Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voor het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen maken we in groep 1 en 2 gebruik van de nieuwe leerlijnen van ParnasSys. In de groepen 3 t/m 8 van methode gebonden toetsen. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van de leerlingen, in de groepen 3 t/m 8, m.b.v. het Cito-systeem Leerling in Beeld. De resultaten worden geanalyseerd, ingevoerd in het leerlingvolgysteem ParnasSys en besproken in het team. Op basis daarvan worden er evt. aanpassingen in de aanpak en/of het aanbod gedaan. Op het gebied van begaafdheid maken we gebruik van SiDi PO. Op sociaal en emotioneel gebied volgen we de leerlingen m.b.v. Sociaal Emotioneel Functioneren Cito Leerling in Beeld.
Gedurende het schooljaar vinden er groeps- en leerlingbesprekingen plaats. Zowel op didactisch als op sociaal emotioneel gebied. Ouders worden tijdens de rapportgesprekken en zo nodig gedurende tussentijdse voortgangsgesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten en de voortgang in de ontwikkeling van hun kind. Indien nodig vindt er een gesprek met een ondersteuningsteam plaats met experts (van buitenaf). In leerjaar 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies voor hun kind t.a.v. het voortgezet onderwijs.
Om ervoor zorg te dragen dat onze leerlingen de gewenste resultaten halen richten we ons, zoals beschreven in ons schooljaarplan, doorlopend op de ontwikkeling van ons onderwijs. Daarnaast maken we in onze aanpak en aanbod onderscheid in ondersteuningsniveaus. Dit staat beschreven in onze borgingsdocumenten.
Op basis van de ontwikkeling van de kinderen ontvangen de kinderen in groep 7 een eerste voorlopig advies. Na de Cito B8 toets wordt het advies, in afstemming met ouders, evt. bijgesteld. De leerkracht van groep 8 geeft advies op basis van de plaatsingswijzer. Omdat een kind voor ons meer is dan alleen de resultaten op de genoemde vakken, kijken we bij het advies ook naar de gehele ontwikkeling van de kinderen. Begin februari maken de kinderen de doorstroomtoets en worden de leerlingen aangemeld voor het voortgezet onderwijs. Wijkt het advies van de eindtoets af van het advies vanuit school, dan vindt er een extra gesprek plaats. Valt de uitslag van de doorstroomtoets hoger uit dan het gegeven advies dan kan het advies aangepast worden. Mochten ouders bezwaar hebben tegen het advies van de school dan kan er contact opgenomen worden met het samenwerkingsverband van het voortgezet onderwijs. De aanmelding wordt gezamenlijk door ouders en de school verzorgd.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.