Stidal-School

Hoofdstraat 144 7755 NN Dalerveen

Schoolfoto van Stidal-School

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Op 1F scoort de school gemiddeld 96,1%. Hiermee voldoet de school aan de signaleringswaarde van 85% en het landelijk gemiddelde van 94,5%. Op 2F/1S niveau scoort de school gemiddeld op 52,9%. Dit ligt boven de signaleringswaarde van 45,5%, maar onder het landelijk gemiddeld van 55,7%. De totale opbrengsten op basis van de afgelopen schooljaren worden als voldoende beoordeeld. De scores blijven gezien het geringe aantal leerlingen in groep 8, bij de laatste meting 3 leerlingen, echter relatief. Het rekenonderwijs op 1S niveau blijft een punt van aandacht de komende periode.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen maken we in groep 1 en 2 gebruik van de nieuwe leerlijnen van ParnasSys. In de groepen 3 t/m 8 van methode gebonden toetsen. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van de leerlingen, in de groepen 3 t/m 8, m.b.v. het Cito-systeem Leerling in Beeld.  De resultaten worden geanalyseerd, ingevoerd in het leerlingvolgysteem ParnasSys en besproken in het team. Op basis daarvan worden er evt. aanpassingen in de aanpak en/of het aanbod gedaan. Op het gebied van begaafdheid maken we gebruik van SiDi PO. Op sociaal en emotioneel gebied volgen we de leerlingen m.b.v. Sociaal Emotioneel Functioneren Cito Leerling in Beeld.



Gedurende het schooljaar vinden er groeps- en leerlingbesprekingen plaats. Zowel op didactisch als op sociaal emotioneel gebied.  Ouders worden tijdens de rapportgesprekken en zo nodig gedurende tussentijdse voortgangsgesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten en de voortgang in de ontwikkeling van hun kind. Indien nodig vindt er een gesprek met een ondersteuningsteam plaats met experts (van buitenaf). In leerjaar 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies voor hun kind t.a.v. het voortgezet onderwijs.



Om ervoor zorg te dragen dat onze leerlingen de gewenste resultaten halen richten we ons, zoals beschreven in ons schooljaarplan, doorlopend op de ontwikkeling van ons onderwijs.  Daarnaast maken we in onze aanpak en aanbod onderscheid in ondersteuningsniveaus. Dit staat beschreven in onze borgingsdocumenten. 

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basis van de ontwikkeling van de kinderen ontvangen de kinderen in groep 7 een eerste voorlopig advies. Na de Cito B8 toets wordt het advies, in afstemming met ouders, evt. bijgesteld. De leerkracht van groep 8 geeft advies op basis van de plaatsingswijzer. Omdat een kind voor ons meer is dan alleen de resultaten op de genoemde vakken, kijken we bij het advies ook naar de gehele ontwikkeling van de kinderen. Begin februari maken de kinderen de doorstroomtoets en worden de leerlingen aangemeld voor het voortgezet onderwijs. Wijkt het advies van de eindtoets af van het advies vanuit school, dan vindt er een extra gesprek plaats. Valt de uitslag van de doorstroomtoets hoger uit dan het gegeven advies dan kan het advies aangepast worden. Mochten ouders bezwaar hebben tegen het advies van de school dan kan er contact opgenomen worden met het samenwerkingsverband van het voortgezet onderwijs. De aanmelding wordt gezamenlijk door ouders en de school verzorgd.
Weergave Schooladvies

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven