Wanneer de gesprekken met de leerkracht niet voldoende voor u is, kunt u in gesprek gaan met de directie of interne begeleider.
Het is niet alleen wettelijk verplicht, maar CPOB vindt het ook belangrijk dat ouders, leerlingen en medewerkers de gelegenheid wordt geboden hun klachten over de gang van zaken op school op een goede manier kwijt te kunnen. 'Een klacht is een gratis advies' zei eens een CPOB-directeur en zo is het feitelijk ook. Afhankelijk van de situatie zijn contactpersonen per school, onafhankelijke vertrouwenspersonen en de landelijke klachtencommissie beschikbaar om ervoor te zorgen dat klachten serieus behandeld en afgewikkeld worden. Uiteraard is het van belang allereerst in gesprek met de directbetrokkene(n) een klacht te bespreken en zo mogelijk te voorkomen. Als dat niet mogelijk is of niet lukt dan geven de 'regeling hoe om te gaan met klachten binnen CPOB' en de 'klachtenregeling PO en VO' inzicht in de gang van zaken. Beide regelingen zijn te vinden op de website van CPOB, www.cpob.nl (onder tabblad ouders). De vertrouwenspersoon voor onze school is Margot Steenhoek.
Privacy
Het maken van foto’s en video’s in de school is alleen toegestaan na toestemming van de leerkrachten/of schoolleiding, waarbij de volgende specifieke afspraken gelden:
- Wees terughoudend met het maken van foto’s en video’s.
- Maak foto’s en video’s alleen voor eigen gebruik.
- Zet geen foto’s en video’s op publiekelijk toegankelijke websites of social media.
- Maak overzichtsfoto’s, waar individuele kinderen niet of nauwelijks te herkennen zijn.
- Maak een close-up alleen van je eigen kind.
- Maak geen foto’s van kinderen waar je eigen kind niet op staat.
Social media, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de school
Voor alle gebruikers (medewerkers, leerlingen en ouders/verzorgers)
1.Het is medewerkers en leerlingen niet toegestaan om tijdens de lessen actief te zijn op social media, tenzij door de schoolleiding respectievelijk leraren hiervoor vooraf toestemming is gegeven.
2.Het is betrokkenen toegestaan om kennis en informatie over school en de leden van de school te delen, mits het geen persoonsgegevens betreft en andere betrokkenen niet schaadt.
3.De betrokkene is persoonlijk verantwoordelijk voor de inhoud die hij publiceert op de social media.
4.Elke betrokkene dient zich ervan bewust te zijn dat de gepubliceerde teksten en uitlatingen voor onbepaalde tijd openbaar zullen zijn, ook na verwijdering van het bericht.
5.De school vraagt aantoonbaar schriftelijke toestemming aan medewerkers en ouders om foto-, film-en geluidsopnamen van aan school gerelateerde situaties, waarop zij zijn afgebeeld, op de school-en/of persoonlijke social media te zetten.
6.Het is medewerkers niet toegestaan om met een privéaccount ‘vrienden’ te worden van leerlingen en ouders op social media.
7.Alle betrokkenen nemen de reguliere fatsoensnormen tegenover betrokkenen in de school in acht. Als fatsoensnormen worden overschreden (bijvoorbeeld: hacken van een account, pesten, kwetsen, stalken, bedreigen, radicalisering, zwartmaken of anderszins beschadigen) dan neemt de school passende maatregelen