Wat is de klachtenregeling?
Een school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar omgaan. Botsingen en meningsverschillen zijn dan ook niet bijzonder en worden vaak in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Wij stellen het op prijs dat de klacht op de juiste plek wordt geuit. Als de klacht betrekking heeft op de klas of de leerkracht, kan het probleem worden besproken met de groepsleerkracht. Als het algemene schoolse zaken betreft, kunt u terecht bij de directie. Elke klacht wordt serieus genomen en beschouwd als een gratis advies. Als het voor u niet mogelijk is om met de leerkracht of de directeur in gesprek te gaan, kunt u bij de interne contactpersonen terecht. De interne contactpersonen zijn leerkrachten van de school.
U kunt ook bellen met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is in dienst van het GIMD, specialist op het gebied van bedrijfsmaatschappelijk werk. Hier kunt u terecht met klachten over seksuele intimidatie, ernstig psychisch, verbaal of fysiek geweld, discriminatie. De interne contactpersonen of de vertrouwenspersoon kunnen u doorverwijzen naar de onafhankelijke klachtencommissie. De vertrouwenspersoon onderzoekt de klacht, hoort de partijen en brengt vervolgens verslag uit aan de klachtencommissie. Samen met de vertrouwenspersoon kunt u besluiten met uw klacht hogerop te gaan. U kunt natuurlijk ook zelfstandig tot dit besluit komen, zonder de vertrouwenspersoon in te schakelen.
De klachtencommissie bestaat uit drie onafhankelijke personen en behandelt de klachten die via de vertrouwenspersoon binnenkomen. De commissie geeft advies voor of bemiddelt bij het oplossen van klachten. Alles wat er besproken wordt tijdens de klachtenprocedure is vertrouwelijk. De interne schoolcontactpersonen, de klachtencommissie en de vertrouwenspersoon hebben geheimhoudingsplicht. Naar hulpverlenende instanties zal alleen datgene verteld worden dat voor het afhandelen van de procedure van belang is. De klachtencommissie bestaat uit mensen die geen binding hebben met de school, maar wel heel goed kunnen inschatten wat er op scholen kan spelen. Ieder schoolbestuur is verplicht aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie.