Christelijke Dominee Cazemierschool

G.W. Spiegelstraat 4 7722 ST Dalfsen

Schoolfoto van Christelijke Dominee Cazemierschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij gebruiken die Eindtoets IEP sinds 2019. Dit betekent dat er 2 grafieken met resultaten zichtbaar zijn. Elke eindtoets heeft zijn eigen scores, onderling zijn ze te vergelijken door ze te verhouden met het landelijk gemiddelde en de inspectienorm. In schooljaar 2018-2019 hebben de kinderen van groep 8 een gemiddeld resultaat gehaald dat boven de inspectienorm ligt. 

In 2020 is er geen Eindtoets afgenomen in verband met de covid-19 pandemie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Cazemierschool volgen we voor het jonge kind (groep 1 en 2) de leerlijnen uit Onderbouwd. De stamgroepleiders kunnen digitaal de vorderingen van de kinderen bijhouden en deze worden tijdens de KOS gesprekken inzichtelijk gemaakt voor ouders. Vanaf groep 3 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Door de toetsen van IEP meten we de ontwikkeling op het gebied van 'hoofd, hart en handen' van het kind.

De toetsresultaten worden inhoudelijk geanalyseerd door de stamgroepleiders, waarna het onderwijs wordt afgestemd op wat de groep en subgroepen nodig hebben. Dit wordt met de IB'er besproken tijdens de groepsbespreking. Hoe we het aanbod vormgeven is vastgelegd in onderwijsplannen. De inhoudelijke analyse helpt de stamgroepleider bij de keuze van halfjaarlijkse doelen voor de kinderen. De stamgroepleider plant de doelen en ondersteuning in en houdt dit bij in het ritimisch weekplan. Op schoolniveau bespreken we de tussenresultaten, aandachtspunten worden vastgelegd in het schoolplan en de jaarplannen van de school. 

De Cazemierschool gebruikt ook een indicatoren overzicht van het bestuur, Floreant.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de kinderen en hun ouders een voorlopig schooladvies van de stamgroepleider van het kind. Dit advies is gebaseerd op de gegevens uit het leerlingvolgsysteem, de methodegebonden toetsen, de observaties in de klas en de algehele ontwikkeling van het kind. Het voorlopig schooladvies wordt in een gesprek met ouders gedeeld. 
In groep 8 krijgen de kinderen en hun ouders een schooladvies van de stamgroepleider van het kind. Hierbij is vanzelfsprekend de intern begeleider nauw betrokken. Dit advies is gebaseerd op gegevens uit het leerlingvolgsysteem, de methodegebonden toetsen, de observaties in de kas en de algehele ontwikkeling van het kind. Na het schooladvies vindt de Eindtoets plaats. Wij nemen de IEP af bij de kinderen in groep 8. Bij een onverwacht hoge uitslag kan het schooladvies aangepast worden. Ouders van kinderen in groep 7 en 8 krijgen uitgebreid informatie over de schooladviezen en de route naar het voortgezet onderwijs. 

Op basis van de gegevens vanuit het voortgezet onderwijs volgen wij de kinderen gedurende 3 jaar in hun schoolloopbaan. Dit betekent concreet dat wij in het eerste jaar informatie krijgen over de vorderingen van het kind en vanaf jaar 2 gegevens krijgen over het niveau dat het kind volgt (geanonimiseerd). Deze informatie is voor ons van groot belang. De kwaliteit van ons onderwijs en van de gegevens schooladviezen kunnen wij onder andere afmeten aan de bestendiging van de kinderen op het geadviseerde niveau. Jaarlijks worden deze gegevens aangeleverd en worden deze gepubliceerd op Scholen op de Kaart (www.scholenopdekaart.nl). In het team worden de gegevens besproken tijdens het teamoverleg. Hierbij is het van belang de trend in de gaten te houden (zijn onze adviezen passend, te hoog of te laag) en wat betekent dit voor ons aanbod en de adviseringsprocedure. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat:

  • Kinderen voldoende sociale vaardigheden heeft geleerd, zodat zij het vervolgonderwijs zonder problemen kunnen volgen.
  • Kinderen geoefend hebben in het genuanceerd omgaan met waarden en normen.
  • Kinderen vrij contact durven maken met anderen.
  • Kinderen op een gepaste manier grenzen kunnen aangeven en andermans grenzen respecteren.
  • Kinderen op een goede manier kunnen samenwerken.

Hierbij is het belangrijk dat we aansluiten op de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van de kinderen. We schenken op onze school door middel van KiVa veel aandacht aan sociale vaardigheden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Contact maken
  • Samen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Cazemierschool valt onder het basistoezicht van de inspectie. Dit betekent dat de inspectie het onderwijs op de Cazemierschool als voldoende beoordeeld.

Terug naar boven