Basisschool De Rietakker

Abt Ludolfweg 109 3732 AN De Bilt

Schoolfoto van Basisschool De Rietakker

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en daardoor bijtijds problemen te signaleren, wordt er regelmatig door de leerkracht geobserveerd, getoetst en gemeten. Naast wat meetbaar is (testen en toetsen gericht op cognitieve ontwikkeling) hechten we veel waarde aan wat merkbaar is (observaties gericht op welbevinden, werkhouding, sociale interactie)

Kleuters: Schatkist.

De leerkrachten van groep 1-2 maken gebruik van de observaties van het leerlingvolgsysteem "Schatkist". Deze observaties zorgen voor aanpassing en afstemming in het onderwijsprogramma. Met behulp van Schatkist observeert de leerkracht elke drie maanden de ontwikkeling van de kinderen.

Groep 3 t/m 8: Cito en methodetoetsen

In groep 3 wordt de ontwikkeling van het lezen en schrijven nauwgezet gevolgd. Regelmatig wordt getoetst of de kinderen alle letters en klanken kennen en hoe het met het tempo en de nauwkeurigheid van het lezen staat. Dit wordt voortgezet in de volgende groepen en uitgebreid met het begrijpend lezen. De ontwikkeling van de spellingvaardigheid en rekenen en wiskunde wordt ook vanaf groep 3 gevolgd. Deels gebeurt dit door middel van methode-onafhankelijke toetsen (Cito), deels door toetsen uit de methoden.

Al deze gegevens vormen samen het leerlingvolgsysteem en worden bewaard in het kinddossier. In dit dossier worden alle gegevens van onderzoeken, handelingsplannen en verslagen van gesprekken met ouders of externe diensten bewaard. Daarnaast worden rapportgegevens van de diverse jaren aan dit dossier toegevoegd. Dit dossier wordt door elke nieuwe leerkracht geraadpleegd, zodat adequaat ingespeeld kan worden op de specifieke problemen van ieder kind. Ouders kunnen deze gegevens inzien.

De tussenresultaten, en vooral de analyses daarvan door de leerkracht, zijn de basis om het onderwijs af te stemmen. In eerste instantie is de groepsleerkracht daarvoor verantwoordelijk; hij/ zij maakt keuzes in aanbod en instructie. Daarnaast zijn er 'vaste' momenten in het schooljaar waarin de tussenresultaten en analyses daarvan met de intern begeleider worden besproken. Hierbij wordt er voor langere tijd (ongeveer een half jaar) een plan opgesteld. Dit plan omvat zowel de ontwikkeling op groepsniveau als op leerlingniveau. Dit plan wordt besproken met de intern begeleider en de leerkracht voert deze in de klas uit. Deze besprekingen zijn gepland na de afnames van de cito-toetsen. Tevens is dit het moment dat er zowel tussen intern begeleider en directie wordt gekeken naar de groepsniveaus en schoolniveaus. Bij deze besprekingen worden trends en mogelijke risico's in kaart gebracht. Daarna volgt een bespreking met de leerkrachten over de conclusies.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De procedure van schooladvies gaat als volgt. Alle kinderen krijgen in november een voorlopig advies.

Dit voorlopige advies is gebaseerd op:  

·        CITO leerlingvolgsysteem vanaf  groep 6

·        Werkhouding

·        Doorzettingsvermogen van de leerling

·        Omgang met huiswerk en taakwerk

·        Resultaten methode gebonden toetsen groep 8  

Tijdens het voorlopig Adviesgesprek bespreekt de leerkracht van groep 8 met de ouders en de leerling het voorlopig advies. De Cito begin 8 (afname oktober/november) wordt gebruikt om meer inzicht te geven in de verschillende niveaus op de onderdelen: rekenen, spelling, technisch lezen, woordenschat en begrijpend lezen. Dit geeft de leerling een duidelijk beeld waar hij of zij op dit moment staat en waar de leerling nog aan moet werken om een bepaald niveau te bereiken. Ook wordt tijdens het gesprek aandacht besteed aan de punten waar een leerling nog aan moet werken om een bepaald niveau te kunnen halen. Dit noemen wij aandachtspunten/ doelen waar de kinderen in de periode november, december, januari en februari nog aan kunnen werken. (werkhouding, netheid, zorgvuldigheid, huiswerk, omgang taakwerk, zoeken en omgaan met  uitdagingen, werken aan de zwakke punten)

Begin februari wordt de doorstroomtoets afgenomen.

Begin maart zijn de adviesgesprekken. De leerkracht van groep 8 heeft het onderwijskundig rapport geschreven. In dit rapport staat het advies van de leerling en worden de belemmerende factoren, stimulerende factoren, onderwijsbehoefte op het gebied van de cognitieve vakken, maar ook  op het gebied van sociaal emotioneel /welbevinden van de leerling beschreven. Dit rapport wordt meegestuurd bij de aanmelding van de leerling bij het voortgezet onderwijs. De aanmelding vindt plaats in maart. Als uit de CET een hoger advies komt heroverweegt school het reeds gegeven advies. Bij een lager advies uit de CET handhaaft school het reeds gegeven advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Rietakkerwaarden zijn vormgegeven in een boom, waarbij de takken tegen de stam onze huidige waarden zijn. De verdere vertakkingen laten woorden en pictogrammen zien die terug te zien zijn in onze school en wat we willen zien (ondersteunend aan de betreffende waarde) in onze gemeenschap en wat we iedereen gunnen.

Elke waarde heeft ook zijn eigen vogel. De vogels hebben karaktereigenschappen die passen bij de waarde waar ze aan gekoppeld zijn. Van de vogels hebben we ook knuffels op school die in de onderbouw gebruikt worden. Gewenst gedrag dat deze vogels vertonen wordt dan snel opgepakt door de kinderen in groep 1 t/m 3. Dit zorgt voor een stevige basis die past bij Daltononderwijs. Aan alle kernwaarden wordt hiermee wekelijks gewerkt met voorbeeldgedrag van aansprekende figuren.  


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Communicatie
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven