Indien u een klacht heeft, dan bespreekt u deze eerst met de groepsleerkracht van uw kind. De groepsleerkracht meldt het resultaat van het gesprek bij de directeur. Voor dagelijkse dingen is een dergelijke handelwijze meestal voldoende. Mocht het gesprek voor uw gevoel niet naar tevredenheid zijn verlopen, dan meldt u dit bij de directeur van de school. De directeur houdt een gesprek met de ouder(s) en de groepsleerkracht. Mocht dit gesprek ook niet naar tevredenheid van u verlopen, dan kunt u met uw klacht terecht bij de schoolkring en/of het bestuur. Op deze wijze blijven betrokkenen in gesprek met elkaar.
Vertrouwenspersoon CBS Dr. Picardt
Janine Westerhof (janine.westerhof@fiers.nu)
Bijzondere klachten
Op een zestal terreinen echter kunnen de klachten zo belangrijk zijn, dat hiervoor een aparte procedure is opgesteld hoe met deze klachten moet worden omgegaan. Deze terreinen zijn:
- Seksuele intimidatie
- Agressie, geweld en pesten op school
- Kindermishandeling
- Sponsoring
- Onderwijskundig beleid
- Bestuursbeleid
Heeft u een klacht op één van bovengenoemde terreinen, dan moet deze klacht - schriftelijk en op naam - worden ingebracht binnen een geleding van de school, de vereniging of de klachtencommissie.
Landelijke regeling
Ons bestuur heeft voor alle scholen gekozen voor de landelijke klachtenregeling voor primair en voortgezet onderwijs.
Welke klacht op welk niveau?Hieronder is in een beslisschema de eerste stap aangegeven, op welk niveau u uw klacht moet indienen. Gekozen is voor de mogelijkheid om ook klachten in te dienen van zaken, die buiten de school liggen. Hiermee is bedoeld om vooral leerlingen de mogelijkheid te bieden met een vertrouwd iemand over problemen te praten. Vandaar dat gekozen is voor niveau 2: de vertrouwenspersoon van de school. Deze vertrouwenspersoon bepaalt vervolgens wat er met de klacht gedaan wordt, maar meldt altijd aan het bestuur. Voor klachten, die de school betreffen is een verschillende instap gegeven.
Beslissingsschema niveau indiening klachten
1: Directeur Klachten onderwijskundig beleid
2: Contactpersoon school Klachten seksuele intimidatie; discriminatie; kindermishandeling; agressie, geweld, pesten:- als dit niet op school plaatsvindt, of- als het een situatie betreft van leerling en leerling-anders doorverwijzen naar niveau 4
3: Contactpersoon bestuur Klachten sponsoring en bestuursbeleid (zie ook niveau 4)
4: Vertrouwenspersoon Klachten seksuele intimidatie; discriminatie; kindermishandeling; agressie, geweld, pesten op school:- als het een situatie betreft tussen leerkracht en leerling op school.
Als er op genoemd niveau naar het oordeel van de klager of beklaagde geen bevredigende oplossing wordt voorgesteld, staat het de klager of beklaagde vrij om de klacht bij een hoger niveau te leggen.
Landelijke klachtencommissie
Ook is het mogelijk om het bestuur gemotiveerd d.m.v. een schriftelijk verzoek te vragen de klacht voor te leggen bij de landelijke klachtencommissie, ingesteld door de Besturenraad PCO. Het bestuur mag zo’n verzoek niet weigeren.
Ons bestuur is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Primair Onderwijs (LKPO)
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 3943440 AJ Woerden
T: 070-3861697
E: info@gcbo.nl
W: www.gcbo.nl
Adressen en telefoonnummers
Niveau 3 (bestuur)
Niveau 1 (school) Dhr. P. Zwartscholten
Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs
Voor klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld, discriminatie en extremisme kunt u terecht bij het Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900-113111 (lokaal tarief) of www.onderwijsklachten.nl.Advies- en Meldpunt Kindermishandeling
Vermoedt u kindermishandeling? Dan kunt u anoniem het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling bellen: 0900-1231230