<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met heterogene stamgroepen.In de stamgroep wordt door de kinderen samengeleefd en samengewerkt, wordt er hulp gegeven en ontvangen, van en met elkaar geleerd. In de stamgroep zitten de kinderen in tafelgroepen met verschillende leeftijden bij elkaar om met elkaar te leren. Dit schooljaar hebben we de volgende stamgroepen:
De Vlindertuin (groep 1/2)
De Pinguinrots (groep 3/4)
De Leeuwenkuil (groep 5/6)
De Bijenkorf (groep 7/8)
Wij werken in de onderbouwstamgroep ook met een ritmisch weekplan. Dit betekent dat we ons onderwijsprogramma kunnen aanpassen aan het ritme van de groep en de behoeften van de kinderen. Het ritmisch weekplan wordt vooraf gepland en staat beschreven in de groepsmap van de stamgroepleider. Spel en beleving zijn de basis van waaruit we kinderen verwonderen. Wij geloven dat kinderen leren vanuit verwondering en door samen te werken aan eigen leervragen. Daarnaast bieden wij gezamenlijke activiteiten aan tijdens de kringmomenten.
In het onderwijsplan van de Cazemierschool is opgenomen hoeveel tijd wij besteden aan elk vakgebied.
Wij werken met een ritmisch weekplan. Dit weekplan is beschreven in de groepsmap van de stamgroepleider en inzichtelijk voor de kinderen. In dit ritmisch weekplan kunnen we op het ritme en de behoeften van de groep onze onderwijstijd aanpassen. Onze focus ligt op de basisvakken lezen, taal en rekenen, maar er is ook veel aandacht voor wereldoriëntatie, bewegen en kunstzinnige vorming.
In het onderwijsplan van de Cazemierschool is opgenomen hoeveel tijd wij besteden aan elk vakgebied.
In het kader van de Wet op Passend Onderwijs zijn alle scholen aangesloten bij een samenwerkingsverband. Wij zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Veld, Vaart & Vecht. Dit betekent dat wij met alle scholen die hierbij zijn aangesloten een dekkend aanbod bieden, elk kind kan onderwijs krijgen binnen onze regio. In het schoolondersteuningsprofiel beschrijft elke school welk aanbod zij wel/niet kunnen bieden.
In beginsel zijn alle kinderen welkom bij ons op school, dat is ons uitgangspunt. Wij beschrijven niet aan de hand van doelgroepen kinderen aan wie wij onderwijs kunnen geven en op welke wijze we dit doen. We zullen per kind kijken wat hij/zij nodig heeft en aan de hand daarvan bepalen welke ondersteuning we kunnen bieden. Onze school kan basisondersteuning bieden en in enkele gevallen extra ondersteuning. Meer informatie hierover is te lezen bij zorgniveaus in het schoolondersteuningsprofiel.
Er zijn kinderen die wij geen passend onderwijs kunnen bieden. Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd in gesprek met ouders en het samenwerkingsverband. Samen met het samenwerkingsverband kijken wij op welke school deze ondersteuning wel geboden kan worden. In het schoolondersteuningsprofiel is te lezen aan welke onderwijsbehoeften wij niet kunnen voldoen.
Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van onze school www.cazemierschool.nl
Schoolhond Joep
Naast specialisten die werkzaam zijn bij ons op school, hebben wij ook een therapiehond. Joep is een Labradoodle en is opgeleid, samen met onze gedragsspecialist, tot het bieden van ondersteuning aan kinderen. Joep is 2 dagen per week bij ons op school aanwezig, altijd aangelijnd als hij in contact is met kinderen. We informeren nieuwe ouders heel graag over de regels/richtlijnen die wij hanteren rondom het hebben van een hond in school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ons doel is om over 2 jaar een taalspecialist en rekenspecialist te hebben.
Veel van de kinderen die instromen in onze kleutergroep hebben op de peuteropvang gezeten van 't Schonebroekkie. We hebben een goede samenwerking met deze organisatie en hebben afspraken gemaakt over overdracht en indien nodig een warme overdracht. Dit gebeurt altijd met toestemming van de ouders.