Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wij werken in de onderbouwgroep ook met een ritmisch weekplan. Dit betekent dat we ons onderwijsprogramma kunnen aanpassen aan het ritme van de groep en de behoeften van de kinderen. Het ritmisch weekplan wordt vooraf gepland en staat beschreven in de groepsmap van de leerkracht.
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt volgens de principes van de Basisontwikkeling en Ervaringsgericht Onderwijs. Wij zijn van mening dat de ontwikkeling van kleuters het best verloopt als de aangeboden activiteiten de belangstelling (betrokkenheid) hebben van de kinderen. Dat zijn vooral het vrije spel, creatieve activiteiten, het werken met materialen en activiteiten die te maken hebben met taal, zoals kringgesprekken, voorlezen, opzegversjes, taalspelletjes enz. De leerkracht speelt in dit geheel een belangrijke rol. Zij moet goed observeren om het juiste materiaal aan te kunnen bieden. Ook het organiseren en het leiding geven tijdens de activiteiten van de kinderen zijn belangrijk. De aankleding van de klas en het inrichten van de diverse hoeken krijgen veel aandacht (milieuverrijking).
Wij werken met een ritmisch weekrooster. Dit weekrooster is beschreven in de groepsmap van de leerkracht. In dit ritmisch weekrooster kunnen we op het ritme en de behoeften van de groep onze onderwijstijd aanpassen. Onze focus ligt op de basisvakken lezen, taal en rekenen, maar er is ook veel aandacht voor wereldoriëntatie, bewegen en kunstzinnige vorming in de middag.
n het kader van de Wet op Passend Onderwijs zijn alle scholen aangesloten bij een samenwerkingsverband. Wij zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Veld, Vaart & Vecht. Dit betekent dat wij met alle scholen die hierbij zijn aangesloten een dekkend aanbod bieden, elk kind kan onderwijs krijgen binnen onze regio.
In het schoolondersteuningsprofiel beschrijft elke school welk aanbod zij wel/niet kunnen bieden. In beginsel zijn alle kinderen welkom bij ons op school, dat is ons uitgangspunt. Wij beschrijven niet aan de hand van doelgroepen kinderen aan wie wij onderwijs kunnen geven en op welke wijze we dit doen. We zullen per kind kijken wat hij/zij nodig heeft en aan de hand daarvan bepalen welke ondersteuning we kunnen bieden.
Onze school kan basisondersteuning bieden en in enkele gevallen extra ondersteuning. Meer informatie hierover is te lezen bij zorgniveaus in het schoolondersteuningsprofiel. Er zijn kinderen die wij geen passend onderwijs kunnen bieden. Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd in gesprek met ouders en het samenwerkingsverband. Samen met het samenwerkingsverband kijken wij op welke school deze ondersteuning wel geboden kan worden.
In het schoolondersteuningsprofiel is te lezen aan welke onderwijsbehoeften wij niet kunnen voldoen. Het schoolondersteuningsprofiel is vanaf april te vinden op de dan voor ons nieuw gelanceerde website van onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ons doel is om over 3 jaar een taalspecialist en rekenspecialist te hebben.
Veel van de kinderen die instromen in onze kleutergroep hebben op de peuteropvang gezeten van de Kleine Kornuiten. We hebben een goede samenwerking met deze organisatie en hebben afspraken gemaakt over overdracht en indien nodig een warme overdracht. Dit gebeurt altijd met toestemming van de ouders.