikkeling

Naast deze methode onafhankelijke toetsen gebruiken we ook de toetsen uit de methode om de ontwikkeling van de kinderen te monitoren. De resultaten van de toetsen zijn voor ons altijd aanleiding tot een gesprek tussen de groepsleerkracht en de intern begeleider. Naar aanleiding van de analyses van deze toetsen stellen we ons onderwijs aan de kinderen, indien nodig, bij. In onze onderwijsplannen, die opgesteld zijn voor de verschillende vakgebieden, staat beschreven hoe ons onderwijs vorm wordt gegeven. De resultaten van de analyses van de toetsen bepaald in welke instructiegroep een leerling zit. Hierbij wordt altijd het oordeel van de leerkracht meegenomen.

Jaarlijks stelt de intern begeleider de HGW cyclus op. Tweemaal per jaar maken de leerkrachten een presentatie over de resultaten van hun groep met de daarbij behorende analyse voor de rest van het team. Hier komt in naar voren wat beter kan, maar ook wat goed heeft gewerkt. Op deze wijze leren de leerkrachten van elkaar. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In 2022-2023 zijn de volgende adviezen gegeven: 

De adviezen gegeven door onze school en de uitkomsten van de eindtoets kwamen voor 100% van de leerlingen overeen met het gegeven advies. De uitkomsten zagen er als volgt uit:

1 leerling Kader/TL, 2 leerlingen HAVO/VWO en 1 leerling VWO+. Deze adviezen komen overeen met de resultaten op de eindtoets. 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle leerlingen van obs de Klaeter krijgen les in een veilige leeromgeving (rust, regelmaat, voorspelbaarheid en vertrouwen). Onze school is een veilige leeromgeving. Dit blijkt jaarlijks uit de vragenlijsten over sociale veiligheid, leer- en leefomgeving die we afnemen bij onze leerlingen. Tevens zien we het direct terug bij leerlingen die van een andere school komen. Zij ervaren rust, structuur en een prettig en veilig klimaat op school. Het pedagogisch klimaat is vertrouwd, ondersteunend en plezierig. Het welbevinden van de leerlingen is essentieel om te kunnen komen tot leren. Wij geven les waarbij er aandacht is voor een hoge betrokkenheid van de leerlingen bij het eigen leerproces (kindgesprekken, Building Learning Power, coöperatieve werkvormen enz.) We vinden het ook erg belangrijk dat onze leerlingen betrokken zijn bij hun directe omgeving. Respectvol omgaan met elkaar staat op obs De Klaeter hoog in het vaandel. Het leerkrachtgedrag (voorbeeldgedrag) speelt hierbij een grote rol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Welbevinden
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2023 heeft er een inspectiebezoek plaatsgevonden naar de kwaliteit op De Klaeter. Dit bezoek is zeer positief verlopen en de school is dan ook als voldoende beoordeeld ( er lag geen aanvraag voor het predicaat GOED). Wel was inspectie van oordeel dat de Kwaliteitscultuur op De Klaeter met GOED beoordeeld kon worden. Een mooi compliment. Op het moment van het onderzoek lag het beleidsstuk Burgerschap nog niet klaar. Dit is nu op orde.

Terug naar boven