Openbare Basisschool Het Stelleplankier

Hovenierstraat 1 4486 CK Colijnsplaat

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Het Stelleplankier

Het team

Toelichting van de school

Ons team:

Juf Linda en juf Saskia in groep 1-2
Juf Tamara en juf Cynthia in groep 3-4
Meester Sjoerd in groep 5-6
Juf Annegien en juf Jo-Anne in groep 7-8
Juf Jeanette en juf Belinda onderwijsassistent
Juf Cynthia leerkrachtondersteuner
Juf Bente zorgassistent
Juf Esther intern begeleider
Meester Jos bovenschools ICT-er
Juf Marjan directeur
Juf Linda en juf Annegien 1 dag A-pool
(leerkrachten in de A-pool vervangen op alle scholen van ons bestuur en hebben onze school als stamschool. Dit betekent wanneer zijn geen vervangingswerk hebben, ze op onze school ingezet worden)
Meester Jacco re-integreert op onze school 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Een medewerker kan in overleg met de directeur om een bepaalde reden verlof (kort of langdurig) aanvragen. Bij de vervangingspoule van het bestuur kan een verzoek voor vervanging worden gedaan. Door het toenemend personeelstekort zal een vervanging steeds vaker intern opgelost moeten worden indien mogelijk. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken in vier combinatiegroepen:

  • Groep 1-2 start met 14 leerlingen
  • Groep 3-4 met 21 leerlingen 
  • Groep 5-6 met 24 leerlingen
  • Groep 7-8 met 23 leerlingen

Op woensdag- en donderdagmiddag werken we in drie mixgroepen:

  • mixgroep 1-2-3
  • mixgroep 4-5
  • mixgroep 6-7-8

We werken dan met projectblokken zoals leesbevordering, muziek, digitale geletterdheid, vormingsonderwijs, kunst en cultuur en verkeer.
We zetten hierbij de talenten en interesses van de leerkrachten in.
Voor sommige projectblokken maken we gebruik van externe vakdocenten van bijvoorbeeld de muziekschool, de bibliotheek en vormingsonderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het document leertijd staat de invulling van de onderwijstijd op onze school beschreven.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het document leertijd staat de invulling van de onderwijstijd op onze school beschreven.

Methodes en materialen:

* Kleuteruniversiteit: groep 1/2

* Lezen en spelling groep 3: Veilig Leren Lezen (Kim versie)

* Lezen groep 4 t/m 8: Blink lezen

* Taal en spelling: Taalactief 

* Rekenen/wiskunde: Wereld in Getallen 

* Schrijven: Pennenstreken

* Aardrijkskunde: Blink wereld

* Geschiedenis: Blink wereld

* Techniek, biologie: Blink wereld

* Sociaal Emotioneel Leren: Hiro

* Muziek: Eigenwijs

* Engels: Groove me

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kind advies team

Hoe werkt het Kind Advies Team (KAT)op onze school?

In de meeste gevallen doorlopen kinderen de basisschool zonder problemen, maar soms gaat het (tijdelijk) wat minder goed op school/kinderopvang en thuis. In dat geval overleggen school/kinderopvang en ouders samen wat de oorzaak is en wat er nodig is om een kind weer verder te helpen. Meestal komen de school/kinderopvang ende ouders tot een aanpak die werkt en gaat het al snel weer beter met het kind. Maar soms lukt dat niet. Dan is het belangrijk dat er extra deskundigheid kan worden ingeroepen en kan een kind besproken worden in het KAT. Het Kind Advies Team biedt ‘overleg op maat’ per kind. Ouders zijn daar altijd bij aanwezig en worden direct betrokken bij de advisering en afspraken. De bespreking per kind duurt ongeveer30 minuten en vindt plaats op de school.

Wie zitten er aan tafel tijdens het KAT? 
- u als ouder(s) / verzorger(s)- de IB-er (intern begeleider van de school/of de kinderopvang)- jeugdconsulent van het Centrum voor Jeugd en Gezin- maatschappelijk werker- jeugdgezondheidszorg (GGD)De IB-er is uw contactpersoon binnen de school of kinderopvang.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Mogelijkheden
Op Het Stelleplankier is er op het gebied van zorg veel mogelijk. Op alle vier gebieden: leren en ontwikkeling, fysiek en medisch, gedrag,  sociaal- emotioneel en werkhouding, kan de juiste zorg geleverd worden mits er ondersteuning middels een arrangement vanuit samenwerkingsverband Kind op 1 mogelijk is voor een zorgleerling. Het welbevinden van het kind is de belangrijke graadmeter of wij als school de juiste passende ondersteuning kunnen bieden.

Grens
Onze grens op het gebied van zorg ligt bij kinderen met een visuele of auditieve stoornis, ernstige gedragsproblemen en kinderen met het syndroom van down. Met onze grote combinatiegroepen en het feit dat niet alle leerkrachten de competenties hebben om deze leerlingen te begeleiden ligt hier voor ons een grens. We staan echter altijd open voor een gesprek om mogelijkheden te verkennen of wij als school passende ondersteuning kunnen bieden.  Bij gedragsproblemen is de veiligheid van de groep belangrijker dan het individuele kind.

Ambitie
Zorg en ondersteuning blijven bieden aan zoveel mogelijk kinderen binnen onze mogelijkheden. We willen kinderen de kans bieden binnen hun eigen dorp naar school te laten gaan. Hierbij staat het welbevinden en een blijvende ontwikkeling van het kind centraal.                                                 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in het gebouw van de school. We gebruiken daarbij Kleuteruniversiteit (digitale thematische projecten), Themaplanners (4 weken), Verteltassen en Themaboeken.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen. Hierdoor kunnen deze kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op hun verdere schoolloopbaan.

VVE valt in twee delen uiteen:

Voorschoolse educatie
Dit gebeurt op de peuterspeelzaal en/of het kinderdagverblijf en richt zich op peuters van 2 à 2,5 en 3 jaar. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van gemeenten.

Vroegschoolse educatie
Dit gebeurt op de basisschool en is gericht op kleuters.

Een VVE-programma richt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden.
Het omvat de:

Taalontwikkeling
Hierbij gaat het om woordenschat en het stimuleren van de beginnende geletterdheid.

Beginnende gecijferdheid Hierbij gaat het om het leren tellen, het meten en de oriëntatie in ruimte en tijd.

Motorische ontwikkelingHierbij gaat het om het ontwikkelen van de grove en de fijne motoriek.

Sociaal-emotionele ontwikkelingHierbij gaat het om het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken.

De kerngroep VVE-overleg komt met alle betrokken instanties (school, Kibeo, GGD) 3 á 4 keer per jaar bij elkaar.

Thema's
De onderbouwleerkrachten en pedagogisch medewerkers stemmen jaarlijks thema's af waarover zowel de peuters als de kleuters spelen en werken.

Samen spelen
De peuters komen meerdere keren per jaar samen met de pedagogisch medewerker samen spelen met de kleuters of doen mee met een kringactiviteit.
Onze ambitie is het opzetten van een peuter-kleuter klas waarbij de peuters en de kleuters structureel één of meerdere dagdelen per week samen leren.

Peuter-Kleuter groep
Elke maandag komen de peuters en kleuters tijdens schoolweken een deel van de dag samen om van én met elkaar te leren. In de peuter-kleutergroep werken de kinderen aan hetzelfde thema en doen ze gezamenlijke activiteiten. De peuters worden zo op een speelse manier uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen en worden nog beter voorbereid op de basisschool. Ze leren alvast de leerkracht en toekomstige klasgenootjes kennen, wat de overstap naar de kleuterklasklein maakt zodra een peuter 4 jaar wordt. De leerkrachten van groep 1-2 en de (senior) pedagogisch medewerker van Kibeo zorgen gezamenlijk voor een verantwoord en uitdagend programma.

Overdracht gesprek
Vijf weken voordat een peuter doorstroomt naar groep 1-2 vindt er een gesprek plaats tussen de ouders- pedagogisch medewerker- leerkracht en indien nodig de intern begeleider. In dit gesprek wordt de ontwikkeling van de peuter besproken, maken ouders kennis met de leerkracht, ontvangen ouders informatie over school en worden er wenafspraken gemaakt voor het kind.

Stoeltjes middag
Twee keer per jaar worden toekomstige leerlingen besproken. Indien nodig wordt er een extra overleg ingelast. Uitwisseling tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers lopen een dagje bij elkaar mee om op de hoogte te zijn van de organisatie en werkwijze. De peuterspeelzaal en de basisschool werken met de doorlopende leerlijn KIJK.

Verteltassen
Ter bevordering van de leesontwikkeling en betrokkenheid krijgen kinderen een verteltas mee naar huis. Deze tassen zijn gevuld met taal/lees stimulerende materialen. Dit is een doorgaande lijn vanuit de peuterspeelzaal en de onderbouw van de basisschool.

Terug naar boven