Basissch De Waai

Bostulp 52 5432 HK Cuijk

Schoolfoto van Basissch De Waai

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen schooljaren scoort De Waai op de eindtoetsresultaten 'hoger dan van een school met een vergelijkbare leerlingenpopulatie verwacht mag worden' (onderwijsinspectie).

Het schoolgemiddelde is: 541,2 (alle leerlingen meegewogen).

Bij de eindtoetsresultaten wordt rekening gehouden met de schoolpopulatie. Scholen worden om die reden ingedeeld in een scholengroep.

De norm van iedere scholengroep kent de bandbreedte: ondergrens-gemiddeld-bovengrens. Voor De Waai geldt de onderstaande bandbreedte:

Ondergrens: 535.1

Gemiddeld: 537.1

Bovengrens: 539.1

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Waai is in juni 2017 bezocht door de Onderwijsinspectie. De inspectie beoordeelt de kwaliteit van De Waai als 'Goed' (hoofdconclusie). Van de 14 meegewogen standaarden zijn er 10 als 'Goed' bestempeld (zie: inspectierapport 2017). Enkele opmerkingen uit het rapport:

"Het meest sprekende kwaliteitsaspect van de school vormt de manier waarop het 'eigenaarschap' van de leerlingen én van de leraren tot zijn recht komt...

Mede door de school-brede aandacht voor het leggen van verantwoordelijkheden bij de leerlingen is er een stimulerend pedagogisch klimaat ontstaan, waarbinnen verreweg de meeste leerlingen zich gekend en gezien weten, ook leerlingen die elders buiten de basisondersteuning dreigden te vallen. Tijdens de uitgevoerde observaties konden we die positieve sfeer ook ervaren...

Zowel de leerlingen als hun ouders zijn overwegend erg positief over de veiligheid binnen de school en over de maatregelen die de school structureel heeft getroffen om ongewenst gedrag zo veel als mogelijk tegen te gaan. Om bijvoorbeeld pesten tegen te gaan, besteden de leraren aan het begin van elk leerjaar een ruime periode structureel aandacht aan de groepsvorming en aan de binnen de groep zelf te eerbiedigen afspraken. Ook weten de leerlingen bij welke teamleden zij, naast hun eigen leraar, terecht kunnen als ze iets dwarszit...

Het team van De Waai werkt gestaag, op basis van een heldere visie op de gewenste onderwijskwaliteit een flink aantal ontwikkelingstrajecten af, waarbij de schoolleiding zowel zicht houdt op het te bereiken einddoel als op de tussenliggende doelen. De hele planningssystematiek is traceerbaar in een groot aantal documenten, waaronder inhoudelijke jaarverslagen. Het is voor de school niet alleen belangrijk dat ze zichzelf regelmatig tegen de lat houdt, maar dat er ook met enige regelmaat externe audits plaats vinden. In de periode voorafgaande aan dit onderzoek en na het opstellen van de zelfevaluatie heeft er bijvoorbeeld een externe deskundige een analyse gemaakt van enkele, voor de school cruciale beleidsterreinen...

In alle drie de schooljaren die meetellen voor het geven aan een waardering over de eindresultaten van de school lag de gemiddelde score van alle leerlingenuit groep 8 ruim boven de voor deze school geldende bovengrens".

Terug naar boven