Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken dit schooljaar met drie combinatiegroepen. Groep 1/2/3, groep 4/5/6 en groep 7/8.
Vrijwel alle leerkrachten zijn bevoegd tot het geven van alle vormen van onderwijs. Hieronder valt ook gymnastiekonderwijs. In schooljaar 2023/2024 krijgen de groepen 3 t/m 8 structureel bewegingslessen aangeboden van een vakleerkracht (beweegteam Weststellingwerf). Voor de vakgebieden muziek en drama maken wij gebruik van gastlessen en gastdocenten. Hierbij wordt gewerkt met lessenseries. Bijvoorbeeld danslessen vanuit de Muziekimpuls, gastlessen drama (KEK) of workshops bespelen van muziekinstrumenten. Elke groep krijgt daarnaast door de groepsleerkracht wekelijks een muziekles aangeboden. Daarvoor gebruiken wij de methode 1,2,3 Zing!
Ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, is welkom op onze school. Wij maken geen onderscheid tussen ras, geloofsovertuiging, geaardheid of afkomst. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u lezen welke ondersteuning wij kunnen bieden.
De intern begeleider ondersteunt de leerkrachten bij het vormgeven van de zorg. Per kind worden doelstellingen voor de komende periode in kaart gebracht. In het groepsplan omschrijven we hoe we de doelstellingen willen halen.
Elke 10 weken worden de doelstellingen geëvalueerd. Indien nodig wordt het plan van aanpak bijgesteld.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Sinds de invoering van passend onderwijs in 2014 biedt elke school een basisondersteuning aan leerlingen. Wat daaronder valt, bepaalt het samenwerkingsverband in de regio samen met de aangesloten schoolbesturen (in ons geval Comprix). U kunt hierbij denken aan hulp voor leerlingen met dyslexie, een programma gericht op gedragsproblemen of een richtlijn voor medisch handelen. Daarnaast bieden wij extra begeleiding. Wat wij onder die extra begeleiding verstaan staat beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP is de basis van ons onderwijs, want hierin staat hoe wij de ondersteuning in de school hebben ingericht en hoe wij deze uitvoeren. Voor (toekomstige) ouders maken wij hiermee inzichtelijk welke (extra) ondersteuning leerlingen op onze school kunnen krijgen.
In de basis gaan wij uit van onderwijs zo nabij mogelijk. Wij vinden het van belang dat alle kinderen uit het dorp De Blesse en omliggende dorpen (Blesdijke, Peperga en Steggerda) elkaar kunnen treffen op onze school en zich gehoord en gezien voelen. Wanneer vooraf bekend is dat een leerling een specifieke leer/ondersteuningsbehoefte heeft gaan wij graag met ouders/verzorgers en aanleverende school/voorschoolse opvang in gesprek om te onderzoeken of onze school een passende plek kan zijn.
De ontwikkeling van onze jongste leerlingen volgen wij nauwgezet zodat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Ons aanbod bereidt de leerlingen voor op het vervolgonderwijs en de samenleving. Leerlingen die dat nodig hebben ontvangen extra begeleiding/zorg.
Digikeuzebord biedt de leerkracht concrete leerlijnen met meetbare doelen waarbinnen de school de ontwikkeling van het jonge kind aan de hand van doelen volgt en het onderwijs aan de hand van de behaalde en openstaande doelen plant. In groep 1 en 2 is er hierdoor een duidelijke doorgaande leerlijn. De doelen vormen een goede aansluiting op het onderwijs in groep 3.
Voor het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken wij gebruik van Kindbegrip. Binnen Kindbegrip is ‘welbevinden’ een voorwaardelijk item wat wordt geobserveerd en gestimuleerd om te komen tot ontwikkeling. Welbevinden komt tot uiting in een omgeving waar leerlingen zich veilig voelen.
Dagelijkse observaties worden op structurele momenten ingevoerd in het systeem waardoor de huidige ontwikkeling zichtbaar wordt. Op structurele momenten worden de doelen voor de aankomen periode geplant, waarna een periode van handelen en evaluatie volgt.