Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Obs De Klaeter werkt met een stabiel, leergierig team bestaande uit 5 leerkrachten, één intern begeleider en één directeur. De verschillende kwaliteiten van de teamleden versterken elkaar en ons onderwijs. Dit schooljaar werken we met vier groepen. Groep 1/2, groep 3/4 en groep 5/6 en 7/8. Alle leerkrachten zijn bevoegd tot het geven van alle vormen van onderwijs. Hieronder valt ook gymnastiekonderwijs, vier van de vijf leerkrachten zijn hiervoor bevoegd. Wij hebben specifieke vakdocenten voor Godsdienstvormendonderwijs in de groepen 5/6 en 7/8. Verder is er een vakdocent bewegingsonderwijs die eenmaal in de week de gymlessen verzorgd. De tweede keer gym wordt door de leerkracht zelf verzorgd. Voorts maken we gebruik van gastlessen muziek en programmeren. Hierbij wordt gewerkt met lessenseries. Bijv. Djembe, gitaar, dans enz..
Bovenstaande onderwijstijd is een indicatie van de invulling van de verschillende vakken. Leerlingen in groep 1 en 2 ontwikkelen zich sprongsgewijs. Daar wij de ontwikkeling van onze leerlingen als uitgangspunt nemen, zal per week/periode bekeken worden of de onderwijstijd voor een bepaald vak dient te worden aangepast. M.b.v. onze methode "Onderbouwd" wordt de ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2 nauwgezet gevolg. In het rooster van groep 1 & 2 zit geen extra pauze ( zoals bij de groepen 3 t/m 8) om na de lunch naar buiten te gaan; dit zit in spel & beweging.
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijnen. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per perioden kunnen zijn.
Toelichting op de urentabel: Onder Taal verstaan wij ook Spelling. Onder Lezen verstaan wij ook Begrijpend lezen. Levensbeschouwingsonderwijs wordt gegeven door een vakleerkracht GVO. Bij voldoende deelname kunnen hier ook andere stromingen aan toegevoegd worden.
De intern begeleider ondersteunt de leerkrachten bij het vormgeven van de zorg. Per kind worden doelstellingen voor de komende periode in kaart gebracht. In het groepsplan omschrijven we hoe we de doelstellingen willen halen. Elke 10 weken worden de doelstellingen geëvalueerd. Indien nodig wordt het plan van aanpak bijgesteld.
In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u lezen welke ondersteuning wij kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Schooljaar 2023-2024 worden 2 leerkrachten opgeleid tot taalcoördinatoren. Hiermee krijgt ons taal onderwijs een extra impuls en kunnen we kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte op dit gebied de zorg bieden die zij nodig hebben.
Onze school kan op dit moment geen eigen opvang organiseren. Dit i.v.m. de omvang van de groepen. Wij hechten dan ook grote waarde aan onze samenwerking met onze externe partners op dit gebied.