In het schooljaar 2022-2023 is met het team gesproken over onze visie en de ambities die daar bijbehoren. Uit deze ambities vloeien een aantal acties en speerpunten voort, die uitgezet worden over de komende beleidsperiode.
Versterken van het kindcentrum
Doel: Wij stellen ons ten doel om een ononderbroken ontwikkelingslijn te ontwikkelen voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Hiermee beogen wij een gemakkelijke instroom voor kinderen, het vroegtijdig inschakelen van ondersteuning als er meer zorg nodig is en meer structuur voor de kinderen. Ook zien wij meer mogelijkheden voor VVE.
Inrichting: Binnen kindcentrum De Leydraad werken Kinderopvang Eigenwijze en basisschool De Leydraad intensief samen en vullen elkaar aan. De visie op opvoeden is gedeeld en het pedagogisch klimaat is op elkaar afgestemd. De zorgstructuur binnen het kindcentrum is afgestemd op elkaar. Door regelmatige bezoeken van oudste peuters aan de kleuterklas is er een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. In uitingen naar buiten treden de twee organisaties zoveel mogelijk op als één kindcentrum.
Waar staan we? De kinderopvang van jonge kinderen is gehuisvest in hetzelfde gebouw als de basisschool. Voor de BSO kinderen is een ruimte buiten het schoolgebouw beschikbaar. Er is een warme overdracht van kinderen die van de opvang overstappen naar de basisschool. Ook kunnen peuters komen “oefenen” in de kleuterklas. Soms worden er kleine gezamenlijke activiteiten georganiseerd. Er zijn contacten tussen pedagogisch medewerkers/leerkrachten en teamleiders/schooldirectie. Contacten op directieniveau zijn er ook en worden geïntensiveerd.
Ruimte voor ontwikkeling:
- intensiveren van de contacten op directieniveau;
- afstemmen van visie en pedagogisch handelen;
- mogelijkheden van peuter/kleuter activiteiten benutten;
- delen van thema’s en activiteiten en bepalen waar we samen op kunnen trekken';
- ontwikkelen van een gezamenlijke huisstijl en opzetten van een PR campagne.
Versterken van professionele schoolcultuur
Doel: Het team stelt zich ten doel de professionele schoolcultuur verder te versterken. Binnen een professionele schoolcultuur is sprake van professioneel gedrag van iedereen dat bijdraagt aan de doelen van de school, bijdraagt aan toename van welbevinden van de persoon zelf en óók bijdraagt aan toename van het welbevinden van anderen. Het team heeft een gedeelde visie over wat belangrijk is in het onderwijs en wat de doelen zijn die de school wil bereiken; de cultuur is verbonden met de koers van de school. Kenmerkend is de erkende ongelijkheid met als vertrekpunt: alle mensen zijn gelijkwaardig, als professional zijn we dat niet. Hierbij zijn draagvlak en transparantie van belang en is er sprake van ondernemerschap waarbij fouten maken mag. Bovenaan de lijst van prioriteiten staat altijd de kwaliteit van het onderwijs.
Inrichting: Op KC De Leydraad heerst een open sfeer. Het relatief kleine team heeft elkaar nodig. Hiervan is iedereen zich bewust en het zorgt voor een sterke band. Leerkrachten voelen veel autonomie. Het afgelopen jaar is gestart met het vastleggen van afspraken. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, zodat iedereen hetzelfde reageert op ongewenst gedrag. Er is veel professionele kennis op school. Deze willen we verder delen en breed inzetten voor alle leerlingen.
Waar staan we? Uit teamonderzoek blijkt een grote mate van vertrouwen en autonomie. Men ervaart dat er grote gezamenlijkheid is ten aanzien van de doelen die men als school nastreeft. En ook scoort het team hoog op erkende ongelijkheid. De grootte van het team heeft invloed op de besluitvaardigheid van het team. De overlegmomenten kunnen beter en efficiënter worden gestructureerd.
Ruimte voor ontwikkeling:
- Inzetten specialisten (leerkrachten met een specialisme krijgen gefaciliteerde uren en taakuren om zich verder te ontwikkelen in hun vakgebied en door deze kennis terug te brengen in het team, dan wel door gast- en vaklessen, dan wel door ondersteuning van de leerkracht.)
- Doorontwikkeling gespreid leiderschap
- Vastleggen van afspraken
Borgen van kwaliteit
Doel: Onder kwaliteit verstaan we de mate waarin we erin slagen om onze doelen te bereiken naar tevredenheid van onszelf, ouders, leerlingen en de overheid. Deze doelen zijn afgeleid van onze visie en onze missie en vormen de zg. schooleigen doelen. Onze doelen omvatten niet alleen het effectief aanleren van kennis en vaardigheden maar ook de vorming tot zelfstandige en zelfverantwoordelijke personen. Om onze doelen te realiseren hanteren wij een kwaliteitscyclus en sturen wij op een professionele en veilige verbetercultuur.
Inrichting: Voor de monitoring van onze kwaliteit is er een kwaliteitscyclus ingericht die bestaat uit: plannen, uitvoeren, monitoring/borging en aanpassing/verantwoording. Deze cyclus vindt op bestuurs- en schoolniveau plaats en de gesprekken hierover zijn zowel formeel als informeel. Het kwaliteitssysteem wordt uitgewerkt in verschillende kwaliteitsdocumenten en kwaliteitskaarten (en ambitiekaarten voor de kernvakken) die in onderlinge samenhang zijn uitgewerkt. Er worden diverse instrumenten gehanteerd, zoals data uit het leerlingvolgsysteem en observaties, bestuurlijke visitaties, audits, vragenlijsten et cetera. 6.3.3.
Waar staan we? Uit diverse onderzoeken blijkt dat de kwaliteit op orde is. Er zijn nog wat ongeschreven regels en afspraken die nergens vast liggen. We starten in het schooljaar 2023-2024 met het invoeren van de methode De Zaken van Zwijsen. Wij gaan onze visie op leesonderwijs herijken en kiezen van daaruit een nieuwe methode voor het technisch lezen. We gaan ons verder oriënteren op hoe we het sociaal-emotioneel welbevinden, de weerbaarheid, de veerkracht en het gevoel van veiligheid van onze leerlingen kunnen versterken.
Ruimte voor ontwikkeling:
- Schrijven van een aantal kwaliteitskaarten waarbij omschreven wordt hoe wij op KC de Leydraad de zaken aanpakken.
- Invoering van de methode De Zaken van Zwijsen.
- Versterken van de kwaliteitscyclus.
- Kiezen en invoeren van een nieuwe leesmethode.
- Oriëntatie op sociaal-emotioneel welbevinden