Roomskatholieke Basisschool De Driesprong

Wolfsdonk 6 4861 BB Chaam

  • Hoofdingang van De Driesprong aan de Wolfsdonk 6 in Chaam
  • Onze school heeft veel ruimte om de school. Kinderen kunnen hier spelen, leren en ontspannen.
  • Het pannaveldje wordt veel gebruikt. Daarbuiten spelen we andere spelletjes.
  • Onze kleuters hebben een aparte grote speelplaats, met op de achtergrond onze gymzaal.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Driesprong heeft een zeer goed functionerende "zorgafdeling" en de leraren kunnen goed omgaan met verschillen in de klas. Wij bieden "onderwijs op maat" en zijn al jaren goed voorbereid op Passend Onderwijs. Onze verwijzingspercentage naar speciaal (basis) onderwijs is beduidend lager dan het landelijk gemiddelde. Dit is al jaren zo. 

We maken gebruik van de Centrale Eindtoets van Cito

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijds worden resultaten gemeten met Cito-toetsen. Evaluatie geschiedt door leerkracht samen met de intern begeleider. Een rapportage wordt op schoolniveau door het kwaliteitsteam opgesteld en met het team en later met het bestuur doorgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In eerste instantie zou de conclusie van het bovenstaande schema zijn dat de Driesprong behoudend adviseert. Namelijk 45% van de leerlingen zit na 3 jaar nog op hetzelfde niveau. Waarbij er zelfs 48% van de leerlingen boven het advies acteert. Slechts 7% zit onder het gestelde advies. Als je dit wegzet tegenover vergelijkbare scholen in Nederland kun je concluderen dat er kansrijker geadviseerd moet worden.??

Echter, de Driesprong geeft naast een diploma advies ook een plaatsingsadvies bij de overstap naar het VO,?conform de afspraken met het voortgezet onderwijs scholen in Breda.? Het plaatsingsadvies is een tweeledig advies (bijvoorbeeld Mavo-Havo) Dit plaatsingsadvies geeft de kinderen de kans om te wennen aan de grote overstap, waarbij aan het eind van de brugklas gekeken wordt naar wat het definitieve, enkelvoudige advies gaat zijn.?

In de data die wordt opgehaald om deze grafiek te vullen, gaat men uit van 1 richting (Voorbeeld: Bij een plaatsingsadvies Mavo-Havo wordt dit dus gerekend als Mavo) In de praktijk zie je veel kinderen dit stapje omhoog maken, waardoor deze adviezen laag lijken te zijn. In de praktijk is dit dus niet het geval.? Wij zien dus dat we een gedegen en kansrijk advies geven.

Naast de gegevens over de schooladviezen is het belangrijk om te weten dat we intern op De Driesprong een VO-adviescommissie hebben, bestaande uit leerkracht(en) groep(en) 8, intern begeleider en de directeur. Daar waar nodig worden ook de leerkracht(en) van groep(en) 7 betrokken om goede schooladviezen richting voortgezet onderwijs geven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op basisschool de Driesprong vinden we het belangrijk dat kinderen een fijne basisschooltijd hebben. Door de kinderen zelfbewust te maken en het leren om respectvol met elkaar om te gaan, ontstaat er een fijne en veilige sfeer op school. Ieder kind mag hier zichzelf zijn en samen zijn we verantwoordelijk voor de sfeer in de groep. Door de gehele basisschoolperiode aandacht te besteden aan het ontwikkelen van sociaal-emotionele competenties, bereiden wij de kinderen voor op de toekomstige samenleving. Dit doen we samen met kinderen, leerkrachten en ouders.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respectvol omgaan met elkaar
  • betekenisvolle omgeving
  • samen verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Basisschool De Driesprong heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Het onderwijs aan onze leerlingen staat op een hoog niveau. Onze zorgafdeling is goed georganiseerd en in de klassen wordt op verschillende niveaus les gegeven. Alle leraren zijn goed bijgeschoold en wij gebruiken moderne onderwijsmethoden.

Terug naar boven