Paul Krugerschool

van Heutszsingel 9 7741 ER Coevorden

  • Onze school heeft het oudste en tevens mooiste schoolgebouw van de stad Coevorden.
Het pand is karakteristiek maar modern van binnen.
  • Schoolbreed maken we hier gebruik van. Een positief leer- en spelklimaat is belangrijk voor het welbevinden van ieder kind.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Uiteraard doen wij ons uiterste best om bij afwezigheid van een leerkracht vervanging te regelen. We nemen daarin de volgende stappen:

* We vragen een leerkracht uit de invalpool van Fiers

* We schuiven intern met leerkrachten en/of onderwijsassistenten

* De directeur of IB-er gaat voor de klas.

Wanneer dit allemaal niet mogelijk is dan zijn wij genoodzaakt een groep vrij te geven. Dit laten wijouders/verzorgers op het laatst ’s ochtends om 7.30 uur weten via Parro. Dit doen wij echt alleenwanneer het niet anders kan. We proberen in zo’n geval wel altijd noodopvang aan te bieden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we op maandag en dinsdag met 9 groepen (groep 0/1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8. Op woensdag, donderdag en vrijdag werken we met de volgende groepen: groep 0/1, groep 2/3, groep 2/3 groep 4, groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8)

Op onze school werken een aantal vakleerkrachten en coördinatoren. 

We hebben een reken- en taalcoördinator die geschoold zijn en binnen de bijbehorende vakken zorgen voor continuïteit en vernieuwing.

Voor de leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn beschikken wij over een leerkracht die hiervoor geschoold is. Zij begeleidt de leerlingen op woensdag in de school. Tevens adviseert zij de collega's om leerlingen te begeleiden bij de dagelijkse lessen in de groep.

Onze school beschikt over 2 kanjercoördinatoren. Zij zorgen voor de doorgaande lijn van de kanjertraining in de school. Houden nieuwe ontwikkelingen bij en zorgen er tevens voor dat alle leerkrachten die aan de school verbonden zijn de licenties in bezit hebben.

Tevens is er een docent gym werkzaam bij ons op school.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op onze school hebben we een eigen peuterspeelzaal; Peuterstap, Peuterstap heeft een extra aanbod voor het jonge kind;voor- en vroegschoolse educatie (VVE) 

Peuterstap is geopend van maandag t/m vrijdagochtend en op twee middagen; dinsdagmiddag en donderdagmiddag. Bij Peuterstap krijgen kinderen van 2 tot 4 jaar gedurende één of meerdere dagdelen per week gestructureerde aandacht en begeleiding bij het individueel en samen spelen. Onder deskundige leiding zijn er diverse spelmogelijkheden waarbij aandacht wordt besteed aan het stimuleren van de sociale, emotionele, motorische en cognitieve ontwikkeling van uw peuter. Peuterstap biedt mogelijkheden, die vaak thuis niet of lastig te doen zijn. Het samen spelen met leeftijdgenootjes, het leren delen van zowel aandacht als materiaal en het naar elkaar leren luisteren zijn bijzonder belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. De peuter maakt een grote ontwikkeling in korte tijd door. Een peuter naar Peuterstap  brengen kan positief zijn voor zowel uw kind als voor u. Zo merken we bijvoorbeeld dat de overstap van de peuterspeelzaal naar groep 1 maar een kleine overgang is voor een kind.

Kleuters

Wij vinden het belangrijk dat een kind zich veilig, vertrouwd en geborgen voelt. Hierdoor zal het kind zich het beste kunnen ontwikkelen. Zelfstandigheid, zelfverantwoordelijkheid, zorg, betrokkenheid en verbondenheid voor en met elkaar zijn belangrijke zaken waaraan wij veel aandacht besteden.

De aanpak in groep 1 en 2 en de inrichting van het lokaal verschillen van die in de andere groepen. In de groepen 0/1 en 2 zitten kleuters van 4, 5 en 6 jaar door elkaar.

We werken programmagericht, van uit thema’s. Als het thema bepaald is, leggen we de leerlijnen ernaast die dan het uitgangspunt zijn voorde activiteiten. Hierbij komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod. Binnen de leerlijnen passen we ons aan aan het kind. We houden rekening met de diverse onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Er wordt gewerkt vanuit de kring en de kinderen keren ook steeds weer terug in de kring.

Spelend leren vinden wij heel belangrijk, daarom is het lokaal ingericht met een beperkt aantal werkplekken en veel speelhoeken. Dankzij veel uitdagend materiaal worden onze kleuters geprikkeld en kunnen zij in een rijke speelomgeving verschillende ervaringen opdoen. De leerkrachten begeleiden het (rollen)spel en stimuleren zo de ontwikkeling van het kind. Samen maken we veel plezier!

Op onze school werken we in de groepen 1 en 2 vanuit de Leerlijnen Jonge Kind. Deze leerlijnen zijn per groep verdeeld in twee periodes. De doelen beschrijven we in de themaplannen en vanuit de doelen bedenken we activiteiten. We halen activiteiten uit de volgende bronnenboeken: Met sprongen vooruit, Fonemisch bewustzijn en LOGO 3000. Voor de klankkennis stellen we elke 14 dagen een klank centraal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Levensbeschouwing is inclusief de Sociaal emotionele methode die we op school gebruiken. Ook burgerschap valt onder levensbeschouwing.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de loop der jaren hebben we de nodige ervaring opgedaan, waardoor het ons in hoge mate lukt om binnen ons onderwijs aan te sluiten bij specifieke onderwijsbehoeften van kinderen. Waar nog verdieping te halen valt, is op het gebied van beleid hoe wij ouders van leerlingen met extra onderwijsbehoeften betrekken bij de ontwikkeling van hun kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven