Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In zowel schooljaar 2020-2021, 2021-2022 als ook 2022-2023 zien we dat onze kinderen nog beter scoren op de Route8 eindtoets dan de Citotoets. Dit maant ons tot kansrijker adviseren naar het Voortgezet Onderwijs: alle kinderen scoren in hun vervolgopleiding het aangegeven advies óf hoger (nooit lager).
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op De Distelvlinder wordt twee keer per schooljaar een trendanalyse uitgevoerd middels de 4-D methode (data, duiden, doelen en doen). Dit wordt gedaan door leerkrachten aan de hand van de onderwijsresultaten onder begeleiding van de intern begeleider. In februari n.a.v de Cito-middentoetsen in elke groep; in juni n.a.v. de Cito-eindtoetsen in elke groep. Er wordt gekeken naar de groepsresultaten per vak, naar de resultaten per vak over de hele school en naar de individuele leerlingen. Waar nodig wordt een verbeterplan opgesteld: per vak voor de hele school, per vak voor de hele groep of voor een of meerdere leerlingen in een groep. In de groepsoverzichten wordt dit overzichtelijk vastgelegd een bijgehouden. Deze acties worden besproken tijdens de rapportgesprekken, met de ouders en met het kind zelf. Twee keer per jaar wordt tijdens een teamvergadering gekeken of er groepsdoorbroken acties op een bepaald vakgebied nodig zijn (zoals het bouwlezen: kinderen van groep 7 en 8 lezen samen met kinderen van groep 3 en 4).
2021-2022 was een erg goed jaar qua resultaten. Maar liefst 75% van de kinderen stroomde uit op HAVO/VWO.
2022-2023 zijn de resultaten lager, maar kijken we naar de norm die deze klas moest halen zijn we erin geslaagd deze ruimschoots te overtreffen.
Alle kinderen halen qua rekenen en taal het fundamenteel niveau; daarnaast scoren de groepen boven het streefniveau.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij beschouwen de school als samenleving in het klein, waarbij we de kinderen willen leren om:
- op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
- op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
- constructief conflicten op te lossen
- verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
- open te staan voor verschillen tussen mensen
Wij creëren een positief sociaal en moreel klimaat in de school, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat. Dit doen wij middels ons programma De Vreedzame School. Wij doen er alles aan dat elke leerling individueel sociaal-emotioneel goed in zijn vel zit, zodat het tot de voor hem optimale leerprestaties kan komen. Als dat, om welke reden dan ook, niet lukt, kijken wij wat het kind nodig heeft om wel tot die optimale prestaties te komen.
De kwaliteit van De DIstelvlinder is op orde. Zij gaat proberen in het schooljaar 2022-2023 of het jaar daarop het het eindoordeel "goed" te verwerven.