Koningin Beatrixschool

Ridderstraat 10 4101 BK Culemborg

Op ons heerlijke plein zijn er voldoende speelmogelijkheden. We hebben een begin gemaakt met vergroenen van het plein.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school is een resultaatgerichte school.  Evenals heel veel scholen in Nederland nemen ook wij deel aan de eindtoets van het Cito. Het daaruit voortkomende schoolrapport geeft een goed beeld van de sterke en zwakke punten op cognitief gebied: de schoolscores per vaardigheid worden vergeleken met de landelijke scores.

De Cito Eindtoets is bedoeld om objectief en individueel te kunnen kijken wat een leerling kan. De toets is niet bedoeld om scholen onderling te vergelijken. Omdat onze school relatief klein is, en de grootte van groep 8 per jaar sterk kan verschillen, kunnen de gemiddelde scores op de Cito Eindtoets ook sterk variëren. In de laatste jaren hadden we zeer kleine groepen die onze basisschool verlieten. Deze geven soms een vertekend beeld. 

Een analyse van onze gemiddelde Cito-resultaten in de afgelopen 25 jaar, laten inderdaad zien dat de jaarlijkse scores fluctueren. De analyse laat echter ook zien dat de afgelopen 20 jaar, onze gemiddelde Cito-score slecht eenmaal onder het landelijke gemiddelde kwam, dat was in 2017-2018. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We houden zorgvuldig bij welke resultaten de kinderen behalen. Dat doen we dagelijks door de kinderen te observeren en het gemaakte werk na te kijken, te analyseren en te bespreken. Ook worden dictees en toetsen afgenomen na een afgerond geheel van een leerstofgebied. Meestal worden daarbij de methode gebonden toetsen gebruikt, met de daarbij behorende normeringen.

Daarnaast hanteren we een leerlingvolgsysteem, waarbij landelijk genormeerde toetsen horen, de IEP toetsen. Een leerlingvolgsysteem, wij gebruiken ParnasSys, is een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Het moet gezien worden als een belangrijke aanvulling op de dagelijkse voortgangscontrole. Op systematische wijze worden de vorderingen van leerlingen in beeld gebracht. Voor de school is het een instrument voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs.

We gebruiken we in de onderbouw de module Leerlijnen om de observaties t.a.v. de ontwikkeling van de kinderen logisch en overzichtelijk in beeld te brengen. In de groepen 3 t/m 8 hebben we een leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen (IEP module Hoofd). Bij leerlingvolgsystemen gaat het om het volgen van leerlingen en het regelmatig vaststellen van hun daadwerkelijke vooruitgang. We willen meten wat het verschil in niveau aan het begin en aan het einde van een bepaalde periode is. Het niveau is belangrijk, maar veel belangrijker is te weten of en in welke mate een leerling vooruit gaat (dus daadwerkelijk leert). Daarbij krijgen wij ook een vrij nauwkeurig beeld van de school als geheel. De resultaten worden gebruikt om het aanbod van de lesstof aan te passen aan het niveau van de kinderen. De uitkomsten zijn van invloed op het handelen van de leerkrachten. Op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen worden gegevens, verkregen van leerkrachten én leerlingen zelf, verzameld in de IEP module Hart. Alle gegevens worden in computerbestanden en leerlingendossiers opgeslagen. De resultaten worden uiteraard besproken met kind en ouders. 

Na iedere Methode Onafhankelijke Toets (IEP)-periode volgt een schoolbrede diepteanalyse. Aan de hand van deze diepteanalyse wordt gekeken welke interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen. Dit kan zijn door veranderingen in de aanpak in de klas of school.

De inspectie heeft de verklaringen behorende bij de EindToets en de diepte-analyses bestudeerd en te kennen gegeven vertrouwen te hebben in de schoolbrede aanpak van onze school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Welke school voor het voortgezet onderwijs bij uw kind past, hangt af van de interesse, motivatie en aanleg van het kind. Met ons onderwijs proberen we het maximale uit elk kind te halen.  Zo zorgen we ervoor dat uw kind in de meest geschikte vorm van het voortgezet onderwijs terecht komt waar het goed mee kan komen. De specifieke voorbereiding op het voortgezet onderwijs gebeurt in groep 8. 

Onze school heeft een jarenlange traditie van overleg met de middelbare scholen in Culemborg. Onze adviezen worden dan ook vrijwel altijd overgenomen door het vervolg onderwijs.

Ook wanneer de leerlingen eenmaal op de middelbare school zitten, krijgen wij nog informatie over hun sociale en cognitieve ontwikkeling daar. Dit helpt ons om onze adviezen te verbeteren. De eerste adviesgesprekken beginnen in groep 7, in deze groep maken de kinderen ook de Entreetoets. In groep 8 volgt het definitieve advies. 

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Het nieuwe wetsvoorstel neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen:

-Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.

-Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

-Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

-Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun schooladvies.

-Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets.

-Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

-Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

-Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

-De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

-Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden ook minder mondige ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school.

-De school geeft in maart een hoger schooladvies als de leerling de doorstroomtoets beter gemaakt heeft.

-Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen.

-Scholen kunnen kiezen uit vijf toetsen: vier doorstroomtoetsen van bedrijven en een doorstroomtoets die door de overheid wordt aangeboden.

Advies van de school:

Eind groep 7 krijgt uw kind al een voorlopig advies voor het vervolgonderwijs. Dit advies is opgesteld aan de hand van alle resultaten van uw kind in de afgelopen jaren bij ons op school. Het advies komt door een gesprek met de leerkrachten van de groepen 6 t/m 8 en de intern begeleider tot stand.  In een gesprek met de ouders en het kind wordt dit schooladvies toegelicht. Doordat u al in groep 7 het voorlopige advies krijgt kunt u gericht met uw kind naar open dagen van het vervolgonderwijs. Uiteindelijk ligt de keuze voor het voortgezet onderwijs in handen van de ouders, al wordt het advies van onze school altijd aan de door de ouders gekozen school voor voortgezet onderwijs kenbaar gemaakt. Het advies van de school is belangrijk bij de schoolkeuze. De leerkrachten hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook gegevens zoals de belangstelling van het kind, de zin in studeren, de wil om zich ergens voor in te zetten en de behoefte aan hobby's en vrije tijd.

Uitstroomgegevens:

De uitstroom aan het einde van de basisschool is over het algemeen evenwichtig verdeeld over de verschillende types vervolgonderwijs. Dit kan niet los gezien worden van de evenwichtige verdeling over de opvoedkundige milieus bij de instroom aan het begin van de basisschoolperiode. Een school is voor een belangrijk deel afhankelijk van de talenten die de kinderen meebrengen.

Onze school garandeert u dat de kinderen in een prettige sfeer gestimuleerd worden hun talenten volledig te ontplooien.  Het percentage kinderen dat naar de verschillende vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8.

Overgestapt en dan?

Met de scholen van het voortgezet onderwijs in Culemborg hebben wij een goed contact. Ze houden ons op de hoogte van hoe onze kinderen het daar doen. Wij volgen de kinderen o.a. door de rapportages vanuit het voortgezet onderwijs, het contact met henzelf en hun ouders gedurende hun studie. Enerzijds omdat wij vanuit de basisschoolperiode menselijke belangstelling hebben voor het verdere leven van de kinderen die onze school verlaten, anderzijds omdat we open staan voor feedback om het onderwijs tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs te verbeteren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Koningin Beatrixschool wil kinderen stimuleren om later actief aan de democratische samenleving deel te laten nemen. Daar heb je kennis en vaardigheden voor nodig, zoals respectvol met elkaar omgaan en respectvol discussiëren. Bovendien vindt de school het van belang dat kinderen leren handelen vanuit met elkaar gedeelde normen en waarden. Vanuit dit oogpunt op burgerschapsvorming werkt de school nauw samen met het Thomashuis Culemborg, een huis waar mensen met een verstandelijke beperking wonen. Zowel in de bovenbouw als in de onderbouw worden er regelmatig activiteiten georganiseerd waarin bewoners van het Thomashuis Culemborg participeren. Dit heeft ertoe geleid dat kinderen een open en positieve houding hebben tegenover de gehandicapten. De school ervaart dit als zeer belangrijk aangezien burgerschapsvorming leert dat kinderen de verschillen tussen mensen en groepen leren waarderen. Hoe eerder er met burgerschapsvorming wordt begonnen, hoe beter.

Kinderen moeten namelijk burgers worden die betrokken zijn in en bij de samenleving, waar ze deel van uit maken. Normen en waarden zijn daarbij van groot belang. De kinderen zullen bereid moeten zijn en het vermogen moeten hebben, om deel uit te maken van de gemeenschap.

De deelname is actief en overeenkomstig met de gangbare waarden en normen van die gemeenschap.

Zaken die we samen ondernemen zijn o.a.:

- Schoolomgeving schoonhouden

- Vieringen (Kerst, Pasen, Sinterklaas)

- Handarbeid (en grote kunst tentoonstellingen)

- Spelletjes

- Talentmiddagen

- Uitjes, o.a. bezoek aan de Plantage, de kinderboerderij, zorgboerderij De Witte Schuur en dagbesteding Het Gevlekte Schaap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken met omgeving
  • Samenwerken in de school
  • Samen verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2020 is de inspectie op school geweest en hebben we een intern audit team mogen verwelkomen vanuit onze eigen stichting.

Beiden zijn erg goed verlopen. Uit de onderzoeken kwamen geen grote verbeterpunten.

Alles staat op voldoende of goed, met punten waar uit de onderzoeken naar voren kwam dat we als voorbeeld voor andere scholen kunnen fungeren.

Een prachtige uitkomst dus!

Enkele punten uit de rapporten zijn:

  • De school is in ontwikkeling met het groepsdoorbrekend onderwijs.
  • De talentmiddagen op creatief en cognitief gebied zijn mooie ontwikkelingen, die inspelen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
  • De auditcommissie spreekt haar bewondering uit voor het beleidsplan Burgerschap en de verbinding met het Thomashuis.
  • In de school heerst een goed veilig en ondersteunend klimaat. Dit blijkt uit de manier waarop kinderen met elkaar omgaan en de wijze waarop leerkrachten met leerlingen omgaan. Dit wordt ook bevestigd door de leerlingen en ouders.
  • Ook de samenwerking van de school met externe partners is op diverse punten een voorbeeld voor andere scholen.
  • De ruime lokalen en de hal zijn gezellig ingericht en ademen een fijne sfeer uit.
  • Door de hele school heen heerst rust.

We zijn blij met deze uitkomsten. Dit geeft ons energie geeft om op de ingeslagen weg voort te gaan.

De inspectie schrijft in de samenvatting van het bezoek dat ze in maart 2015 aan onze school brachten het volgende:

- De school behaalt stabiele, cognitieve eindresultaten die passen bij de kenmerken van de leerlingenpopulatie.

- De kwaliteit van de instructie en de actieve betrokkenheid van de leerlingen zijn van voldoende niveau.

- De school draagt zorg voor de veiligheid van de leerlingen en het personeel.

- Op de school heerst een prettige en positieve sfeer.

- De schoolleiding vertoont onderwijskundig leiderschap en een hoog kwaliteitsbewustzijn. In het team is er veel draagvlak voor het beleid.

Wanneer u het hele rapport wilt lezen of wilt kijken hoe de andere Culemborgse scholen uit het onderzoek gekomen zijn kunt u dit kijken op: http://www.onderwijsinspectie.nl/toezicht/resultaten-regiopilot-culemborg

Terug naar boven