Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Distelvlinder: Durf met ons jouw eigen vleugels in te kleuren!
Op onze openbare schoolwaar is iedereen welkom. Verschillen worden, of die nu gaan over cultuur, talenten, overtuigingen, of interesses, positief gewaardeerd. Een openbare school besteedt proactief aandacht aan die verschillen, zodat kinderen leren hoe iedereen anders is en leren respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. En dat zij zelf kunnen zijn of worden wie zij willen zijn. De school is immers een van de belangrijkste plekken waar kinderen hun persoonlijkheid ontwikkelen, als ook hun mens- en maatschappijbeeld. Op onze school geven wij daar invulling aan middels ons programma De Vreedzame School.
In onze groepen 1-2 is er veel aandacht voor ontdekkend leren, waarbij de cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind centraal staat. Onze kleuters worden voortdurend uitgedaagd om steeds een stapje verder te komen. Ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen neemt daarbij een belangrijke plaats in.
In de ochtenduren staan de vakken rekenen, taal, lezen en schrijven centraal. In de middaguren is er aandacht voor de creatieve vakken en de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur-/techniek. Daarnaast krijgen de kinderen ook een uur gym en een uur dansen per week, naast facultatieve vakken als drama, schaken, kunstklas, koor, mediatraining, etc.
Op De Distelvlinder bieden wij onze leerlingen de zgn. basisondersteuning. Deze is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Alles begint met het hebben van hoge verwachtingen van de leerlingen en het formuleren van ambities op schoolniveau. Wij verzorgen dit voor onze leerlingen, inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning. Ons schoolteam voert de basisondersteuning uit. Concreet houdt dit in dat de groepsleerkracht, in samenwerking met de andere leden van het schoolteam, onderwijs en ondersteuning geeft aan een groep leerlingen.
Intensief arrangement
De basisondersteuning kan, indien nodig, aangevuld worden met een intensief arrangement. Om deze arrangementen goed te kunnen uitvoeren maken we als school deel uit van het regionaal samenwerkingsverband BePO. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo dicht mogelijk bij de eigen leefomgeving de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft. Er zijn grenzen aan de zorg die De Distelvlinder kan bieden. Het komt helaas (gelukkig zelden) voor dat de zorgvraag te groot is voor onze school (zie hiervoor ons zorgondersteuningsprofiel).Verdiept arrangement
Van oudsher is De Distelvlinder voorloper op het gebied van meer- en hoogbegaafde kinderen. Zij heeft speciale programma's voor kinderen uit alle groepen. Deze worden opgezet en begeleid door onze specialist hoogbegaafdheid, waarbij de kennis steeds meer bij alle leerkrachten onder wordt gebracht. Binnen de school zelf wordt hier projectmatig aan gewerkt. I.s.m. de andere OPO-R scholen binnen Culemborg zijn er plusklassen, waar onze kinderen aan deel kunnen nemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Distelvlinder zorgt voor Passend Onderwijs met een brede basis aan mogelijkheden. Op een uitzondering na lukt het altijd alle kinderen, ook met een extra ondersteuningsbehoefte, van passend onderwijs te voorzien. Indien zich een situatie voordoet waarbij dit aanpassingen van de school vergt kijken wij op dat moment wat er extra nodig is.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.