Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tussenresultaten spelen een centrale rol in het onderwijsproces op obs De Buitenvree. In februari en juni toetsen wij onze leerlingen met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Deze toetsen worden adaptief afgenomen op het niveau van de leerling. De groepsleerkrachten analyseren de resultaten en bepalen per onderdeel waar leerlingen extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben. Op basis hiervan wordt een plan opgesteld.
De ondersteuning wordt binnen de groep door de leerkracht of buiten de groep door de leerkrachtondersteuner aangeboden. Tijdens deze interventies wordt de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend gevolgd en vastgelegd in een logboek. Dagelijks overleg tussen leerkrachten en leerkrachtondersteuners zorgt voor een consistente aanpak, waarbij de intern begeleider meedenkt wanneer dat nodig is.
De intern begeleider maakt daarnaast een schoolbrede analyse van de resultaten, die wordt gedeeld met het team en het bestuur van Onderwijsstichting Arcade. Naast deze formele momenten worden leerlingen dagelijks gevolgd in de lessen en instructies. Bijzonderheden worden continu bijgehouden in een logboek, zodat de aanpak waar nodig kan worden bijgesteld.
Deze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat we snel en doelgericht inspelen op de behoeften van onze leerlingen en de kwaliteit van ons onderwijs blijven waarborgen.
Hoe komt het schooladvies tot stand?
In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies dat bepaalt op welk niveau zij zich kunnen inschrijven voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt zorgvuldig opgesteld door de basisschool en is gebaseerd op verschillende factoren, zoals toetsresultaten van voorgaande schooljaren, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.
- Voorlopig advies:
In oktober ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies. Dit advies biedt een eerste indicatie van het verwachte niveau in het voortgezet onderwijs.
- Definitief advies:
In januari wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Dit advies is leidend bij de aanmelding voor het voortgezet onderwijs.
- Toets en bijstelling:
In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Indien een leerling beter scoort dan het eerder vastgestelde advies, kan het definitieve advies nog worden bijgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met de leerling, ouders en school.
- Aanmelding voortgezet onderwijs:
Ouders kunnen hun kind tijdens de centrale aanmeldweek eind maart digitaal aanmelden bij een school voor voortgezet onderwijs. De basisschool ondersteunt hierbij waar nodig, zodat de overgang naar het voortgezet onderwijs soepel verloopt.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren het beste wanneer ze met plezier naar school gaan. Veiligheid in de groep en vertrouwen in de leerkracht en klasgenoten vormen daarvoor de basis. Als deze voorwaarden aanwezig zijn, kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief.
Om dit te ondersteunen, werken we met de Kanjertraining om sociale vaardigheden en wederzijds respect te versterken. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen zorgvuldig en bieden gerichte ondersteuning, zowel binnen als buiten de groep. Zo creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.