Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De basis op school wordt gevormd door vaste jaargroepen. Binnen de jaargroepen werken we met instructies op verschillende niveaus. De leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten bieden individuele of groepjes leerlingen ondersteuning binnen en/of buiten de groep.
Het taakwerken bestaat uit de vakken gericht op de basisvaardigheden, rekenen, taal en lezen.
Voor leerlingen met leesproblemen en (potentiële) dyslexieleerlingen maakt de school gebruik van diverse interventieprogramma's.
Meer- en hoogbegaafde leerlingen die van basisscholen met plusklassen komen, slagen vaker zonder vertraging voor het vwo. Van de scholieren die geen plusklas hadden, blijven er meer zitten of ze zakken terug naar de havo. Dat is gebleken uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek, de Universiteit Maastricht en het National Talent Centre of the Netherlands. Onderwijsstichting Arcade springt hier al een aantal jaren op in met het Breinstein onderwijs. Er wordt gewerkt met twee speciale groepen die zich richten op het onderwijsaanbod voor meer- en hoogbegaafden. Een groep van specialisten verzorgt de lessen. Er wordt ingezet op het ‘leren om te leren’. Alle kinderen die deelnemen aan het Breinstein-onderwijs kunnen goed leren, maar wanneer het lastig wordt haken ze vaak af. Als ze dan bijvoorbeeld naar het vwo gaan, gaat het vaak fout omdat ze niet weten hoe ze moeten leren. Bij Breinstein leren ze dan ook om op momenten dat het moeilijk wordt toch door te zetten. Er worden daarbij verschillende onderdelen gehanteerd. Zo gaan de kinderen aan de slag met de executieve functies. Hierbij kan gedacht worden aan het doorzetten, plannen, flexibel zijn en dingen doen vanuit je gevoel.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er ligt een wens om de komende jaren een taal-/leesspecialist op te leiden.
De school werkt samen met Kinderwereld. Zij verzorgen de opvang en peuteropvang in de school. Bij diverse activiteiten vindt er een samenwerking plaats. Het aanbod in de groepen 1 en 2 is afgestemd op de leerlijnen voor groep 1/2. Het onderwijsaanbod vindt voor een groot deel thematisch, in (kleine) kringen en de hoeken plaats.