Huisbezoek
Voordat het kind vier jaar wordt, komt de groepsleerkracht van groep 1/2 op huisbezoek. Op deze wijze is de leerkracht geen nieuw gezicht meer en is er tijd voor persoonlijke aandacht. Er is ook een boekje ontwikkeld over de praktische zaken in groep 1/2. Dit boekje zal ook tijdens het huisbezoek besproken worden.
Informatieavond en inloopmomenten
In september worden er informatieavonden gehouden voor alle groepen. Belangrijke informatie ontvangen ouders ook schriftelijk aan het begin van het schooljaar.
Rapportage en zorggesprekken
De kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen tweemaal per jaar hun rapportfolio mee naar huis. Dit gebeurt eind januari of begin februari en voor de zomervakantie. Voor de kinderen uit groep 1 en 2 is er alleen voor de zomervakantie een door de leerkracht geschreven rapportage opgenomen in het rapportfolio.
In november is er een voortgangsgesprek voor alle groepen.
Na de 1e rapportage in februari als onderdeel van het rapportfolio volgt er voor de ouders met een kind in groep 3 t/m 7 indien gewenst een zorggesprek. Voor ouders met een kind in groep 8 is er in februari of maart het adviesgesprek voortgezet onderwijs.
In april vinden de voortgangsgesprekken plaats met de ouders met kinderen in groep 1 t/m 6. Voor de ouders met een kind in groep 7 staat in juni of juli een gesprek gepland, waarin de leerkracht van groep 7 een voorlopig onderbouwd advies geeft voor het voortgezet onderwijs. In juli krijgen de kinderen van groep 3 t/m 8 hun tweede door de leerkracht geschreven rapportage en krijgen de kinderen van groep 1 en 2 hun 1e rapportage. In alle gevallen is de rapportage onderdeel van het rapportfolio, dat leerlingen en leerkrachten gezamenlijk vullen.
Na de rapportage aan het einde van het schooljaar staat er geen (rapport)gesprek gepland. Uiteraard bestaat de mogelijkheid om naar aanleiding van het schriftelijke rapportfolio op aanvraag van de leerkracht of ouder in gesprek te gaan over het rapportfolio van het kind. Voordat het rapportfolio met het kind mee naar huis gaat, is het de gewoonte op onze school dat leerkrachten het rapportfolio individueel bespreken met het kind.
Communicatie: maandmail en nieuwsflitsen
Zoals hierboven beschreven krijgen de ouders aan de start van het schooljaar schriftelijke informatie over de dagelijkse gang van zaken in de groep, methodegebruik, huiswerk en meer. De ouders ontvangen af en toe informatiemails van de groepsleerkracht waarin de leerkracht de ouders informeert over actuele zaken in de groep. Via de ouderapp wordt er ook informatie gedeeld. Daarnaast informeert de directeur de ouders per mail met regelmaat in de "Nieuwsflitsen" over activiteiten voor de hele school, schoolontwikkelingen en meer.
Inloopmomenten
De school organiseert inloopmomenten voor de ouders. Ouders zijn dan onder schooltijd welkom in de klas om samen met het kind onder andere gemaakt werk van kinderen te bekijken.
Koffiemoment
De school organiseert één of twee keer per schooljaar een avond voor ouders om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan of hen te bevragen over zaken op school. Het onderwerp van het koffiemoment is gevarieerd en kan betrekking hebben op onderwijsinhoudelijke, organisatorische of opvoedkundige zaken.
Jaarkalender
Ouders ontvangen per schooljaar indien gewenst een papieren jaarkalender waar alle op dat moment bekende data vermeld staan (onder andere van bovengenoemde activiteiten zoals gesprekken en informatieavonden). In de Nieuwsflitsen worden toevoegingen en wijzigingen bekend gemaakt. Op de website is altijd een actuele jaarkalender in te zien, die ook te koppelen is aan de persoonlijke digitale agenda.
Huiswerk en ouderbegeleiding
We zijn van mening dat het verantwoord is, kinderen in beperkte mate huiswerk mee te geven. Zo willen we ze laten wennen aan het begrip “huiswerk”. Ervaring heeft uitgewezen dat kinderen daar baat bij hebben als ze de stap naar het voortgezet onderwijs zetten. Regelmatig wordt ook de hulp van ouders gevraagd, om thuis nog extra te oefenen bij technisch lezen, woordenschat, Engels, spelling of tafels. In alle groepen stimuleren we de leerlingen om materialen mee te nemen voor met name de wereld verkennende thema’s. Samen met de leerlingen dragen we er zorg voor dat de vijf hoofdvragen van de VierKeerWijzer-thema’s door iedereen beantwoord kunnen worden. De leerlingen hoeven hier niet specifiek thuis voor te leren. De topografie moet in de groepen 5 t/m 8 wel thuis ingeoefend worden. Op school krijgen de leerlingen hier ook tijd voor. Vanaf groep 5 maken de kinderen jaarlijks een werkstuk. Op school wordt de aanzet gegeven, waarna het kind thuis verder kan. Ouderhulp is wenselijk, maar dan vooral in begeleidende zin. Het werkstuk hoeft niet perfect te zijn, het werk moet door de kinderen gedaan worden. Het opdoen van kennis is van belang, maar nog belangrijker is de studiehouding waar wij ook tijdens de schooluren door middel van zelfstandig werken aandacht aan besteden. Kinderen moeten de tijd krijgen om te wennen aan leren en studeren. Kinderen kunnen de hulp van ouders daar zeker bij gebruiken. Ouders kunnen belangstelling tonen, stimuleren en eventueel overhoren. We verwachten van de kinderen van groep 7 en 8 dat ze een agenda gebruiken die dagelijks mee naar school en weer mee naar huis gaat. De leerkrachten begeleiden de kinderen bij het agendagebruik. Kinderen moeten wel thuis de te leren stof plannen. Ondersteuning van ouders is voor kinderen hierbij wel nodig.