Algemeen:
We hebben geen officieel spreekuur. Maar u kunt ons altijd voor en na schooltijd aanspreken, of het nu gaat over uw kind of meer zakelijke informatie en indien nodig maken we een afspraak. Overal waar gewerkt wordt, zijn wel eens misverstanden en worden fouten gemaakt. Dat is op onze school niet anders, hoewel we onze uiterste best doen dit te voorkomen. Als er problemen of klachten zijn, dan horen we dat graag van u persoonlijk. Dat is prettiger dan via anderen. De leerkracht van uw kind is daarvoor het eerste aanspreekpunt. Mocht u alsnog met de directie willen spreken, dan kan dat natuurlijk. Samen streven we dan naar een goede oplossing. Komen we er met elkaar helemaal niet uit en wordt uw klacht niet naar uw tevredenheid behandeld, dan kunt u altijd gebruik maken van de klachtenregeling zoals die hierna staat vermeld.
Klachtenregeling van de vereniging FIERS in de gemeente Coevorden:
Indien u een klacht heeft, dan bespreekt u deze eerst met de groepsleerkracht van uw kind. De groepsleerkracht meldt het resultaat van het gesprek bij de directeur. Voor dagelijkse dingen is een dergelijke handelwijze meestal voldoende. Mocht het gesprek voor uw gevoel niet naar tevredenheid zijn verlopen, dan meldt u dit bij de directeur van de school. De directeur houdt een gesprek met de ouder(s) en de groepsleerkracht. Mocht dit gesprek ook niet naar tevredenheid van u verlopen, dan kunt u met uw klacht terecht bij het bestuur. Op deze wijze blijven betrokkenen in gesprek met elkaar.
Bijzondere klachten:
Op een zestal terreinen echter kunnen de klachten zo belangrijk zijn, dat hiervoor een aparte procedure is opgesteld hoe met deze klachten moet worden omgegaan. Deze terreinen zijn:
- Seksuele intimidatie,
- Agressie, geweld en pesten op school,
- Kindermishandeling,
- Sponsoring,
- Onderwijskundig beleid,
- Bestuursbeleid.
Heeft u een klacht op één van bovengenoemde terreinen, dan moet deze klacht - schriftelijk en op naam - worden ingebracht binnen een geleding van de school, de vereniging of de klachtencommissie.
Landelijke regeling:
Ons bestuur heeft voor alle scholen gekozen voor de landelijke klachtenregeling voor primair en voortgezet onderwijs.
Welke klacht op welk niveau?
Hieronder is in een beslisschema de eerste stap aangegeven, op welk niveau u uw klacht moet indienen. Gekozen is voor de mogelijkheid om ook klachten in te dienen van zaken, die buiten de school liggen. Hiermee is bedoeld om vooral leerlingen de mogelijkheid te bieden met een vertrouwd iemand over problemen te praten. Vandaar dat gekozen is voor niveau 2: de vertrouwenspersoon van de school. Deze vertrouwenspersoon bepaalt vervolgens wat er met de klacht gedaan wordt, maar meldt altijd aan het bestuur. Voor klachten, die de school betreffen is een verschillende instap gegeven.
Beslissingsschema niveau indiening klachten
1: Directeur; [email protected]
Klachten onderwijskundig beleid
2: Contactpersoon school; Harold Vriesema en Judith Overbeek
[email protected] of [email protected]
Klachten seksuele intimidatie; discriminatie; kindermishandeling; agressie, geweld, pesten:
- als dit niet op school plaatsvindt, of
- als het een situatie betreft van leerling en leerling
3: Contactpersoon bestuur; Jolien Thiele; [email protected]
Klachten sponsoring en bestuursbeleid (zie ook niveau 4)
4: Vertrouwenspersoon; Godelein Wegter
[email protected]
06- 52106612
Klachten seksuele intimidatie; discriminatie; kindermishandeling; agressie, geweld, pesten op school:
- als het een situatie betreft tussen leerkracht en leerling op school Als er op genoemd niveau naar het oordeel van de klager of beklaagde geen bevredigende oplossing wordt voorgesteld, staat het de klager of beklaagde vrij om de klacht bij een hoger niveau te leggen.
Landelijke klachtencommissie:
Ook is het mogelijk om het bestuur gemotiveerd d.m.v. een schriftelijk verzoek te vragen de klacht voor te leggen bij de landelijke klachtencommissie, ingesteld door de Besturenraad PCO. Het bestuur mag zo’n verzoek niet weigeren. Ons bestuur is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Primair Onderwijs (GCBO)
GCBO
Postbus 823242508 EH
Den [email protected]
070-3861697