Openbare Basisschool Het Stelleplankier

Hovenierstraat 1 4486 CK Colijnsplaat

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We meten de tussenresultaten middels de genormeerde toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie een kind is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee onze leerkrachten samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

De resultaten worden door de leerkrachten op groeps- en individueel niveau geanalyseerd. Dit houdt in dat de leerkrachten verklaringen zoeken voor de toets resultaten en inzicht krijgen in waar leerlingen zijn in de leerlijn. Hebben de leerlingen voldoende groei doorgemaakt op de verschillende vakgebieden? Op basis van hun analyse stellen ze een passend aanbod samen voor de volgende periode. Met het hele team analyseren we de toets gegevens op schoolniveau. We bespreken samen waar we staan als school en zetten indien nodig acties uit op schoolniveau. De analyse wordt beschreven in het analyse- en opbrengstendocument.

De leerkrachten bespreken de resultaten ook met de kinderen, zodat ook zij inzicht hebben in waar ze staan in hun ontwikkeling: Wat gaat goed?, Wat lukt nog niet?, Wat heb ik nodig om de volgende stap te zetten? en Hoe ga ik die volgende stap zetten?

De intern begeleider en directeur hebben hierin een ondersteunende en coachende rol.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Wij baseren het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7.

Welke stappen horen er bij het doorstroomadvies:

  • We melden de school tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school naar keuze.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind in zijn kracht

Een kind leert het beste binnen een veilig pedagogisch klimaat, met positieve groepsvorming en plezier. We vinden het dan ook belangrijk om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit gaat om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Uiteindelijk leidt dit tot een sociaal-emotioneel welbevinden, wat betekent dat een kind lekker in zijn vel zit, zijn emoties leert herkennen en hanteren, en dat hij steeds beter in staat is waardevolle relaties aan te gaan.
We werken rondom de zeven waarden van Hiro, onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling:

  • Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen’
  • Samenwerken ‘elkaar altijd helpen’
  • Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten’
  • Beheersing ‘in balans blijven’
  • Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden’
  • Discipline ‘doen wat nodig is’
  • Plezier 'lachen en veel lol maken'



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef van jezelf en de ander
  • Relaties hanteren
  • Keuzes kunnen maken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven