Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Doordat kinderen een individuele leerroute hebben, en veel regie hebben in het zelf plannen van hun taken, is er niet een vaste verdeling van onderwijstijd voor het onderwijsaanbod (basisvaardigheden, overige vakgebieden en challenges). Sommige kinderen hebben meer tijd nodig voor de basisvaardigheden, anderen minder. Sommige kinderen hebben meer oefenstof nodig, anderen minder. Het ene kind kan meer activiteiten rond thema’s doen dan de ander. Opvallend is het feit dat kinderen met plezier naar school gaan. In een omgeving waar hun eigen interesses en behoeften centraal staan, voelen ze zich gewaardeerd en begrepen. Het resultaat is dat de school een plek wordt waar ze graag naartoe gaan, elke dag opnieuw. Dit uit zich o.a. door kinderen die al een half uur eerder op school komen dan noodzakelijk en/of na schooltijd het prima vinden wanneer een inspiratiesessie nog een uur langer duurt dan de officiële eindtijd.
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.