Christelijke Basisschool De Veenbrug

Gerhard Nijlandstraat 4 7687 AR Daarlerveen

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Veenbrug

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2022 - 2023 is de Centrale Eindtoets afgenomen.

Onze leerlingen hebben een gemiddelde score van 535,9 behaald. 
Dit is boven het landelijk gemiddelde van 534,9.

We zijn enorm trots dat, ondanks COVID en de thuiswerkperiodes afgelopen jaren, ons onderwijs ook op afstand doorgang heeft kunnen vinden.
Door inzet van leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en ons team hebben we dit bereikt.

Verder hebben we een diepte-analyse uitgevoerd en we hebben deze analyses vergeleken met de analyses van voorgaande jaren. Zo weten we precies wat onze kinderen nodig hebben om de signaleringswaarden op 1f, 1s en 2f voor begrijpend lezen te behalen.

Wat we verder bij De Veenbrug heel belangrijk vinden, maar wat de eindtoets níet meet is o.a. moed, humor, veerkracht, creativiteit, flexibiliteit, omdenken, motivatie, nieuwsgierigheid, samenwerking, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, etc...


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Na elke toetsperiode analyseren de leerkrachten de resultaten van de leerlingen en de groep. De groepsplannen worden opgesteld n.a.v. de resultaten en de analyse van de niet-methode gebonden toetsen en de resultaten van de methode gebonden toetsen. Op klasniveau bespreken we de resultaten en maken indien nodig een plan van aanpak. 

In het kader van eigenaarschap, stellen leerlingen mede op basis van resultaten persoonlijke doelen. Deze worden in het portfolio beschreven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het bepalen van het advies kijken we nauwkeurig naar de ontwikkeling van de leerling door de jaren heen. Ons leerlingvolgsysteem speelt hierin een hoofdrol. Daarbij nemen we ook mee hoe de leerling tot die scores is gekomen. Motivatie, inzet, werkhouding spelen hierbij een belangrijke rol. Het advies bespreken we met de ouder(s)/verzorger(s).

De centrale eindtoets zelf is bijna altijd een bevestiging van het advies. 
Onze leerlingen stromen door naar het vervolgonderwijs in Almelo, Vroomshoop, Vriezenveen, Hardenberg, Nijverdal of Wierden.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan we onder sociale opbrengsten:
Kinderen leren en ontwikkelen competenties die nodig zijn om in allerlei situaties met elkaar om te gaan. Dit zijn bv. samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Wij streven naar een positief en sociaal veilig klimaat op school en daarnaast naar het verbeteren van de leerprestaties.

Onze visie op sociale opbrengsten:
De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken.
Daarbij is HET sleutelwoord: respect voor elkaar en voor de wereld waarin wij samenleven en werken.
Het beste uit jezelf halen, iedereen doet er toe met al zijn eigen mogelijkheden en talenten.
We willen de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen ontwikkelen en stimuleren en streven naar betrokken leerlingen.
Daarbij willen we de leerlingen laten reflecteren op het gebied van gedrag, werkhouding en resultaten. Rekening houdend met interesses en achtergronden van leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandigheid
  • Waardering
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de regel bezoekt de inspectie de school 1 x per 4 jaar. Wanneer de inspectie tevreden is ontvangt de school een basisarrangement.
Dit arrangement geldt steeds voor één jaar en betekent dat de inspectie zich geen zorgen maakt over de onderwijskwaliteit op de school.
Jaarlijks voert de inspectie ook het gesprek met het bestuur om te bepalen of het basisarrangement nog geldig is.
Onze school heeft ook dit schooljaar weer een basisarrangement van de inspectie ontvangen.

In oktober 2019 heeft de onderwijsinspectie CBS De Veenbrug bezocht in het kader van het vierjaarlijks onderzoek van stichting Ieder Kind Telt.

Terug naar boven