Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom

Hoevenweg 1 7722 PM Dalfsen

Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verlof van het personeel is conform de CAO geregeld. In geval van afwezigheid wordt vervanging gevraagd bij SLIM-personeelsbemiddeling. Het tekort aan leerkrachten de afgelopen jaren heeft laten zien dat vervanging vanuit de invalpool vaak niet mogelijk is. De vervanging wordt intern zoveel mogelijk opgelost door inzet van teamleden, groepen splitsen, of als er echt geen andere mogelijkheid is, een groep naar huis sturen. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken in de onderbouwgroep ook met een ritmisch weekplan. Dit betekent dat we ons onderwijsprogramma kunnen aanpassen aan het ritme van de groep en de behoeften van de kinderen. Het ritmisch weekplan wordt vooraf gepland en staat beschreven in de groepsmap van de leerkracht. 

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt volgens de principes van de Basisontwikkeling en Ervaringsgericht Onderwijs. Wij zijn van mening dat de ontwikkeling van kleuters het best verloopt als de aangeboden activiteiten de belangstelling (betrokkenheid) hebben van de kinderen. Dat zijn vooral het vrije spel, creatieve activiteiten, het werken met materialen en activiteiten die te maken hebben met taal, zoals kringgesprekken, voorlezen, opzegversjes, taalspelletjes enz. De leerkracht speelt in dit geheel een belangrijke rol. Zij moet goed observeren om het juiste materiaal aan te kunnen bieden. Ook het organiseren en het leiding geven tijdens de activiteiten van de kinderen zijn belangrijk. De aankleding van de klas en het inrichten van de diverse hoeken krijgen veel aandacht (milieuverrijking).     

 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken met een ritmisch weekrooster. Dit weekrooster is beschreven in de groepsmap van de leerkracht. In dit ritmisch weekrooster kunnen we op het ritme en de behoeften van de groep onze onderwijstijd aanpassen. Onze focus ligt op de basisvakken lezen, taal en rekenen, maar er is ook veel aandacht voor wereldoriëntatie, bewegen en kunstzinnige vorming in de middag. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

n het kader van de Wet op Passend Onderwijs zijn alle scholen aangesloten bij een samenwerkingsverband. Wij zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Veld, Vaart & Vecht. Dit betekent dat wij met alle scholen die hierbij zijn aangesloten een dekkend aanbod bieden, elk kind kan onderwijs krijgen binnen onze regio.

In het schoolondersteuningsprofiel beschrijft elke school welk aanbod zij wel/niet kunnen bieden. In beginsel zijn alle kinderen welkom bij ons op school, dat is ons uitgangspunt. Wij beschrijven niet aan de hand van doelgroepen kinderen aan wie wij onderwijs kunnen geven en op welke wijze we dit doen. We zullen per kind kijken wat hij/zij nodig heeft en aan de hand daarvan bepalen welke ondersteuning we kunnen bieden.

Onze school kan basisondersteuning bieden en in enkele gevallen extra ondersteuning. Meer informatie hierover is te lezen bij zorgniveaus in het schoolondersteuningsprofiel. Er zijn kinderen die wij geen passend onderwijs kunnen bieden. Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd in gesprek met ouders en het samenwerkingsverband. Samen met het samenwerkingsverband kijken wij op welke school deze ondersteuning wel geboden kan worden.

In het schoolondersteuningsprofiel is te lezen aan welke onderwijsbehoeften wij niet kunnen voldoen. Het schoolondersteuningsprofiel is vanaf april te vinden op de dan voor ons nieuw gelanceerde website van onze school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons doel is om over 3 jaar een taalspecialist en rekenspecialist te hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Veel van de kinderen die instromen in onze kleutergroep hebben op de peuteropvang gezeten van de Kleine Kornuiten. We hebben een goede samenwerking met deze organisatie en hebben afspraken gemaakt over overdracht en indien nodig een warme overdracht. Dit gebeurt altijd met toestemming van de ouders. 

Terug naar boven