Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op het moment dat kinderen als 4 jarige de school binnenkomen, komt er veel op hen af. Ze moeten wennen aan het dagelijks ritme en de regels die op school zijn. Ook het leren kennen van andere kinderen en volwassenen vraagt veel van hen. De kinderen moeten zich veilig en vertrouwd voelen in de nieuwe omgeving.
Elke dag starten de kleuters in de kring. In de kring wordt o.a. gewerkt aan de taalontwikkeling. Een deel van de dag wordt er gewerkt met ontwikkelingsmateriaal, zoals puzzels, lotto, bouw- en constructiemateriaal. Ook wordt gewerkt in de verschillende hoeken: de huishoek, de bouwhoek, het winkeltje, de luisterhoek, de Ipad en het schilderbord.
Leerinhoud wordt bijna altijd verbonden aan een thema. Thema's als herfst, lente, het lichaam worden al pratend, kijkend, zingend, bewegend en knutselend verkend. Ook komen voorbereidende lees-, schrijf- en rekenactiviteiten aan bod. De kinderen spelen met letters, maken onzinwoorden en komen zo spelenderwijs tot de ontdekking dat letters een vaste betekenis hebben. Daarnaast is er vooral aandacht voor het herkennen van klanken en rijmen. Elke dag wordt tijd besteed aan bewegingsonderwijs in de speelzaal of bij lekker weer buiten op het schoolplein.
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
De Rietakker heeft, net als de andere scholen binnen de Stichting Delta De Bilt, gekozen voor het ondersteuningsprofiel van de smalle zorgschool. Binnen dit profiel worden de leerlingen met de meest voorkomende basisondersteuningsbehoeften (zoals dyslexie) opgevangen in de school. Voor kinderen met een heel specifieke ondersteuningsbehoefte wordt hulp van buitenaf ingeschakeld of wordt er samen met de ouders gezocht naar een andere school die passend is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komend jaar gaan we een cursus doen voor het ERWD-protocol
Wat is het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie? (ERWD)
In het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) wordt beschreven wat het onderwijs kan doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen en hoe er uiteindelijk geconstateerd kan worden of er sprake is van dyscalculie.
Inhoud van het protocol ERWD:
de uitgangspunten van het protocol
signalen van ernstige reken-wiskundeproblemende
daarbij in te zetten didactische modellen en
een uitvoerig stappenplan
Doel van het Protocol ERWD
het bieden van passend rekenwiskunde-onderwijs aan alle leerlingen
het bieden van handreikingen voor de preventie van reken-wiskundeproblemen
het bieden van handreikingen en richtlijnen om problemen in de reken-wiskundige ontwikkeling vroegtijdig te signaleren en te verhelpen
het verhogen van de kwaliteit van de begeleiding van leerlingen met (ernstige) rekenwiskunde-problemen of dyscalculie
alle leerlingen te brengen tot een passend, acceptabel niveau van functionele gecijferdheid.
Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht.
We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod aan het jonge kind. Het spel is bij de kleuters veelal het uitgangspunt. De kleuterleerkrachten begeleiden en stimuleren tijdens het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling.
De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten en thema's geïntegreerd. We maken gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen. Activiteiten en spel zijn altijd verbonden aan een thema dat voor de kinderen betekenisvol is. Er is een variatie aan ontwikkelingsmaterialen en speelleermaterialen.
Wij volgen de ontwikkeling van kleuters meer door te observeren dan door te toetsen. Kinderen worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. We observeren de kinderen om ze in hun ontwikkeling te volgen. Observaties worden gebruikt om:- ons aanbod af te stemmen op de fase van ontwikkeling van het kind.