Basisschool De Regenboog

Aeolusweg 8 3731 XG De Bilt

  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Regenboog vinden wij het van belang om zicht op de ontwikkeling van leerlingen te hebben en te houden. Hiervoor gebruiken wij verschillende bronnen, zoals toetsen, observaties, vragenlijsten en gesprekken. De Regenboog gebruikt net als de andere Delta-scholen CITO als leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). 

Analyse van de tussenopbrengsten van het LOVS gebeurt op drie niveaus: school-, groeps- en kindniveau. Er worden zowel methode- als niet-methodegebonden toetsen (landelijk genormeerd) gebruikt.

Als school vinden wij het van belang dat wij planmatig en cyclisch werken aan de verbetering van het onderwijs, waarbij we rekening houden met de onderwijsbehoeften van de leerlingen(en). In vaktermen betekent dit dat wij vanuit het model van de 1-Zorgroute 'handelingsgericht werken' in combinatie met 'opbrengstgericht werken'. Beide manieren van werken bevatten overeenkomsten: 

- doelgericht werken;

- het stellen van ambitieuze doelen;

- cyclisch werken en planmatig denken;

- groepsdenken;

- het belang van kwalitatief goed onderwijs gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Tussen het 'handelingsgericht werken' en het 'opbrengstgericht werken' zitten ook verschillen. Op De Regenboog zijn wij op zoek gegaan naar de elementen van beide werkwijzen die elkaar versterken. Te denken valt aan de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling en de relatie met de omgeving waaronder intensief contact met de ouders. De opbrengstgerichte aanpak versterkt hierbij het verhogen van de opbrengsten zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 van De Regenboog zijn dit jaar (2022) naar de volgende scholen voor VO in onze regio gegaan:

Aeres Maartensdijk: 2 leerlingen

Christelijk Lyceum Zeist: 3 leerlingen

Het Nieuwe Lyceum: 2 leerlingen

Herman Jordan Montessori Lyceum: 3 leerlingen

NUOVO Scholengroep: 3 leerlingen

Openbaar Lyceum Zeist: 4 leerlingen

OVMZ: 2 leerlingen

Seyster College: 1 leerling

X11 Media en Vormgeving: 1 leerling

Werkplaats Kindergemeenschap: 4 leerlingen.

Het proces richting verwijzing VO is regionaal vormgegeven in samenwerking met de scholen voor voortgezet onderwijs (POVO Zuid-Oost Utrecht). Schoolspecifieke keuzes zijn omschreven in document V3 - Verwijzing en aanmelding VO (ABC-map van de school). als ouder wordt u vanaf groep 7 regelmatig geïnformeerd over te nemen stappen in dit proces.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Regenboog is een Vreedzame School. Dat betekent dat wij streven naar een positief sociaal en moreel klimaat, waarin leerkrachten prettig werken en kinderen zich veilig voelen. We willen dat kinderen zich gehoord en gezien voelen en bereid zijn zich te verplaatsen in de ander. We geloven in de eigen kracht van kinderen en willen deze dan ook benutten.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Reflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven